0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

InterGlobal – internacjonalizacja przedsiębiorstw sektora MŚP z województwa śląskiego

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Poszczególne województwa, dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich, chcą wpływać na rozwój przedsiębiorczości w swoim regionie. Wśród licznych działań, które mają poprawić pozycję MŚP na rynkach międzynarodowych, szczególne miejsce zajmują projekty związane z sytuacją jaką jest internacjonalizacja przedsiębiorstw. W ramach opracowania przeanalizujemy, w jaki sposób województwo śląskie zamierza promować produkty i usługi rodzimych firm na całym świecie.

Jakie są główne założenia projekty InterGlobal, czyli internacjonalizacja przedsiębiorstw?

Zanim przejdziemy do informacji, w jaki sposób pozyskać dotację na promocję produktów i usług za granicą, warto przytoczyć kilka szczegółów odnośnie do samego działania. Projekt pn. „InterGlobal internacjonalizacja przedsiębiorstw z sektora MŚP z województwa śląskiego” prowadzony jest w ramach działania 1.10 Promocja eksportu i internacjonalizacja przedsiębiorstw – program Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Na jego realizację władze samorządu do końca 2028 roku zamierzają przeznaczyć kwotę 108 mln zł (dofinansowanie ze środków unijnych stanowi aż 91 mln zł). Projekt będzie realizowany w partnerstwie przez samorząd województwa we współpracy z Funduszem Górnośląskim S.A. Celem projektu jest wsparcie zarówno doświadczonych graczy – czyli przedsiębiorców, którzy mają już nawiązane kontakty gospodarcze poza granica, jak również firm, które dopiero planują działalność eksportową. Na stronie internetowej Funduszu Górnośląskiego znajdziemy szeroką ofertę wsparcia, z której mogą skorzystać podmioty, które zakwalifikują się do udziału w projekcie. Mowa tutaj m.in. o:

  1. warsztatach eksportowych, których celem jest dostarczenie praktycznej wiedzy w zakresie handlu zagranicznego, procedur celnych, marketingu międzynarodowego oraz prowadzenia działalności eksportowej;
  2. bonach eksportowych, czyli indywidualnym dofinansowaniu udziału w zagranicznych targach lub imprezach wystawienniczych;
  3. akademii internacjonalizacji, czyli cyklu szkoleń przygotowujących do ekspansji na rynki zagraniczne;
  4. udziale w zagranicznych misjach gospodarczych;
  5. możliwości korzystania z doradców zagranicznych, którzy pomogą w poszukiwaniu partnerów oraz zbadają potencjał eksportowy;
  6. możliwości dołączenia do Śląskiego Klubu Eksportera, który gwarantuje dostęp do doświadczonych eksporterów gotowych podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem;
  7. udziale w krajowych wydarzeniach o charakterze międzynarodowym.

Co należy zrobić, aby uzyskać bon eksportowy?

Poznaliśmy formy wsparcia, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy w ramach działania InterGlobal. Teraz skupmy się konkretnych rozwiązaniach. Z dalszej części artykułu będzie można się dowiedzieć, w jaki sposób uzyskać bon eksportowy. Na stronie internetowej operatora zamieszczane są informacje odnośnie do otwarcia kolejnych rund aplikacyjnych. Budżet konkursu wynosi 6,25 mln zł. Do składania wniosków uprawnione są tylko mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mające główny adres prowadzenia działalności wskazany w dokumencie rejestrowym na terenie województwa śląskiego oraz dla którego organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach należnego podatku jest Naczelnik Urzędu Skarbowego znajdującego się na terenie województwa śląskiego. Podmiot, który ma główną siedzibę poza obszarem województwa śląskiego, może ubiegać się o wsparcie pod warunkiem spełnienia łącznie poniższych warunków:

  1. w rejestrze przedsiębiorców KRS w rubryce 3 została wskazana siedziba oddziału na obszarze województwa śląskiego; 
  2. oddział, o którym mowa powyżej, ma odrębny numer identyfikacji podatkowej (NIP) w zakresie PIT; 
  3. podmiot mający główną siedzibę działalności gospodarczej poza obszarem województwa śląskiego złoży oświadczenie, że ma na obszarze województwa śląskiego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje. 

Status firmy badany jest na etapie składania wniosku rekrutacyjnego, podczas podpisywania umowy oraz po zrealizowaniu zadań. Warto bardzo dokładnie przemyśleć swoje plany eksportowe, gdyż przedsiębiorca może ubiegać się o bon eksportowy tylko jeden raz. Dofinansowanie można przeznaczyć na udział w charakterze wystawcy w zagranicznych targach/imprezach wystawienniczych lub krajowych, które mają zasięg międzynarodowy. Do kosztów kwalifikowalnych zaliczamy:

  • wynajęcie powierzchni wystawienniczej;
  • projekt, wykonanie zabudowy lub zakup gotowych, zindywidualizowanych elementów zabudowy stoiska;
  • wynajem sprzętu niezbędnego do prezentacji oferty na stoisku;
  • wpis do katalogu targów, opłaty rejestracyjne, wstęp na targi, wystawy, konferencje lub inne wydarzenia gospodarcze towarzyszące danej imprezie targowo-wystawienniczej;
  • transport i zakwaterowanie uczestników reprezentujących przedsiębiorców podczas targów/imprez wystawienniczych.

Warto zwrócić uwagę, że zakres zaplanowanych działań powinien odpowiadać przeprowadzonej analizie potrzeb przedsiębiorcy. Dlatego też wniosek aplikacyjny ma w sobie odpowiednie pola, w których beneficjent zamieszcza informacje o swojej strategii internacjonalizacji. Udzielane wsparcie ma charakter pomocy de minimis i jest przyznawane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dnia 17 kwietnia 2024 roku w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. Ile zatem można zyskać? Przedsiębiorca powinien założyć budżet w przedziale od 20 000 do 200 000 zł. Dotacja wynosi natomiast do 90% wydatków kwalifikowanych. Poza wymogami formalnymi, które muszą być bezwzględnie spełnione, aby otrzymać dofinansowanie, przedsiębiorca nie może zalegać z płatnościami:

  • podatków,
  • składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, 
  • innych należności publicznoprawnych wymaganych odrębnymi przepisami.

Bardzo ważnym elementem wniosku są mierniki realizacji celów działania. Przedsiębiorca będzie musiał dysponować stosowną dokumentacją księgową, wpisem do katalogu targów oraz dokumentacją fotograficzną ze stoiska, potwierdzającą prawidłowe oznakowanie stoiska, zgodnie z wymogami określonymi w umowie.

W jaki sposób wziąć udział w misjach gospodarczych organizowanych przez Fundusz Górnośląski?

Ubiegając się o bon eksportowy, przedsiębiorca samodzielnie określa swój kierunek rozwoju oraz koszty, które musi ponieść w związku z wyjazdem na zagraniczne targi lub imprezy wystawiennicze. Należy jednak pamiętać, że Fundusz Górnośląski również samodzielnie organizuje misje gospodarcze na terenie całego świata, na które zaprasza przedsiębiorców z województwa śląskiego. Jak to wygląda w praktyce? W pierwszej kolejności zachęcamy do śledzenia strony operatora, na której cyklicznie pojawiają się informację o organizowanych misjach. Uczestnicy, którzy są zainteresowani wyjazdem, powinni posługiwać się językiem angielskim lub językiem kraju docelowego w stopniu, który umożliwi samodzielną prezentację oferty handlowej w trakcie spotkań z kontrahentami. Do udziału w misji zostają zakwalifikowani przedsiębiorcy, którzy spełnią wymogi formalne. W zależności od charakteru misji organizator pokrywa wydatki związane z:

  • organizacją spotkań w ramach misji,
  • dojazdem do/z kraju docelowego,
  • zakwaterowaniem w hotelu (wraz ze śniadaniem) w czasie trwania misji,
  • wybranymi przejazdami lokalnymi oraz dojazdami z lotniska do hotelu i dojazdami z hotelu do lotniska,
  • wstępem na targi na podstawie biletu.

Po stronie przedsiębiorcy pozostają m.in. koszty ubezpieczenia zdrowotnego i NNW, materiałów promocyjnych, dostarczenia produktów i materiałów ekspozycyjnych. Aby lepiej zrozumieć, co daje udział w misjach organizowanych przez Fundusz Górnośląski, wystarczy przytoczyć wyjazd do Las Vegas na CES 2025 – jedne z największych na świecie targi elektroniki i nowych technologii. W wydarzeniu wzięli udział przedsiębiorcy z województwa śląskiego, którzy zyskali szansę zbudowania kluczowych relacji biznesowych na rynku amerykańskim, mieli szansę zaprezentowania swoich produktów i usług globalnej społeczności oraz poznania aktualnych trendów technologicznych.

W jaki sposób wziąć udział w warsztatach eksportowych?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ekspansją rynków zagranicznych, na pewno będą potrzebować wiedzy na ten temat. W ramach projektu InterGlobal istnieje również możliwość udziału w warsztatach eksportowych. Mowa tutaj o wszelkiego rodzaju szkoleniach prowadzonych przez doświadczonego eksperta lub praktyka biznesu związanych bezpośrednio z rozwijaniem działalności eksportowej, m.in. z zakresu prawa, transakcji handlowych, finansów, certyfikacji, spedycji. Uczestnicy mają również możliwość uzyskania informacji na temat rozpoczęcia i prowadzenia efektywnej działalności firmy na rynkach zagranicznych, w tym podnoszenia wiedzy, kompetencji i usprawniania procesów biznesowych. Za udział w każdej edycji warsztatów uczestnicy uzyskują certyfikat. 

Przedsiębiorcy z województwa śląskiego, którzy chcą wejść ze swoimi produktami lub usługami na rynki zagraniczne, powinni zainteresować się projektem pn. „InterGlobal – internacjonalizacja przedsiębiorstw z sektora MŚP z województwa śląskiego”. W ramach bonów eksportowych istnieje możliwość pozyskania do 180 000 zł na udział w zagranicznych targach/imprezach wystawienniczych lub krajowych, które mają zasięg międzynarodowy. Dodatkowo można uczestniczyć w misjach gospodarczych organizowanych przez Fundusz Górnośląski oraz zdobyć niezbędną wiedzę w zakresie handlu zagranicznego, procedur celnych, marketingu międzynarodowego oraz prowadzenia działalności eksportowej.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów