Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing narracyjny w promocji produktów

Tworzenie skutecznych reklam z biegiem czasu okazuje się coraz trudniejszym zadaniem. Odbiorcy bardzo szybko odczuwają przesyt kolejnych form przekazu marketingowego, przez co staje się on zupełnie niedostrzegany. Marketing narracyjny jest ponadczasowym sposobem promocji, który może nam zaskarbić autentyczną sympatię odbiorców. O czym warto pamiętać, opierając swoją kampanię marketingową o storytelling?

Na czym polega skuteczny marketing narracyjny?

Marketing narracyjny, lub inaczej storytelling, to subtelne przedstawienie swojego produktu, usługi lub przedsiębiorstwa szerokiemu gronu odbiorców. W tej formie reklamy największe znaczenie ma stworzenie wartościowej i atrakcyjnej opowieści oraz wywołanie za jej pośrednictwem pozytywnych skojarzeń z naszą marką. W całym procesie przekazywania historii najważniejszą rolę odgrywają emocje, jakie uda nam się wzbudzić w odbiorcy. To właśnie dzięki nim ta forma reklamy nie traci na atrakcyjności z biegiem czasu.

Żeby jednak marketing narracyjny odniósł pożądany skutek, należy bardzo dokładnie przemyśleć formę i treść naszej reklamy. Tworzenie tego typu materiałów wymaga od nas przyjęcia całkowicie innego sposobu widzenia niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych reklam, nakierowanych jedynie na sprzedaż produktu. Najczęściej stosowane elementy storytellingu to:

  • Uwypuklenie doświadczeń i emocji związanych z naszą marką, produktem lub usługą
  • Skoncentrowanie się na przebiegu opowieści przy jednoczesnym umieszczeniu elementów związanych z naszą marką w jej tle.
  • Odwołanie się do ogólnie znanych kodów kulturowych (mity, legendy, baśni, kultowe filmy)
  • Jasno nakreślony schemat fabularny, przedstawiający naszego bohatera oraz trudności z jakimi się zmaga i jego drogę do ich rozwiązania.

Trudna sztuka snucia opowieści

Marketing narracyjny wciąż pozostaje jedną z najtrudniejszych pod kątem wykonawczym form reklamy. Największą trudność w jego realizacji sprawia nam uzyskanie autentyczności przekazu. Mimo to łatwo ulec złudzeniu, że stworzenie reklamy narracyjnej jest prostym zadaniem – przecież wszyscy potrafimy opowiedzieć swoją historię. Nie dajmy się jednak zwieść pozorom. Stworzenie autentycznego, klarownego przekazu wymaga wyjątkowego zmysłu estetycznego oraz zastosowania szczególnych środków ekspresji – dlatego przed rozpoczęciem realizacji reklamy warto skonsultować nasz pomysł ze specjalistą, który szczerze oceni i usprawni nasz tekst lub scenariusz.

Choć podjęcie się wcielenia w naszą kampanię reklamową elementów narracyjnych będzie wiązało się z większym nakładem pracy, ostateczny rezultat takich działań może przerosnąć nasze najśmielsze oczekiwania.

Dobrze zrealizowana treść narracyjna ma potencjał stania się materiałem viralowym, który nie tylko będzie chętnie oglądany przez kolejnych odbiorców, ale także przekazywany przez nich dalej. W ten sposób będziemy mogli uzyskać ogromne zasięgi przy minimalnych nakładach finansowych przeznaczonych na reklamę. Poza tym, pozwalając się poznać odbiorcy od naszej ludzkiej strony zyskujemy jego autentyczną sympatię, dzięki czemu znacznie zwiększamy prawdopodobieństwo, że to nasze produkty zostaną przez niego wybrane.

Do czego możemy wykorzystać marketing narracyjny?

Storytelling z powodzeniem możesz wykorzystać choćby do opowiedzenia o historii rozwoju swojego przedsiębiorstwa lub konkretnego produktu. Koniecznie pamiętaj jednak przy tym, aby unikać koncentrowania się jedynie na sukcesach i zaletach swojej firmy. Najskuteczniejszy okaże się przekaz opowiadający w szczery i prosty sposób o tym, jak udało Ci się wcielić w życie określone pomysły, dzięki którym dzisiaj tworzysz produkty zmieniające świat na lepsze.

Nieodzownym elementem każdej opowieści jest antagonista. W przypadku Twojej historii mogą to być trudności jakie napotykałeś na drodze do rozwoju swojej firmy lub określonego produktu. Dobrym pomysłem może być również stworzenie bohatera, któremu dzięki proponowanym przez Ciebie rozwiązaniom udaje się rozwiązać doskwierający mu problem.

Storytelling jest szczególnym narzędziem, które może przynieść spektakularne efekty w wielu obszarach naszej działalności. Wyjątkowo dobrze sprawdzi się przy:

  • Budowaniu świadomości i określonego wizerunku marki
  • Dyskretnym promowaniu szczególnych cech naszego produktu i usługi
  • Nawiązywaniu emocjonalnej komunikacji z szerokim gronem odbiorców
  • Budowaniu wizerunku własnego i dzieleniu się z odbiorcami naszą osobistą historią

Marketing narracyjny skutecznie sprawdzi się także w przypadku marek ogólnie znanych, co możemy zaobserwować choćby na przykładzie najnowszych kampanii marketingowych Coca-Coli. Materiały tworzone obecnie przez producenta najpopularniejszego w dziejach napoju koncentrują się głównie na wzbudzeniu u odbiorcy pozytywnych emocji, związanych z przebywaniem wśród bliskich osób czy celebrowaniem świąt Bożego Narodzenia. Produkt w tym wypadku jest jedynie elementem, mającym według producenta podkreślać wyjątkowość wspomnianych chwil.

Strategia ta może się jednak równie skutecznie sprawdzić w przypadku produktów dopiero wprowadzanych na rynek. Intrygująca kampania marketingowa, nawet jeśli początkowo nie wskazuje na konkretną markę lub produkt, może wzbudzić zainteresowanie odbiorców, które w przyszłości wykorzystamy do opowiedzenia im o tym, co mamy do zaoferowania.

O czym pamiętać wykorzystując marketing narracyjny w reklamie?

Głównym zadaniem marketingu narracyjnego jest wzbudzenie zainteresowania odbiorcy oraz przekazanie mu realnej wartości – w tym wypadku głównie w postaci ciekawej, inspirującej historii, lub nawet wzbudzenia określonych emocji, takich jak rozbawienie czy wzruszenie. Jako wytwór niemal artystyczny, reklama narracyjna może sięgać znacznie dalej niż standardowy przekaz marketingowy, wyróżniając się tym samym na tle zalewających nas każdego dnia materiałów sprzedażowych.

Podejmując się stworzenia reklamy narracyjnej pamiętaj przede wszystkim o szczerości przekazu – tylko w ten sposób będziesz w stanie utrzymać uwagę odbiorcy. Nawet najbardziej wymyślne pomysły, jeśli nie wynikają z rzeczywistego pragnienia nawiązania kontaktu, nie odniosą większego skutku. 

Tymczasem w świecie współczesnego marketingu (szczególnie na naszym rodzimym rynku) autentyczność przekazu jest wciąż tym elementem komunikacji z klientem, którego większość przedsiębiorców zdaje się rozmyślnie unikać. Z tego właśnie powodu marketing narracyjny może być dla nas doskonałym sposobem wyróżnienia się na tle konkurencji i zdobycia lojalnych klientów – niezależnie od branży, w której działamy.