Allegro to dziś znana i uznana marka. Kojarzą ją nie tylko internauci, ale także osoby, które nie korzystają z sieci. Decydując się na zakupy przez internet, najczęściej zaczynamy od zorientowania się w ofercie właśnie na Allegro. Jego popularność stale rośnie, co oznacza, że tkwi w nim ogromny potencjał. Znajdziemy tam wielu sprzedawców – od handlowców wystawiających pojedyncze aukcje po bardzo duże, znane na całym świecie firmy. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który ma swój sklep internetowy, a nie posiadasz konta na Allegro – najwyższy czas to zmienić i zacząć sprzedaż na Allegro!
Działaj aktywnie i poszerzaj swoją ofertę
W obecnej sytuacji wielu handlowców opiera swoją sprzedaż tylko na e-sklepach. Może się wydawać, że prowadzenie strony internetowej, która umożliwia klientom zapoznanie się z ofertą i zakup interesujących ich produktów, jest wystarczającym bodźcem, aby móc zaistnieć w branży handlowej. Niestety, w tej chwili to za mało! Ograniczanie się do jednego kanału oznacza ograniczenie rynków zbytu, w efekcie czego klientowi trudno znaleźć mały, nieznany e-sklep w gąszczu reklam, informacji i produktów. Sprzedaż na Allegro umożliwia dotarcie od pierwszej chwili do wielu potencjalnych klientów. Aukcje internetowe są bowiem kanałem dystrybucji, który obecnie rozwija się najszybciej.
Pozyskiwanie nowych klientów
Celem sprzedawcy powinno być dotarcie do jak największej liczby klientów; stałe powiększanie ich grona oraz zatrzymanie tych, których uwagę udało się już zdobyć.
Przykład 1.
Pan Krzysztof jest właścicielem e-sklepu, który zajmuje się sprzedażą artykułów dla dzieci, ściślej mówiąc: zabawek. Działa tylko w obrębie swojej strony internetowej, przy czym stawia na promowanie swojej marki za pomocą reklam internetowych. Zyski zaspokajają jego potrzeby, jest zadowolony z miesięcznego obrotu. Żyje w przeświadczeniu, że to się nie zmieni. Czy słusznie? Czy podejmowane działania zapewnią mu przetrwanie na rynku w kolejnych latach?
Mimo że sprzedaż artykułów dziecięcych cieszy się ogromną popularnością, w związku z rosnącą konkurencją i rozwojem platform sprzedażowych zwiększa się też trudność w dotarciu do klienta. Czy faktycznie wystarczająco dużo klientów wie o istnieniu sklepu pana Krzysztofa? W przypadku konta firmowego na Allegro spada ryzyko, że klient zwyczajnie nas nie odnajdzie. Portal aukcyjny często odwiedzają bowiem ludzie, którzy wcale nie szukają konkretnego produktu. Przeszukują Allegro, aby dopiero znaleźć coś, co mogłoby ich zainteresować.
W pogoni za klientem na Allegro
Allegro kończące się aukcje i powiadomienia
Klient bywa niezdecydowany. Można wówczas pomóc mu dokonać odpowiedniego wyboru. Zdarza się bowiem, że dodaje on produkt do koszyka, a po chwili rezygnuje z zakupu. W takiej sytuacji Allegro wysyła mu powiadomienie o kończącej się aukcji. W przypadku e-sklepu z zarejestrowanymi użytkownikami można wysłać maila z informacją, że produkt wciąż czeka w koszyku.
Programy lojalnościowe na Allegro
Warto zastanowić się nad wdrożeniem programów lojalnościowych. Serwis Allegro umożliwia na przykład zbieranie wirtualnych monet. Wówczas pozwalamy klientom czerpać z zakupów dodatkowe korzyści, a jak wiadomo – częściej zwracają oni uwagę na te oferty, w których mogą uzyskać profity. Kupujący może zapłacić uzyskanymi monetami i cały czas ma wgląd w to, ile już ich zebrał. Klient może wykorzystać swoje monety przy zakupach za minimum 40 zł, gdzie wpłata nie z monet musi wynosić minimum 1 zł. Zasady są proste, uczciwie i przedstawione w przejrzysty sposób.
Sprzedający zyskuje w ten sposób możliwie największe grono odbiorców. Program jest prosty – płacimy wyłącznie za efekt. Można w łatwy sposób określić swoją kampanię oraz zdecydować, ile monet otrzyma klient w pojedynczej transakcji. Warto wspomnieć, że oferty wyróżnione przez klientów są wybierane o 18% chętniej. System monet to najtańszy sposób zbudowania przewagi nad ofertą konkurencji.
Łączenie aukcji na Allegro
Dobrze jest łączyć ze sobą aukcje na Allegro – i na przykład przy sprzedaży koszuli zaproponować ofertę pasujących spodni. Nie jest to jednak jedyna możliwość – łączenie aukcji może przebiegać na zasadzie obniżenia ceny w przypadku zakupu dwóch produktów zamiast jednego. Zyska na tym zarówno sprzedawca, jak i klient.
Remarketing
Można też skorzystać z możliwości remarketingu. Działania remarketingowe sprawią, że reklama będzie wracać do twojego potencjalnego klienta.
Przykład 2.
Pan Arkadiusz szukał na Allegro wyciskarek do soków. Przejrzał kilka ogłoszeń, ale w konsekwencji opuścił tę platformę sklepową, nie dokonując zakupu. W międzyczasie wyszedł na spacer, zjadł obiad. Po kilku godzinach ponownie usiadł przy komputerze. Po zalogowaniu na Facebooka zauważył na swojej tablicy reklamę sponsorowaną wyświetlaną przez firmę sprzedającą wyciskarki do soków. To samo spotkało go, kiedy wpisał w wyszukiwarkę pytanie na temat dni wolnych od pracy. Dlaczego reklamy wyciskarek wyświetlają się panu Arkadiuszowi w przypadkowych momentach, kiedy nie korzysta z internetu w celach zakupowych? Na jakiej podstawie zostały one tak sprofilowane?
Pojawiające się w ten sposób reklamy stanowią efekt działań remarketingowych. Zainteresowanie pana Arkadiusza wyciskarkami zostało zauważone przez algorytmy strony i na tej podstawie rozpoczęto profilowanie reklam.
Dodatkową zaletą remarketingu w przypadku Allegro jest możliwość otrzymywania raportów, które ukażą pełen obraz częstotliwości powrotów internautów do aukcji.
Skuteczna sprzedaż na Allegro
Reklama produktów poprzez remarketing jest bardzo istotnym aspektem i z pewnością ma ogromny wpływ na zwiększenie sprzedaży. Aby jednak twój produkt zainteresował konsumenta, musi być odpowiednio przedstawiony i opisany. Strona aukcji powinna więc być stworzona w bardzo przemyślany sposób. O czym przede wszystkim należy pamiętać? Omawiamy poniżej kluczowe kwestie.
Dobra jakość zdjęcia – klient zwraca szczególną uwagę na zdjęcie przedmiotu aukcji. Wobec tego należy zadbać o to, aby było ono wyraźne i przedstawiało artykuł w całej okazałości. Warto pokazać różne ujęcia produktu. Ważne jest również tło – najlepiej białe, aby dobrze wyeksponować przedmiot sprzedaży.
Nazwa produktu – odpowiednio dobrana, chwytliwa wyróżnia produkt na tle innych propozycji podobnego typu. Nazwa powinna być krótka i zawierać takie słowa, które pomogą wyszukiwarce odnaleźć produkt w bazie.
Opis produktu – musi być przede wszystkim rzetelny. Powinien wskazywać cechy produktu związane z jego praktycznym zastosowaniem, jednocześnie wzbudzając pozytywne emocje. Warto go podzielić na kilka sekwencji: informacje techniczne, które wskazują w przypadku sprzętu parametry, a w przypadku ubrań – wymiary, korzyści oraz możliwości zastosowania. Kiedy więc opisujemy na przykład drewnianą szafkę, możemy podać pomysł na aranżację wnętrza z jej wykorzystaniem. Jeżeli sprzedajemy telefon komórkowy, możemy pokazać gadżety, które będą stanowić jego uzupełnienie i podkreślą jego design.
Kontakt i adres – ważne jest, aby klient wiedział, że naprawdę istniejemy i w każdym momencie może nas odnaleźć.
Wiele możliwości płatności i opcji transportowych – każdy preferuje inną formę płatności: jedni wolą płacić przelewem, a inni bezpośrednio kurierowi. To samo dotyczy transportu paczki – niektórzy stawiają na bezpieczeństwo, ale są również tacy, którzy wolą tańszą formę przesyłki.
Ważne jest, aby każdy produkt był przypisany do odpowiedniej kategorii. Warto poświęcić odpowiedniemu podziałowi więcej uwagi, ponieważ dzięki niemu klient łatwiej odnajdzie to, czego szuka, niezależnie od miejsca sprzedaży produktów.
Nic tak nie działa na klienta, jak słowa takie jak „promocja”, „oferta specjalna”, „gratis”. Jeżeli internauta natrafia na reklamę z takim komunikatem, jest duże prawdopodobieństwo, że w nią kliknie i tym samym dotrze na twoją aukcję Allegro.
Przedsiębiorca jako marketingowiec na Allegro
Reklamując swoją markę, nie zapominaj, że jesteś właścicielem e-sklepu, a sprzedaż na Allegro może być jego doskonałą reklamą. Postaraj się, aby wszystkie twoje aukcje miały taką samą szatę graficzną i zawierały slogan reklamowy oraz logo. To pozwoli poznać (a następnie – rozpoznawać) markę, zainteresować klientów i pokazać indywidualność. Warto również zadbać o zakładkę „o mnie”. Powinna ona zawierać informacje o twojej firmie, działalności, pomysłach i jednocześnie pozwolić ci wzbudzić zaufanie u klienta.
Portal aukcyjny Allegro ma jeszcze wiele innych zalet i zapewnia nieskończone możliwości reklamy oraz rozwoju. Pozwala poszerzyć grono klientów oraz rynek zbytu, zadbać o wizerunek firmy i wypromować stronę internetową e-sklepu. Dodatkowo sumiennie sprawdzając oceny i komentarze, zobaczysz, jak widzą cię klienci i jak oceniają twoją działalność.
Warto także korzystać z programu Allegro Super Sprzedawca. Pomaga on wyróżnić najlepszych sprzedawców, co przekłada się na wzrost wiarygodności i dodatkową reklamę sklepu.
- lepsza widoczność – klienci widzą oznaczenie „Super Sprzedawca” przy aukcjach;
- bonusy dla klienta w postaci monet – kupujący za zdobyte monety otrzymują kupony (wg danych Allegro z 2020 roku wzrost sprzedaży na aukcjach z monetami wynosi średnio 18%);
- większa wiarygodność oznaczająca wzrost sprzedaży;
- możliwość testowania najnowszych funkcji na Allegro;
- udział w szkoleniach organizowanych przez Allegro;
- wyższa pozycja ofert w wyszukiwarce Allegro – klienci łatwiej trafiają na aukcje z oznaczeniem Super Sprzedawcy.
Menedżer sprzedaży Allegro
Na rynku istnieje wiele platform ułatwiających pracę handlowca. Jednym z takich systemów jest wFirma.pl, która udostępnia Menedżer sprzedaży Allegro. Umożliwia ona kompleksową obsługę sprzedaży. Oferuje m.in. takie możliwości, jak:
- przygotowanie aukcji do wystawienia bezpośrednio w systemie,
- dodawanie dysku z Menedżera sprzedaży (umieszczonego w chmurze) ze zdjęciami produktów do aukcji,
- pojedyncze i masowe wystawianie aukcji,
- wystawianie aukcji z szablonu,
- wystawianie aukcji z opóźnieniem czasowym,
- szybki wgląd do aukcji i kontrola nad sprzedażą,
- automatyczne pobieranie zamówień z Allegro,
- automatyczna synchronizacja stanów na aukcji,
- automatyczne zmiany stanów magazynowych,
- automatyczne wystawianie faktur do zamówień z ich wysyłką mailową,
- automatyczne księgowanie faktur (przy pakiecie księgowości online),
- automatyczne wznawianie aukcji, gdy stan produktów będzie większy od zera,
- automatyczne zamykanie aukcji, gdy stan produktów będzie mniejszy lub równy zero,
- masowe wznawianie i zamykanie aukcji ręcznie z użyciem szablonu aukcji,
- nadawanie paczek do zamówień,
- generowanie etykiet nadawczych do nadawanych przesyłek.
Moduł Allegro+ jest dostępny dla użytkowników posiadających pakiety:
Zarządzanie sprzedażą z magazynem:
- najtańszy wariant z modułem Allegro wyniesie 49,50 zł netto/m-c;
- najdroższy wariant z modułem Allegro 134,50 zł netto/m-c;
Księgowość online z magazynem:
- najtańszy wariant z modułem Allegro wyniesie 74,50 zł netto/m-c;
- najdroższy wariant z modułem Allegro 159,59 zł netto/m-c;
Połączenie e-sklepu z magazynem przybliża nas do integracji z Allegro. Wystawianie aukcji będzie wówczas odbywać się szybko, sprawnie i wygodnie. Co więcej, monitorując na bieżąco stany magazynowe, mamy aktualne informacje na temat tego, który towar trzeba domówić i jakie jest zainteresowanie produktami. Więcej o integracji z Allegro przeczytasz tutaj.
Świat pędzi do przodu w zastraszającym tempie i czasem niełatwo za nim nadążyć. Czy zawsze da się go dogonić? Trudno powiedzieć. Jedno jest jednak pewne – warto próbować, a ci sprzedawcy, którzy nie potrafią dostosować oferty i procesu sprzedażowego do obecnych realiów, nie mają wystarczającej siły przebicia. Twoja firma powinna dlatego bezustannie się rozwijać, a ty nie możesz zwalniać tempa. Bądź wygranym w walce o klienta.