0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Co to jest link building?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Link building jest nieodłącznym elementem pozycjonowania, bez którego walka o wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania jest bardzo trudna – by nie powiedzieć niemożliwa. Czym dokładnie jest link building i jak należy prowadzić tego typu działania?

Czym jest link building?

Link building jest jednym z podstawowych procesów składających się na strategię pozycjonowania serwisu internetowego. Link building polega na pozyskiwaniu linków zewnętrznych, czyli pochodzących z innych stron internetowych i prowadzących do pozycjonowanej witryny. Linki zewnętrzne są jednym z istotniejszych czynników rankingowych Google. Jeszcze kilka lat temu jednak pod uwagę była brana przede wszystkim ich ilość. Wszystko zmieniło się 4 października 2013 roku, gdy wprowadzono algorytm o nazwie Pingwin, a zamiast ilości linków zewnętrznych zaczęła liczyć się ich jakość.

Rodzaje linków

Najprościej rzecz ujmując, link jest hiperłączem łączącym ze sobą dwa różne elementy znajdujące się w internecie. Link pozwala na odesłanie użytkownika do wskazanego miejsca w sieci – konkretnego serwisu, artykułu blogowego, wpisu w mediach społecznościowych czy grafiki. Podstawowy podział wyróżnia linki:

  • wewnętrzne – odnośniki do innych podstron, grafik czy dokumentów znajdujących się w obrębie jednej witryny,
  • zewnętrzne – przenoszą użytkowników do innych serwisów, poza witryną, na której są umieszczone.

W kontekście procesu pozycjonowania niezwykle istotny jest też podział linków na: dofollow i nofollow. Atrybuty te określają, czy linki przekazują informacje algorytmom wyszukiwarki. Na efekty działań SEO największy wpływ mają linki dofollow – dodanie tego atrybutu sprawia, że wyszukiwarka postrzega dany link jako źródło wartościowych informacji. Nie oznacza to jednak, że linki nofollow nie przynoszą żadnych korzyści. Choć co do zasady są przeciwieństwem linków dofollow, mogą być one traktowane pozytywnie przez algorytmy, a tym samym – wspierać proces pozycjonowania.

Dlaczego linki są ważne? Korzyści z link buildingu

Linki zewnętrzne – zwłaszcza opatrzone atrybutem dofollow – stanowią wyraźny sygnał dla algorytmów wyszukiwarki, że w serwisie pod danym adresem znajduje się wartościowa treść. Link może zostać oceniony przez roboty indeksujące strony internetowe jeszcze lepiej, gdy zostanie umieszczony w obrębie witryn o wysokich wskaźnikach PageRank oraz TrustRank. Znaczenie ma więc nie tyle liczba linków zewnętrznych, co ich jakość. Zatem im więcej wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanego serwisu, tym istnieje wyższe prawdopodobieństwo, że algorytmy uznają ją za godną polecenia.

Skuteczne, ale przy tym przemyślane działania link buildingowe mogą więc pomóc osiągnąć główny cel procesu pozycjonowania – wzrost pozycji serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe. Warto jednak pamiętać, że to nie jedyna korzyść, jaka płynie z link buildingu – wśród nich wymienia się także:

  • zwiększenie widoczności serwisu – witryna wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania na większą liczbę słów kluczowych;
  • zwiększenie ruchu – wzrost liczby użytkowników odwiedzających witrynę może być efektem zarówno dobrze sprofilowanych działań, skierowanych do osób realnie zainteresowanych daną usługą czy produktem, jak i wyższą pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania;
  • zbudowanie i umocnienie pozycji marki oraz jej autorytetu;
  • wzrost reputacji witryny.

Jak pozyskiwać wartościowe linki zewnętrzne?

Nie powinno zatem ulegać wątpliwości, że link building powinien być nieodłącznym elementem każdej strategii SEO. Tylko w jaki sposób pozyskiwać wartościowe linki zewnętrzne, które realnie przyczynią się do wzmocnienia pozycji serwisu? Jedną ze skuteczniejszych metod zdobywania linków przychodzących jest publikowanie artykułów sponsorowanych. Do wyboru są dwie opcje – wykupienie miejsca reklamowego do umieszczenia gotowego tekstu lub zlecenie dodatkowo jego napisania. W artykule sponsorowanym link jest umieszczany pod określanym anchorem – słowem kluczowym, nazwą marki lub adresem URL.

Innym sposobem jest zamieszczanie linków w już istniejących zewnętrznych publikacjach. Choć w tym przypadku pomija się etap tworzenia lub zlecania stworzenia artykułu, samo odnalezienie witryny, a następnie tekstu spełniającego określone wymagania może zająć sporo czasu. Kolejną metodą zdobywania linków zewnętrznych są artykuły gościnne. To polecane rozwiązanie zwłaszcza w branżach, w których szczególnie ceniona jest wiedza ekspercka – współpraca polegająca na publikowaniu gościnnych postów nie tylko pozwoli na pozyskanie linku, ale również zbudowanie pozycji eksperta w danej branży.

Wartościowym linkiem przychodzącym może być też odnośnik zamieszczony na stronie partnera – choćby kontrahenta biznesowego. Firmy dysponujące większym budżetem na działania SEO, mogą uwzględnić w swojej strategii link buildingowej utworzenie strony satelitarnej, czyli powiązanej tematycznie z pozycjonowanym serwisem. Przykładowo sklep z kosmetykami może dodatkowo prowadzić stronę z poradami kosmetycznymi. Umieszczanie linków w tego typu treściach będzie bardzo naturalne, a część użytkowników z pewnością odwiedzi sklep i zobaczy oferowane w nim produkty.

Mianem link buildingu określa się działania polegające na pozyskiwaniu linków zewnętrznych, czyli pochodzących z innych witryn i prowadzących do danego serwisu. Linki przychodzące są bardzo ważnym czynnikiem rankingowym Google, stąd link building powinien być nieodłącznym elementem każdej strategii SEO. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów