Mam problem z zaksięgowaniem faktury za energię. Właściciel budynku, w którym wynajmuję lokal, otrzymuje fakturę zbiorczą za zużycie prądu w całym budynku.
Rozliczam się z nim w dniu, w którym przynosi fakturę, czyli zwykle dwa tygodnie po dacie jej wystawienia na podstawie rzeczywistego odczytu z licznika zamontowanego w moim lokalu. Po sprawdzeniu, obliczamy zużycie powstałe od ostatniego odczytu, mnożąc przez cenę kWh, która widnieje na fakturze.
Czy poprawne jest księgowanie do KPiR dowodu wewnętrznego z datą rzeczywiście rozliczonego kosztu prądu i dołączeniu kopii faktury? Jak zaksięgować taki koszt do VAT?
Joanna, Świdnica
Jeżeli faktura nie jest wystawiona na Pani firmę, nie może Pani odliczyć VAT. Natomiast w przypadku rozliczenia kosztów energii elektrycznej najwygodniej byłoby, gdyby wynajmujący wystawił oddzielną fakturę (refakturę). Wtedy na jej podstawie mogłaby Pani zaksięgować koszt.
Jeśli nie otrzyma Pani faktury od wynajmującego a z umowy najmu wynika sposób rozliczenia tego typu kosztów, to co do zasady może Pani zaksięgować je na podstawie DW. Pod wydrukowany DW należy podpiąć fakturę, informację o zużyciu oraz stosowne wyliczenia.