Poradnik Przedsiębiorcy

Ikony reklamy - najsłynniejsze reklamy na świecie

Dobra reklama powinna nie tylko przekonać klienta do zakupu produkty czy wzbudzić w nim potrzebę posiadania danej rzeczy, ale również trwale odbić się w jego świadomości. Patrząc na dokonania specjalistów z XX wieku, możemy śmiało stwierdzić, że jest to możliwe. Jakie kampanie zasługują na miano ikony reklamy?

Wujek Sam jako przykład najstarszej ikony reklamy

Zacznijmy od najstarszych kampanii reklamowych. Wśród nich znajdują się reklamy, które zachwyciły odbiorców w takim stopniu, że nawet dzisiaj każdy z nas je zna. Jednak aktualnie większość z nich krąży po internecie w formie zabawnych obrazków, czyli memów. Pierwszą z takich ikon reklamy jest Wujek Sam z 1916 roku. Jest to wizerunek starszego mężczyzny z brodą i siwymi włosami. Na głowie ma kapelusz z patriotycznym motywem flagi. Pod jego wizerunkiem widnieje napis „I want You”, czyli w przełożeniu na język polski „Chcę Ciebie”. Mężczyzna wyciąga palec wskazujący, przez co mamy wrażenie, że nie tylko wskazuje, ale również patrzy na nas. Plakat jest autorstwa Jamesa Montgomery’ego Flagga. Już w czasach wojny był wszechobecny, a każdy Amerykanin znał bardzo dobrze Wujka Sama. Nakład druku tej jednej grafiki można liczyć w kilku milionach. Jednak w 1917-1918 roku siwowłosy mężczyzna miał zmotywować młodych Amerykanów do służby w armii i walki przeciwko wrogom podczas I wojny światowej. Jak zostało wspomniane, aktualnie wykorzystywany jest do memów lub grafik wiralowych, które nierzadko również motywują, na przykład do wzięcia udziału w wyborach.

Święty Mikołaj z reklam Coca-Coli

Kolejnym siwowłosym mężczyzną, który podbił nie tylko świat reklamy, ale również serca miliardów ludzi na całym świecie, jest oczywiście Święty Mikołaj. Każdy z nas słyszał pewnie legendy o tym, że wizerunek tej sympatycznej postaci wymyśliła Coca Cola. Nie od dziś wiadomo, że Święty Mikołaj był tak naprawdę biskupem Miry. Natomiast to, jak obecnie wyobrażamy sobie tę postać, jest pozostałością po legendach i baśniach, które przedstawiały go jako elfa w brązowym ubranku. Następnie w 1863 roku Thomas Nast nadał mu wygląd przyjaznego, siwowłosego mężczyzny w czerwonym stroju. Już wtedy wizerunek ten został zaakceptowany w kulturze brytyjskiej i amerykańskiej. Na tych obszarach Święty Mikołaj był po prostu atrakcją bożonarodzeniową dla dzieci. 

Następnie elementy tej kultury zaczęły przenikać do Europy (w tym również Polski), w której przyjęły się bardzo dobrze. Natomiast Święty Mikołaj z reklam Coca-Coli został stworzony dopiero w 1931 roku przez Huddona Sundbloma. Jego modelem był emerytowany przyjaciel. Wzorował się również na opisie znajdującym się w wierszu “Wizyta Świętego Mikołaja”. Jednak należy wspomnieć, że przez 30 lat wizerunek Mikołaja nieco się zmieniał, a przedstawiające go obrazki utrwalały różne sytuacje. Droga do osiągnięcia tego sukcesu była długa. Jak widać, opłaciło się. W końcu niemal każdy z nas potrafi przywołać obraz Świętego Mikołaja z butelką Coca-Coli w ręku i najlepiej firmową ciężarówką w tle.

Plakat „Możemy to zrobić!”

Jedną z ikon reklamy, którą możemy znaleźć w sieci w zestawieniach z różnymi podpisami, jest silna, pokazująca mięśnie kobieta. Na jej twarzy rysuje się zacięcie i gotowość do działania, a jednocześnie nie można jej odmówić urody. Kobieta jest pomalowana oraz zadbana, a na głowie ma zawiązaną czerwoną chustkę w białe groszki. Wychodząca od niej chmurka dialogowa zawiera napis „We Can Do It”, czyli „Możemy to zrobić”. Plakat został stworzony w 1942 roku przez Westinghouse Electric. Miał na celu poprawić morale kobiet pracujących w fabrykach tej firmy, która produkowała wkładki do hełmów wykorzystywanych podczas walki w trakcie II wojny światowej. Jednak wraz z upływem czasu zmienił swoje znaczenie. Aktualnie utożsamia się go z siłą i pozycją kobiety. Bardzo często używają go gwiazdy oraz internauci w kontekście feminizmu, podkreślając niezależność kobiet i ich zapał do pracy w każdych warunkach. 

Red Bull Stratos

Jednak zwróćmy uwagę również na aktualne kampanie reklamowe, których bohaterowie mają szansę stać się ikonami na miarę powyżej opisanych postaci. Jak widać, każdy z nich wiąże się z rewolucyjnym wydarzeniem lub elementem kultury. Do tego typu przedsięwzięć możemy dołączyć również misję Red Bull Stratos. Hasło reklamowe tej marki brzmi: „Red Bull doda Ci skrzydeł!”. Nie powinno więc dziwić, że to właśnie ta firma 4 października 2012 roku była częścią wielkiego wydarzenia, jakim był skok ze stratosfery Filipa Baumgartnera. Mężczyzna pobił wówczas trzy ekstremalne rekordy, a obok jego poczynań nikt nie przeszedł obojętnie.