Poradnik Przedsiębiorcy

Szukam inwestora - czyli jak zwiększyć szansę na zdobycie potrzebnego kapitału?

Masz świetny pomysł na biznes, ale brakuje ci kapitału? Może zamiast sięgać po tradycyjne formy finansowania działalności, jak kredyt czy pożyczka, w twoim wypadku sprawdzi się alternatywa dla nich? Może twoim pomysłem zainteresują się inwestorzy, którzy nie tylko wesprą biznes finansowo, ale także przekażą ci swoje know-how i kontakty? Sprawdź, w jaki sposób możesz zwiększyć swoje szanse na pozyskanie inwestora.

Nie wstydź się powiedzieć: szukam inwestora

Pamiętaj, że inwestorzy sami do ciebie nie przyjdą - to ty musisz ich do siebie przekonać. Najlepszym sposobem jest tu wykroczenie poza bliskie grono osób - opowiadaj o swoim biznesie znajomym znajomych, kuzynowi szwagra… Nie wstydź się powiedzieć: szukam inwestora. Im większej liczbie osób przekażesz taką informację, tym bardziej wzrosną szanse na to, że uda ci się dotrzeć do osoby, która dysponuje nadwyżką kapitału, którą chętnie zainwestuje w ciekawy pomysł.

Bądź tam, gdzie są inwestorzy

Jeżeli zależy ci na rozkręceniu biznesu i wierzysz w powodzenie swojego pomysłu, znalezienie inwestora to tylko kwestia czasu. Szczególnie, jeżeli zaangażujesz się w uczestniczenie w różnego rodzaju konferencjach, spotkaniach, szkoleniach, organizowanych przez instytucje wspierające rozwój młodych firm. Warto rozejrzeć się również za inwestorami private equity, venture capital, czy też aniołami biznesu.

Nie można zapominać o właściwie prowadzonym networkingu - jeżeli w głowie masz pomysł na biznes, który ma szansę wystartować za kilka lat, już teraz zacznij tworzyć swoją sieć kontaktów. Im więcej różnorodnych osób na niej się znajdzie, tym lepiej!

Inwestora przekona ładne opakowanie

Mówiąc ładne opakowanie, mamy na myśli dobrze przemyślaną i przygotowaną dokumentację dotyczącą twojego pomysłu. Inwestorzy, przed podjęciem decyzji, mogą poprosić cię o przedstawienie np. biznesplanu lub innego dokumentu, który szczegółowo pokaże, czym twoja firma ma się zajmować, co chcesz osiągnąć, jakie są realne szanse na zysk i na jakim poziomie.

Opis pomysłu na biznes powinien być zwięzły pod względem objętości, ale obszerny jeśli chodzi o treść. Należy w nim ująć fakty, które dobrze opisują planowane przedsięwzięcie, a jednocześnie wzbudzać zainteresowanie osoby czytającej. Jest to trudne zadanie, które - jeżeli zostanie dobrze wykonane - zaprocentuje w przyszłości!

Porażki to rzecz ludzka

Porażka jest nawozem sukcesu. Pamiętaj o tym, ponieważ osoby, które mają za sobą parę lat doświadczenia w biznesie i kapitał na zbyciu, doskonale o tym wiedzą. Właśnie dlatego nie powinieneś bać się mówić o swoich porażkach - nieudanej próbie rozpoczęcia biznesu, kampanii marketingowej, która okazała się totalną klapą. Pokaż, że uczysz się na swoich błędach i że potrafisz przekuć porażkę w zmianę! To bardzo ważna cecha, którą z pewnością docenią inwestorzy.