Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnego biznesu. Aby pomysł mógł zakończyć się sukcesem trzeba jednak pozyskać inwestorów. Jak pozyskać inwestorów oraz jak ich do siebie przekonać?
Przy tworzeniu nowego biznesu ważny jest nie tylko dobry pomysł, ale też finanse, które pozwolą na jego realizację. Dlatego tak istotne jest pozyskanie inwestorów. Znalezienie kogoś, kto zainteresuje się naszym biznesem i zgodzi się wyłożyć na niego pieniądze to nie lada sztuka. Gdy już jednak dojdzie do spotkania z potencjalnym inwestorem trzeba dobrze się zaprezentować, aby go do siebie przekonać i tym samym uzyskać wymarzone finansowanie. O czym trzeba pamiętać na spotkaniu z inwestorem?
Jak pozyskać inwestorów?
Po pierwsze, osobowość, która przyciągnie inwestorów
Dobrych pomysłów na biznes jest cała masa, dlatego bardzo ważna jest osobowość. Osoba, która idzie na spotkanie z inwestorem musi posiadać takie cechy, jak charyzma, zdolność zjednywania sobie ludzi, kreatywność, inteligencja, odwaga czy tak zwana siła przebicia. Wszystkie te cechy sprawią, że twój głos będzie lepiej słyszany, a wszystko co mówisz i prezentujesz lepiej zapamiętane. Ważna będzie również pewność siebie, przekonanie o słuszności swojego pomysłu, niezłomność w osiąganiu celów oraz pasja, którą warto zarazić inwestora. Koniecznie trzeba pamiętać, że nawet świetny pomysł, jednak kiepsko przedstawiony nie znajdzie zainteresowania wśród potencjalnych inwestorów. Prezentacja powinna być tak skonstruowana, aby trafić nie tylko do rozumu i rozsądku, ale też do emocji inwestora. Ponadto musi być ciekawa i wciągająca, musi to być coś, czego dobrze się słucha i z czym inwestor może się utożsamić.
Po drugie, dobre przygotowanie do spotkania z inwestorem
Do spotkania z inwestorem należy się bardzo dobrze przygotować, analizując różne potencjalne scenariusze. Podczas rozmowy należy obserwować reakcje inwestora i dostosować swoją prezentację do tego, jak inwestor reaguje na pewne pomysły. Ważna będzie także wysoka wiedza branżowa. Przed spotkaniem warto więc się odpowiednio dokształcić w tej dziedzinie. Podczas spotkania trzeba pokazać inwestorowi, że pomysł działa, że jest na niego zapotrzebowanie na rynku i zainteresowanie ze strony klientów. Na potwierdzenie tych słów najlepiej jest pokazać konkretne dane i wykresy pokazujące to, o czym mówimy. Warto tutaj też wykorzystać badania rynku, które udowodnią, że nasz pomysł wpisuje się w trendy, a także przeanalizować konkurencję, kładąc nacisk na to, w czym możemy być od konkurencji lepsi i co nas wyróżnia. Potencjalny inwestor musi uznać pomysł za atrakcyjny i innowacyjny. Ważne jest też umieszczenie w prezentacji szacunkowych kosztów, informacji jakiego budżetu potrzebujemy i na co chcielibyśmy go przeznaczyć. Biznesplan musi być przygotowany jak najbardziej szczegółowo i merytorycznie.
Po trzecie, siła zespołu, w który warto inwestować
Inwestorzy lubią wiedzieć, że za przedsięwzięciem stoi grupa najlepszych specjalistów, którzy potrafią osiągnąć sukces w biznesie. Inwestycja w biznes to tak naprawdę również inwestycja w ludzi. Inwestor powinien więc wiedzieć, z kim ma do czynienia. Ważne są dokonania zawodowe czy wykształcenie, a także wcześniejsze projekty, w których dana osoba brała udział. Warto się tym pochwalić, aby pokazać inwestorowi, że za biznesem stoi grupa osób najlepszych w swojej branży i że każda z nich dołoży od siebie bardzo ważny wkład w powodzenie całego przedsięwzięcia.