Wakacyjne wyjazdy klientów, własne plany urlopowe oraz stałe wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej sprawiają, że lipiec, sierpień oraz początek września mogą być miesiącami dość trudnymi dla drobnych biznesmenów. Z jednej strony i oni chcą korzystać z wakacyjnego wypoczynku, który jest dla nich tak samo ważny, jak dla osób zatrudnionych na etacie. Z drugiej strony oznacza to znaczne ograniczenie działalności, szczególnie w przypadku tych osób, które prowadzą jednoosobową działalność. Czy można połączyć wakacyjny wypoczynek z utrzymaniem firmy i uniknięciem zaległości związanych z opłatami np. w ZUS lub urzędzie skarbowym? Jak cieszyć się wakacjami bez konieczności zawieszania działalności gospodarczej? Jak przetrwać wakacyjny zastój w firmie?
Wakacje okiem biznesmena
Wakacje dla wielu osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą są okresem dość trudnym. Z jednej strony pojawia się chęć spędzenia urlopu z rodziną z dala od domu, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Z drugiej strony spada liczba klientów, którzy w czasie wakacji wydają pieniądze na podróże i spędzają czas z dala od domu. Rozsądne osoby są w stanie w porę odłożyć pieniądze na krótki wyjazd z rodziną. Problemem pozostają jednak opłaty związane z prowadzeniem firmy, które – mimo spadającej ilości zamówień oraz urlopowych planów – utrzymują się na stałym poziomie.
Jak przetrwać wakacyjny zastój - porady w pigułce
Sposobów na przetrwanie wakacyjnego przestoju jest wiele. Wśród wielu metod możemy wyróżnić np.:
- przyjmowanie dużej liczby zleceń w miesiącach przedwakacyjnych,
- odkładanie kwot na lokaty i konta oszczędnościowe.
- zorganizowanie wyprzedaży - słowo "wyprzedaż' zazwyczaj działa na klienta, jak magnes. Przedsiębiorca, który np.prowadzi sklep ze sprzętem zimowym może w czasie letnim przeprowadzić wyprzedaż tego sprzętu.
- wzięcie urlopu oraz jego udzielenie pracownikom na czas wakacyjny - gdy jest mniej zamówień, czyli nie potrzeba wiele rąk do pracy.
- sprzedawanie trzech produktów w cenie dwóch (tzw. wielosztuki),
- sprzedaż rzeczy w pakiecie, np. zakup stroju do nurkowania wraz z dodatkami.
- dodawanie gratis drobnego prezentu lub gadżetu, np. z logo firmy lub sezonowego dodatku, np. krem do opalania
- zniżki na produkty, promocje z ograniczonym terminem ich trwania.
- letnie promocje,
- wprowadzenie tzw. happy days/happy hours - w dni lub w godziny, kiedy klientów jest mniej niższa cena zakupu,
- włączenie do oferty produktów sezonowych - np. jeśli przedsiębiorca prowadzi sklep z ubraniami, na czas wakacyjny można dołożyć stroje kąpielowe, sandały, kapelusze słomkowe itd.
- gdy spada liczba klientów - zwiększyć działania marketingowe, tak aby dać o sobie znać
Wakacyjne wyjazdy klientów oraz własne plany urlopowe nie muszą być przeszkodą w prowadzeniu własnej firmy. Choć osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą do wakacji muszą się przygotować z wyprzedzeniem, dzięki powyższym metodom mogą przetrwać okres letniego zastoju bez konieczności zawieszania działalności gospodarczej.
Ponadto, czas wakacyjny, gdy jest mniej klientów można wykorzystać na nadrobienie działalności, analizę firmy, planowanie strategiczne, czy na działania marketingowe.