1 stycznia 2022 roku weszły w życie kolejne zmiany w zamówieniach publicznych dotyczące m.in. progów unijnych i podstaw wykluczenia wykonawców. Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, co się zmienia w zamówieniach publicznych w 2022 roku oraz wysokość progów unijnych w zamówieniach publicznych.
Zmiana obligatoryjnych przesłanek wykluczenia wykonawcy
Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę będącego osobą fizyczną, którego prawomocnie skazano za przestępstwa wskazane w art. 108 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Do listy przestępstw wskazanych w tym artykule dodano przestępstwo, o którym mowa:
w art. 47 Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie (Dz.U. z 2020 roku poz. 1133 oraz z 2021 roku poz. 2054);
w art. 54 ust. 1-4 Ustawy z dnia 12 maja 2011 roku o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2021 roku poz. 523, 1292, 1559 i 2054).
Z kolei zgodnie z art. 54 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych karze podlega ten, kto, zajmując się wytwarzaniem lub obrotem lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobami medycznymi podlegającymi refundacji ze środków publicznych, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę lub takiej korzyści żąda w zamian za zachowanie wywierające wpływ na poziom obrotu lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobami medycznymi podlegającymi refundacji ze środków publicznych bądź obrót lub powstrzymanie się od obrotu konkretnym lekiem, środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobem medycznym podlegającym refundacji ze środków publicznych.
Karze określonej w art. 54 ww. ustawy podlega także ten, kto, będąc osobą uprawnioną do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne, podlegające refundacji ze środków publicznych lub zleceń, o których mowa w art. 38 ust. 1 ww. ustawy, żąda lub przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę w zamian za wystawienie recepty lub zlecenia lub powstrzymanie się od ich wystawienia.
Podstawą do wykluczenia z udziału w zamówieniu będzie także prawomocne skazanie za popełnienie czynu z art. 54 ust. 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym artykułem karze podlega ten, kto, będąc osobą zaopatrującą świadczeniodawcę w leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne albo będąc świadczeniodawcą lub osobą reprezentującą świadczeniodawcę, żąda lub przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą, w zamian za zakup leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego podlegającego refundacji ze środków publicznych.
Przykład 1.
W praktyce wykonawcy będą musieli zatem pamiętać, że od 1 stycznia 2022 roku w sprawie wykazania niepodlegania wykluczeniu przez wykonawcę może okazać się konieczne przedstawienie nowego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, tj. zaświadczenia obejmującego również nowe przestępstwa wymienione w katalogu w art. 108 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Zgodnie ze stanowiskiem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do postępowań wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2022 roku stosować należy poprzednie brzmienie ustawy. W takim wypadku zaświadczenie z KRK nie musi obejmować nowych przestępstw. Wykonawca, który pobrał zaświadczenie z KRK przed nowelizacją, przygotowując się do zamówienia wszczętego już po 1 stycznia 2022 roku, będzie musiał wystąpić do KRK o nowe zaświadczenie obejmujące znowelizowany katalog przestępstw.
Wysokość progów unijnych w zamówieniach publicznych
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wydał obwieszczenie z 3 grudnia 2021 roku w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.
Nowe progi unijne kształtują się następująco:
roboty budowlane – 23 969 275 zł,
dostawy i usługi dla zamawiających samorządowych – 957 524 zł,
dostawy i usługi dla zamawiających sektorowych – 1 919 502 zł,
dostawy i usługi dla zamawiających z sektora obronności i bezpieczeństwa – 1 919 502 zł,
dostawy i usługi dla zamawiających z sektora finansów publicznych – 623 504 zł,
usługi społeczne i inne usługi szczególne dla zamawiających klasycznych – 3 340 200 zł,
usługi społeczne i inne usługi szczególne dla zamawiających sektorowych – 4 453 600 zł,
usługi społeczne i inne usługi szczególne dla zamawiających z sektora obronności i bezpieczeństwa – 4 453 600 zł.