Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Zamknięcie i ponowne otwarcie działalności a kasa fiskalna

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Ustawodawca coraz bardziej zawęża grono przedsiębiorców, którzy nie mają obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy fiskalnej. Z obowiązku tego nie są również zwolnieni przedsiębiorcy, którzy najpierw prowadzili firmę i musieli posiadać kasę fiskalną, potem zlikwidowali tę działalność, a następnie ponownie otworzyli - osoby te nie mogą korzystać bowiem ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej ze względu na limit obrotów. Sprawdź, jak zamknięcie i ponowne otwarcie działalności wpływa na obowiązek posiadania kasy w firmie. 

Ogólna zasada stosowania kasy w firmie

Co do zasady przepisy o VAT nakładają na podatników obowiązek stosowania kas rejestrujących w sytuacji, gdy dokonują oni sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Katalog typów działalności objętych nakazem stosowania kas jest dość szeroki i obejmuje zarówno dostawy, jak i usługi. Ustawodawca przewidział jednak zwolnienia z tego obowiązku, np. ze względu na obrót czy charakter prowadzonej działalności.

Kto ma obowiązek posiadać kasę fiskalną

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących określa, że kasę fiskalną bezwzględnie muszą posiadać podatnicy świadczący usługi:

  1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji,
  2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
  3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
  4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
  6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
  7. prawniczych,
  8. doradztwa podatkowego,
  9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
    1. świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
    2. usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
  10. fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne
  11. kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
  12. związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
  13. mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług,
  14. parkingu samochodów i innych pojazdów,
  15. przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) 

oraz dostawy: 

  1. gazu płynnego,
  2. części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
  3. silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408)
  4. nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
  5. przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
  6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
  7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708,9401 99 20, 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, 
  8. komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
  9. wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
  10. wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
  11. silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
  12. sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
  13. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",
  14. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
  15. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
  16. wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  17. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 % (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  18. perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  19. wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  20. wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50 % objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
  21. węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
  22. towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar.

Kasa fiskalna - zwolnienie ze względu na obroty

Zwolnienie z kasy rejestrującej związane z limitem obrotów jest jedną z najpopularniejszych ulg jakie przewidział ustawodawca. Zwolnienie uzależnione od wielkości obrotu dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy nie zaliczają się do grupy opisanej w powyższym akapicie tego artykułu. Do limitu pod uwagę brana jest jedynie sprzedaż prowadzona na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

O zwolnieniu ze względu na obrót mówi rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

§ 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

1. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;

Tak więc podatnik, którego sprzedaż dla osób prywatnych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20.000 zł lub rozpoczął działalność gospodarczą w ciągu roku podatkowego, a jego obrót w tym roku nie przekroczył wartości proporcjonalnej, przeliczając limit 20.000 zł na długość prowadzenia działalności w danym roku, nie musi nabywać kasy fiskalnej.

Powyższy limit dotyczy zarówno czynnych podatników VAT, jak i podmiotów zwolnionych. Czynni podatnicy VAT ustalają limit obrotów w oparciu o wartość netto sprzedaży, natomiast podmioty zwolnione z VAT w kwotach brutto.

Zamknięcie i ponowne otwarcie działalności nie uchroni przed kasą fiskalną!

Co należy zrobić w sytuacji, gdy:

  • podatnik prowadził przez kilka lat jednoosobową działalność gospodarczą,

  • świadczył w niej usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych,

  • był zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej sprzedaży dla osób prywatnych oraz rolników ryczałtowych,

  • następnie zamknął działalność,

  • a po jakimś czasie ponownie otworzy działalność w o tym samym profilu i będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?

Czy podatnik w takiej sytuacji będzie mógł skorzystać z limitu sprzedaży 20.000 zł na rzecz osób prywatnych, zanim zainstaluje kasę fiskalną?

Otóż nie. Zamknięcie i ponowne otwarcie działalności nie daje takiej możliwości. Jeżeli podatnik przekroczył limit w uprzednio prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, następnie ją zamknął i ponownie otworzył, świadcząc usługi na rzecz osób prywatnych i rolników ryczałtowych, to nie może on skorzystać z limitu 20.000 zł zwalniającego z obowiązku zakupu kasy fiskalnej. Musi on natomiast zainstalować kasę fiskalną przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na rzecz wyżej wymienionych odbiorców.

Przepisy są skonstruowane w ten sposób, aby uniemożliwić podatnikom ucieczkę przed obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów