Ministerstwo Rozwoju i Technologii zapowiada kolejne cyfryzację w zakresie obsługi podatników przez organy podatkowe. Tym razem usprawnieniom na korzyść podatników poddane zostają osobiste wyjaśnienia w prowadzonych postępowaniach. Sprawdziliśmy, czy złożenie osobistych wyjaśnień w urzędzie zostanie zniesione oraz jakie rozwiązanie proponuje Ministerstwo!
Kiedy złożenie osobistych wyjaśnień w urzędzie jest konieczne?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami urząd w toku postępowania administracyjnego ma prawo wezwać podatnika na złożenie osobistych wyjaśnień w urzędzie. Bezpośrednia obecność wezwanego podatnika stanowi dla poniektórych problem z uwagi, brak możliwości samodzielnego wyboru terminu, w tym również godzin popracowych.
Kiedy zniesione zostanie złożenie osobistych wyjaśnień w urzędzie?
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że obecnie trwają prace nad Kodeksem Postępowania Administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej w zakresie zniesienia obowiązku złożenia osobistych wyjaśnień.
Wspomniane akty prawne będą wskazywać alternatywne rozwiązania, które będą stosowane w pierwszej kolejności w przypadku, kiedy konieczne będzie złożenie wyjaśnień w urzędzie.
Z kolei, jeśli jednak będzie konieczne złożenie osobistych wyjaśnień, wówczas urząd będzie zobowiązany do wyjaśnień, skąd wynika obowiązek bezpośredniego stawiennictwa podatnika.
Data wejście nowych regulacji w tym zakresie nie jest jeszcze znana. Z dostępnych informacji wynika, że jesienią ustawa zostanie skierowana do Wykazu Prac Rządu.