Poradnik Przedsiębiorcy

Firmowe przedszkole w kosztach firmowych

Od 1 stycznia 2016 roku przedsiębiorcy uzyskali możliwość zaliczania do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na firmowe przedszkole, a także na żłobki i kluby dziecięce. Przy czym do kosztów można zaliczyć wydatki poniesione na ich budowę oraz część dofinansowania dla rodziców za zorganizowanie opieki dla dzieci.

Firmowe przedszkole - kiedy może stanowić koszt przedsiębiorcy?

Jak stanowi art. 22 ust. 1p ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione przez pracodawcę pod warunkiem, że nie zostały sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych:

  • na utworzenie zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola,
  • z tytułu prowadzenia powyższych obiektów do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie na każde dziecko pracownika:
    • uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego – kwoty 400 zł,
    • uczęszczające do przedszkola – kwoty 200 zł.

Przy czym przez dziecko pracownika, zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o PIT, rozumie się małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym pracownik:

  • wykonywał władzę rodzicielską,
  • pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  • sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Jakie wydatki poniesione na firmowe przedszkole można ująć w kosztach podatkowych?

Do kosztów związanych z firmowym przedszkolem można zaliczyć następujące wydatki:

  • koszty nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub
  • koszty wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji, remontu środków trwałych lub
  • koszty nabycia innych składników majątku.

W przypadku wydatków poniesionych po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, za koszty podatkowe uznaje się te, które dotyczą środków trwałych, a także wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku.

Z kolei do kosztów prowadzenia firmowego przedszkola, żłobka lub klubu dziecięcego zalicza się odpłatne nabycie przez pracodawcę usługi, która polega na zapewnieniu opieki dziecku pracownika w jednym z wyżej wymienionych obiektów. W związku z tym przedsiębiorca w kosztach podatkowych może ująć nie tylko wydatki związane z budową firmowego przedszkola, żłobka czy klubu dziecięcego, ale też te związane z jego prowadzeniem.