Poradnik Przedsiębiorcy

Jak zaksięgować zakup na raty?

Chciałabym się dowiedzieć, czy mogę do kosztów działalności zaliczać płaconą ratę za tablet? Umowa telekomunikacyjna nie została zawarta na działalność, ale ostatnio zrobiłam cesję i faktury przychodzą już na firmę. Do tej pory ujmuję w kosztach tylko usługi telekomunikacyjne, ale może robię źle i powinnam również uwzględniać ten zakup na raty?

Adrianna, Żywiec

 

Raty za tablet nie może Pani zaliczać do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ sprzęt pierwotnie nie został zakupiony na firmę. Aby zaliczyć tablet w koszty firmy, można wprowadzić sprzęt do ewidencji środków trwałych z prywatnego majątku - warunkiem jest wykorzystywanie go do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wynika z ustawy o podatku dochodowym amortyzacji podlegają środki trwałe:

  • stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,

  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,

  • wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podstawowym dokumentem wyceny jest dowód zakupu danego środka trwałego. Do tego należy sporządzić oświadczenie o przekazaniu sprzętu prywatnego na cele firmowe.

W sytuacji gdy wartość tabletu (środka trwałego) nie przekracza kwoty 3 500 PLN, można zastosować jednorazową amortyzację, gdzie 100% wartości urządzenia od razu jest ujmowane w kosztach działalności. Odpis amortyzacyjny jest księgowany w miesiącu przyjęcia środka trwałego do użytkowania w kol. 13 KPiR- pozostałe wydatki.