Cashback jest rodzajem bonusu pieniężnego, jaki oferują swoim klientom banki w zamian za spełnienie warunków określonych w umowie w związku z użytkowaniem kart płatniczych. Nagroda tego typu spełnia swoje założenie i przyciąga klientów, jednak stanowi również problem na gruncie rozliczenia podatkowego. Okazuje się bowiem, że odmienne stanowiska w tej sprawie zajęły banki i organy podatkowe. W związku z tym ustawodawca postanowił rozwiązać ten problem poprzez nowelizację aktów prawnych - ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i o podatku dochodowym od osób prawnych.
Cashback a obecna sytuacja na rynku
Banki oraz fiskus prezentują odrębne stanowiska w kwestii rozliczenia usługi cashback na gruncie podatku dochodowego. Zdaniem instytucji finansowej tego typu przychody nie powinny być opodatkowane. W opozycji stanęły organy podatkowe, uznając tego rodzaju bonus pieniężny za przychód podlegający opodatkowaniu PIT.
Banki swoje stanowisko opierają na art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Zgodnie z zapisem w ustawie za przychody wolne od podatku dochodowego należy uznać:
- wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
- nagrody związane ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Urzędy skarbowe uważają, że cashback (moneyback) stanowi przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przychody te pochodzą z innych źródeł, które zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 9:
- kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
- kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego,
- zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego,
- alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17
- przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Zgodnie z powyższym bank powinien wystawić dla klienta PIT-8C, by ten mógł rozliczyć podatek od przychodu cashback w zeznaniu rocznym. W praktyce banki tego nie robią, gdyż inaczej interpretują przepisy podatkowe.
Cashback a nowelizacja prawa podatkowego
Z dniem 1 stycznia 2015 r. uprawomocni się nowelizacja Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z planowanymi zmianami w kwestii rozliczenia przychodów typu cashback będzie obowiązywała norma, zgodnie z którą to banki będą zobligowane do odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19%. Oznacza to, że będą one musiały złożyć roczną deklarację PIT-8AR.
Nowa regulacja prawna na gruncie podatku dochodowego była konieczna, aby rozwiązać spór pomiędzy bankami a fiskusem przy czym ustawodawca maksymalnie uprościł kwestię poboru podatku.