Poradnik Przedsiębiorcy

SaaS — co to jest i dlaczego warto na nim postawić sklep internetowy?

Wiele osób zastanawia się nad sposobem zarabiania pieniędzy przez Internet, bez wychodzenia z domu. Można w ten sposób świadczyć różne usługi albo sprzedawać towary. W obu przypadkach, choć w tym drugim jest to niezbędne, trzeba posiadać stronę internetową. Sposobów na jej stworzenie jest kilka. Jednym z nich jest budowa serwisu opartego o rozwiązania SaaS. Najważniejszą zaletą tego rozwiązania wydaje się oczywiście łatwość wdrożenia, o czym nie każdy wie. Dlaczego więc warto zbudować sklep w oparciu o platformę SaaS? O tym poniżej.

Jak zbudować sklep internetowy?

Oprogramowanie SaaS to oczywiście nie jedyna metoda na postawienie sklepu internetowego. Można budować stronę internetową od zera, czyli zlecić jej napisanie jakiemuś zespołowi programistów. Koszty takiego przedsięwzięcia są jednak bardzo duże, rzędu kilkunastu tysięcy złotych. No i potrzeba też na to czasu. Innym sposobem jest wykorzystanie tak zwanego oprogramowania open-source. W tym przypadku koszty mogą być trochę niższe, jednak znów na stworzenie sklepu trzeba poświęcić odpowiednią ilość czasu. W obu przytoczonych przypadkach ważne jest też, aby w razie awarii czy chęci udoskonalania czegoś lub wprowadzenia jakichś funkcjonalności, była dostępna osoba biegła techniczne w technologiach, w których stworzony został sklep. Niestety nie każdy ma możliwość zatrudnienia kogoś takiego na stałe, wtedy pozostaje skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Warto o tym pamiętać, podczas wyliczania kosztów takiej inwestycji, że nie kończą się one w momencie uruchomienia sklepu.

Czym jest SaaS?

Nie każdy musi wiedzieć, jak działa oprogramowanie SaaS. Dlatego, zanim podamy kilka powodów, które sprawiają, że jest to świetny sposób na postawienie sklepu internetowe, wyjaśnimy, czym w ogóle jest. SaaS to skrót od angielskiego software as a service, czyli oprogramowanie jako usługa.

Oznacza to, że nie kupuje się żadnego programu czy to na nośniku fizycznym, czy ściąga z Internetu i instaluje na firmowych komputerach. Jak sama nazwa wskazuje, wykupuje się usługę, czyli dostęp do takiego oprogramowania. Dlatego w takim wypadku nie trzeba, chociażby inwestować w infrastrukturę serwerową ani wykupywać miejsca na dysku u zewnętrznego dostawcy. To pierwsze zresztą wiązałoby się z koniecznością obsługi takiego serwera. Całe oprogramowanie, na którym działa sklep jest na serwerach firmy, który świadczy taką usługę. Z reguły działa ono w chmurze. Czyli do użytkowania takiego oprogramowania potrzebny jest po prostu dostęp do Internetu. Logując się w odpowiednim miejscu, można zarządzać całym sklepem internetowym. Charakterystyczne dla usług SaaS jest to, że wykupuje się do nich dostęp w oparciu o abonament miesięczny lub na inny okres. W przypadku sklepów internetowych oprogramowanie SaaS to tak naprawdę gotowy sklep internetowy. Wystarczy wiedzieć, co się chce sprzedawać i taki sklep wypełnić towarami.

SaaS, czyli niskie koszty

Rozpoczynając działalność związaną ze sprzedażą w Internecie, wiele ludzi chce jak najbardziej ograniczyć ryzyko, czyli po prostu zmniejszyć koszty. Jest to jeden z aspektów, w którym oprogramowanie SaaS jest właśnie najlepszą opcją. Przede wszystkim nie wymaga żadnej inwestycji z góry, w celu stworzenia tego systemu. W końcu jest on już skonstruowany, wystarczy wykupić do niego dostęp. Taki dostęp zaczyna się już od 20 PLN na miesiąc w przypadku platformy CStore. Tak, za 20 złotych na miesiąc, można mieć własny sklep internetowy. Dzięki temu nie trzeba inwestować tysięcy złotych na samym początku prowadzenia działalności. Więcej informacji o CStore znajdziesz na ich stronie internetowej pod adresem URL www.CStore.pl

Szybkość wdrożenia i łatwość użytkowania

Tworzenia sklepu od nowa, niezależnie od tego, czy strona, na której będzie działał, będzie pisana od zera, czy budowana w oparciu o oprogramowanie open-source wymaga czasu. W przypadku SaaS jest znacznie szybciej. Można zacząć działać zaraz po wykupieniu usługi. Oczywiście trzeba wprowadzić towary, wrzucić na stronę regulamin sklepu itp., jednak cała struktura sklepu jest już stworzona. Wszystkie funkcjonalności, do których daje dostęp platforma sprzedażowa, są od razu możliwe do uruchomienia. Wiążę się to także z kolejną zaletą, czyli łatwością obsługi takiego systemu. Nie potrzeba tutaj żadnych osób biegłych technicznie. Wszystko można modyfikować i personalizować w sklepie według własnego uznania i samemu. Przyspiesza to wszystkie procesy, a także obniża koszty prowadzenia działalności.

Skalowanie biznesu

Także, jeśli chodzi o rozwój sklepu, jest to bardzo wygodna i ekonomiczna opcja. Nie trzeba szukać firm lub freelancerów, którzy będą mogli wprowadzić do sklepu nowe funkcje. Wystarczy przejść na wyższą opcję abonamentu. To też jest właśnie charakterystyczne dla oprogramowania typu SaaS. Bardzo dobra skalowalność. Na początku, kiedy sklep nie ma jeszcze wielu klientów, można po prostu prowadzić go w oparciu o najniższy abonament, jego koszty są wręcz niezauważalne. Dzięki temu wraz z rozwojem sklepu zwiększającą się ilością zamówień i klientów, można po prostu przejść na wyższy abonament i mieć dzięki temu większą ilość funkcji. Nie trzeba też czekać na ich uruchomienie lub stworzenie przez programistę. Ma się do nich dostęp od razu po przejściu na wyższy abonament.

Możliwość pracy z każdego miejsca na ziemi

Oprogramowanie SaaS to także działanie w chmurze, a więc możliwość zarządzania sklepem z każdego miejsca, w którym dostępny jest Internet. Wszystko, co związane ze stroną sklepu jest na serwerach firmy, która świadczy usługę SaaS. Można więc obsługiwać klientów niezależnie od tego, gdzie się przebywa. Oczywiście nie da się wysyłać towarów, będąc na drugim końcu kuli ziemskiej. Jeśli jednak ktoś chce pracować z różnych miejsc na ziemi, a jednocześnie nie zamierza zatrudniać nikogo do obsługi logistycznej sklepu, to świetnym wyjściem jest sprzedaż w oparciu o dropshipping. Na czym polega dropshipping? W sklepie oferuje się produkty, które są ma w swoim magazynie hurtownia. To ona zajmuje się kompletowaniem zamówień i wysyłką ich do klientów sklepu. Nie trzeba więc ani towarów, ani magazynu, ani też nikogo, kto będzie zajmował się wysyłką towarów. Wystarczy współpraca z odpowiednią hurtownią. Pod każdym innym względem jest to sprzedaż jak każda inna. Klient kupuje towar od sklepu i to sklep jest dla niego sprzedawcą. Natomiast sam sklep z hurtownią rozlicza się też na podstawie kupionych od niej, a docelowo przez klientów, towarów. Nie ma tu mowy o żadnym pośrednictwie w sprzedaży. Zarabia się tak jak w każdym innym przypadku na marży. W przypadku platformy sprzedażowej wdrożenie tego typu modelu jest bardzo proste. Wystarczy wybrać hurtownię, z którą się chce współpracować, a sama integracja przebiega bardzo prosto i w wysoce zautomatyzowany sposób.

Automatyzacja procesów

To właśnie kolejna zaleta oparcia sklepu internetowego o platformę SaaS. Wysoka automatyzacja sprzyja temu, że większym stopniu można skupić się na rozwoju sklepu. Nie trzeba samemu ręcznie pisać maili do klientów o  tym, na jakim etapie jest ich zamówienie.  Wystarczy odpowiednio skonfigurować oprogramowanie, a taka informacja będzie wysyłana automatycznie. Cały proces zamówień przebiega także niezwykle automatycznie dzięki różnym funkcjonalnościom takim jak integracja z szybkimi płatnościami czy kurierami. Dzięki temu nie trzeba tego wszystkiego wypełniać ręcznie, a zajmie się tym system. Można skupić się na lepszej komunikacji z klientem czy marketingu.

Platforma SaaS – podsumowanie

Bardzo łatwo można więc wywnioskować, że platforma SaaS to przede wszystkim tanie i szybkie we wdrożeniu rozwiązanie. Nie potrzeba żadnych wiedzy technicznej a koszt miesięcznego abonamentu nawet w najwyższych opcjach, które oferują bardzo szeroką gamę funkcjonalności, jest bardzo niski. Taka platforma sprzyja też automatyzacji, a co za tym idzie można w tym samym czasie obsługiwać większą ilość klientów, a o to przecież w tym wszystkim chodzi. Żeby zwiększać sprzedaż, nie generując dużo wyższych kosztów, platformą sprzedażowa oparta o SaaS wydaje się więc świetnym rozwiązaniem, jeśli myśli się o własnym sklepie internetowym.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera.