Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Sprzedaż z kilku kas fiskalnych w JPK - najważniejsze informacje

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Dane wynikające ze sprzedaży zewidencjonowanej przy pomocy kasy fiskalnej podlegają wykazaniu w pliku JPK celem ustalenia podstawy obliczenia podatku należnego za dany okres rozliczeniowy. Jednocześnie w sytuacji, gdy podatnik prowadzi sprzedaż poprzez kilka kas rejestrujących, może powstać wątpliwość w kwestii tego, w oparciu na jakim dokumencie należy dokonać zapisów w JPK. W artykule szczegółowo omawiamy jak wygląda sprzedaż z kilku kas fiskalnych i jej rozliczenie.

Kasa rejestrująca i obowiązki związane z raportami fiskalnymi

Art. 111 ust. 1 ustawy VAT określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. 

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy VAT podatnicy mają obowiązek wystawiać przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumenty inne niż paragony dotyczące sprzedaży lub pracy tych kas. W zakresie innych dokumentów wystawianych przy pomocy kas rejestrujących należy sięgnąć do treści rozporządzenia w sprawie kas, gdzie w §  6 ust. 1 pkt 3 i pkt 3 czytamy, że podatnicy, prowadząc ewidencję:

  • wystawiają raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym;
  • wystawiają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu (w przypadku kas on-line zamiast raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego) podatnicy mogą wystawić łączny raport fiskalny okresowy (miesięczny)).

Podobny obowiązek obejmuje również tych podatników, którzy korzystają z kas on-line. W myśl bowiem §  19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają:

  • raporty fiskalne dobowe w postaci elektronicznej;
  • raporty fiskalne okresowe, w tym miesięczne, w postaci papierowej;
  • raporty fiskalne rozliczeniowe w postaci papierowej;
  • łączne raporty fiskalne okresowe, w tym miesięczne, w postaci papierowej;
  • łączne raporty fiskalne rozliczeniowe w postaci papierowej;
  • raporty fiskalne zdarzeń w postaci papierowej.

Wskazane rozporządzenie zawiera również legalną definicję ww. pojęć. Otóż w myśl §  2 pkt 27 rozporządzenia, ilekroć jest mowa o raporcie fiskalnym dobowym, raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, raporcie fiskalnym rozliczeniowym, łącznym raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, i łącznym raporcie fiskalnym rozliczeniowym – rozumie się przez to odpowiednio pełny lub skrócony raport fiskalny zawierający w szczególności dane sumaryczne o wartości sprzedaży i wysokości podatku w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz wartości sprzedaży zwolnionej od podatku odpowiednio za daną dobę, wybrany okres lub cały okres pracy kasy.

Obowiązkiem podatników prowadzących sprzedaż przy użyciu kasy rejestrującej jest wystawianie raportów fiskalnych z kasy.

Sprzedaż z kilku kas fiskalnych - dokumenty będące podstawą rozliczenia

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  • rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  • kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  • kontrahentów;
  • dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy VAT podatnicy są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji. Do składania JPK_VAT zobowiązani są wszyscy zarejestrowani czynni podatnicy podatku od towarów i usług. 

Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług wprowadziło plik stanowiący połączenie składanych dotychczas odrębnie informacji o prowadzonej ewidencji w formie pliku JPK_VAT i deklaracji. Plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.

Z § 10 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia wynika, że ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, tj. wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające z dokumentów zbiorczych o sprzedaży z kas rejestrujących.

Natomiast § 10 ust. 5 rozporządzenia stanowi, że ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:

  1. „RO” – dokument zbiorczy o sprzedaży z kas rejestrujących;
  2. „WEW” – dowód wewnętrzny;
  3. „FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.

Problematykę związaną z ewidencjonowaniem sprzedaży przy użyciu kilku kas rejestrujących analizował Dyrektor KIS w interpretacji z 5 września 2024 roku (nr 0112-KDIL3.4012.493.2024.1.EW). W treści tego pisma możemy przeczytać, że mając na uwadze Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, sprzedaż zarejestrowana na kasie fiskalnej musi być uwzględniona w ewidencji VAT na podstawie dobowego lub miesięcznego raportu fiskalnego. 

Natomiast w przypadku użytkowania kilku kas można jednym zapisem wprowadzać sprzedaż z kilku kas. Raport taki oznaczany jest w rejestrze sprzedaży jako dokument „RO”. Podkreślić należy, że ujmowanie raportu fiskalnego „RO” jest obligatoryjne bez względu na to, czy podatnik rejestruje sprzedaż na kasie fiskalnej, działając w ramach obowiązku wynikającego z przepisów, czy jest to efektem decyzji podatnika. W obu przypadkach rozliczenie sprzedaży ujętej w kasie rejestrującej dokonywane jest na podstawie raportu kasowego. 

W świetle powyższej interpretacji zgodne z przepisami rozporządzenia jest zsumowanie wartości wynikających z raportów miesięcznych ze wszystkich kas rejestrujących i objęcie wartości sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokości podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku, jednym dowodem zbiorczym „RO”. Jednocześnie jednak podkreślamy, że jest to prawo, a nie obowiązek podatnika, co oznacza, że poprawne jest ewidencjonowanie sprzedaży na podstawie odrębnych zapisów zbiorczych dla każdej z kas fiskalnych posiadanych przez podatnika.

[alert-info]Podatnicy VAT mogą ewidencjonować dane w JPK_VAT z kilku kas fiskalnych zarówno na podstawie pojedynczych dokumentów zbiorczych z konkretnych kas, jak i przy zastosowaniu jednego zbiorczego dokumentu obejmującego wszystkie kasy./alert-info]

Końcowo należy wskazać, że sprzedaż z kilku kas fiskalnych generuje obowiązek specjalnego oznaczenia zbiorczych dokumentów będących podstawą zapisów wartości sprzedaży kodem „RO”.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów