Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

VIDA - czym będzie VAT w erze cyfrowej?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Rada Unii Europejskiej osiągnęła konsensus w sprawie pakietu ViDA dotyczącego VAT. Nowe regulacje są kluczowe dla cyfrowej transformacji i stanowią ważny krok w podnoszeniu konkurencyjności Unii Europejskiej. Przepisy te wprowadzą aktualizacje do systemów VAT, aby lepiej dostosować je do realiów cyfrowej gospodarki, skuteczniej zapobiegać oszustwom VAT oraz ograniczyć obciążenia administracyjne dla małych firm i dostawców indywidualnych.

Kluczowe elementy porozumienia

Pakiet obejmuje trzy akty prawne, dyrektywę, rozporządzenie i rozporządzenie wykonawcze, wprowadzające istotne zmiany w systemie VAT, które dotyczą:

  • cyfryzacji sprawozdawczości VAT,
  • regulacji dotyczących platform internetowych,
  • rozszerzenia punktów kompleksowej obsługi VAT.

Do 2030 roku obowiązki raportowania VAT w transakcjach transgranicznych zostaną w pełni zautomatyzowane w oparciu na elektronicznym fakturowaniu. Firmy będą przesyłały dane o transakcjach w czasie rzeczywistym, co umożliwi szybsze wykrywanie oszustw podatkowych. System unijny stanie się interoperacyjny ze wszystkimi krajowymi systemami do 2035 roku.

Platformy internetowe będą natomiast odpowiedzialne za pobieranie i przekazywanie VAT od usług takich jak krótkoterminowy najem mieszkań czy przewozy pasażerskie, jeśli indywidualni dostawcy nie uiszczają podatku. Rozwiązanie to pozwoli lepiej egzekwować należny VAT i wyeliminować nieuczciwą konkurencję.

W ramach pakietu planowane jest także rozszerzenie zakresu działania istniejących punktów, umożliwiając firmom prostsze rozliczanie VAT z działalności prowadzonej w innych krajach UE, bez konieczności rejestrowania się w każdym państwie członkowskim.

Cyfryzacja sprawozdawczości VAT

Obecnie raportowanie transgranicznych transakcji VAT bywa nieskuteczne z powodu niepełnych danych, które nie są dostępne w czasie rzeczywistym. Nowy system oparty na elektronicznym fakturowaniu usprawni ten proces, zwiększając transparentność i redukując przestrzeń dla oszustw. Administracje krajowe będą mogły korzystać z tych danych za pomocą systemu IT analizującego podejrzane działania w czasie rzeczywistym.

Przepisy te powinny zapewnić organom podatkowym informacje na temat poszczególnych transakcji, aby umożliwić przeprowadzanie analizy krzyżowej danych, zwiększyć możliwości kontrolne organów podatkowych i wywołać efekt odstraszający w odniesieniu do nieprzestrzegania przepisów, a jednocześnie zmniejszyć koszty przestrzegania przepisów dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w różnych państwach członkowskich i eliminować bariery na rynku wewnętrznym.

Aby ułatwić automatyzację procesu sprawozdawczego zarówno dla podatników, jak i organów podatkowych, transakcje podlegające zgłaszaniu organom podatkowym powinny być dokumentowane elektronicznie. Domyślnym systemem wystawiania faktur powinno stać się fakturowanie elektroniczne. Państwa członkowskie powinny mieć jednak możliwość zezwolenia na stosowanie innych faktur w przypadku krajowych dostaw towarów lub świadczenia usług.

Państwa członkowskie będą zobowiązane do podjęcia środków, które mogą obejmować na przykład systemy akredytacji, w celu zapewnienia, aby faktury elektroniczne wystawiane przez podatników były zgodne z syntaktyką i semantyką techniczną dopuszczonych norm oraz zawierały wszystkie niezbędne dane określone w tej normie. Środki te mogą zostać podjęte w odniesieniu do podatników zobowiązanych do wystawienia faktury albo do usługodawców lub w odniesieniu do obu tych osób. Osoby objęte tymi środkami będą odpowiedzialne za ich stosowanie. Zgodnie z założeniami nowego pakietu środki te nie powinny jednak uniemożliwiać podatnikom wyboru sposobów wystawiania i wysyłania faktur nabywcy lub usługobiorcy, tj. bezpośrednio przez samych podatników albo za pośrednictwem osób trzecich lub, jeżeli jest dostępna, publicznej platformy.

Zgodnie z założeniami pakietu organy podatkowe muszą otrzymywać stosowne informacje bezzwłocznie. W związku z tym termin wystawienia faktury w przypadku transakcji transgranicznych należy zgodnie z założeniami pakietu ustalić na 10 dni od wystąpienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

VAT dla gospodarki opartej na platformach cyfrowych

Obowiązek pobierania VAT przez platformy rozwiązuje problem nieopodatkowanych transakcji, szczególnie w przypadku małych dostawców indywidualnych. Platformy będą odprowadzać VAT w imieniu dostawców, co zapewni większą równość w konkurencji między tradycyjnymi a cyfrowymi usługami.

Zgodnie z założeniami pakietu gospodarka oparta na platformach cyfrowych doprowadziła do nieuzasadnionego zakłócenia konkurencji między dostawami wykonywanymi i usługami świadczonymi za pośrednictwem platform internetowych, które wymykają się opodatkowaniu VAT, a dostawami wykonywanymi i usługami świadczonymi w ramach gospodarki tradycyjnej, które podlegają opodatkowaniu VAT. Zakłócenie to jest najbardziej dotkliwe w dwóch największych sektorach gospodarki opartej na platformach cyfrowych plasujących się tuż za handlem elektronicznym, a mianowicie w sektorze krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych i sektorze przewozu drogowego osób. Uznaje się jednak, że rozbieżność ta może nie być tak samo widoczna we wszystkich państwach członkowskich.

Zgodnie z założeniami do pakietu VIDA, aby rozwiązać problem zakłóceń konkurencji w sektorach krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych i przewozu drogowego osób, należy ustanowić przepisy mające na celu zmianę roli, jaką platformy odgrywają w poborze VAT (staną się one „podmiotem uznawanym za dostawcę”). W ramach tego modelu podmiotu uznawanego za dostawcę, który jest fikcją prawną niemającą żadnego wpływu na przepisy nieobjęte prawodawstwem w dziedzinie VAT, platformy powinny być zobowiązane do naliczania VAT w przypadku, gdy nie jest on naliczany przez odnośnych usługodawców, ponieważ usługodawcy ci są np. osobami niebędącymi podatnikami lub podatnikami korzystającymi z procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw.

ViDA - nowe zasady działania punktów kompleksowej obsługi

Zgodnie z założeniami pakietu VIDA należy również zmienić dyrektywę 2006/112/WE w celu doprecyzowania, że procedurą szczególną dotyczącą usług świadczonych przez podatników niemających siedziby na terytorium Wspólnoty (procedura nieunijna) objęte są wszystkie usługi świadczone między przedsiębiorstwami i konsumentami w Unii przez podatników mających siedzibę poza Unią, a nie tylko usługi świadczone na rzecz usługobiorców mających siedzibę w Unii. W związku z wprowadzeniem dyrektywą Rady (UE) 2022/5421 nowych przepisów dotyczących stawek VAT oraz w celu uwzględnienia zwolnień, o których mowa w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE, dotyczących dostaw towarów i świadczenia usług między innymi w ramach stosunków dyplomatycznych i konsularnych oraz na rzecz niektórych innych organizacji międzynarodowych, należy również rozszerzyć zakres procedur punktu kompleksowej obsługi („OSS”), o których mowa w tytule XII rozdział 6 dyrektywy 2006/112/WE, w drodze zapewnienia, by dostawy towarów i świadczenie usług objęte zerową stawką VAT oraz dostawy towarów i świadczenie usług zwolnione z VAT z prawem do odliczenia wchodziły w zakres tych procedur.

Dyrektywę 2006/112/WE należy również zmienić w celu doprecyzowania terminu, w jakim podatnik korzystający z procedur szczególnych może dokonać zmian w odpowiednich deklaracjach VAT w ramach 3 istniejących procedur uproszczonych: nieunijnej procedury OSS, unijnej procedury OSS oraz procedury punktu kompleksowej obsługi importu („IOSS”). Takie doprecyzowanie umożliwi podatnikom zarejestrowanym w ramach tych procedur dokonywanie korekt odpowiednich deklaracji VAT aż do upływu terminu ich składania. Ponadto doprecyzowuje się, że korekty wcześniejszych deklaracji VAT są dozwolone jedynie w deklaracjach VAT za kolejne okresy rozliczeniowe.

Rada UE potwierdziła także, że w ramach pakietu należy również jasno określić moment zaistnienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług w ramach uproszczonej unijnej procedury OSS i uproszczonej nieunijnej procedury OSS, aby uniknąć różnic w stosowaniu przepisów w poszczególnych państwach członkowskich.

W dyrektywie (UE) 2017/2455 rozszerzono między innymi zakres małego OSS, by stał się większym OSS i obejmował wszystkie przypadki transgranicznego świadczenia usług na rzecz osób niebędących podatnikami mające miejsce w Unii oraz wszelką wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość. W wyjątkowych okolicznościach interfejsy elektroniczne, takie jak platformy handlowe i platformy, które stają się podmiotami uznawanymi za dostawców w przypadku niektórych dostaw towarów w Unii, mogą również zgłaszać niektóre krajowe dostawy towarów w ramach unijnej procedury OSS. Aby wspierać osiągnięcie celu, jakim jest jedna rejestracja VAT w Unii, należy jeszcze bardziej rozszerzyć zakres unijnej procedury OSS i objąć nią inne dostawy towarów, w tym krajowe dostawy towarów między przedsiębiorcami i konsumentami w Unii dokonywane przez podatników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim konsumpcji, dzięki czemu dane przedsiębiorstwa nie będą musiały rejestrować się do celów VAT w każdym państwie członkowskim, w którym mają miejsce takie dostawy towarów na rzecz konsumentów.

Rada uzgodniła projekty dyrektyw i rozporządzeń, które teraz wymagają formalnego przyjęcia i publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Planowane zmiany wejdą w życie w kolejnych latach, z ważnym etapem pełnej implementacji cyfrowych rozwiązań VAT do 2035 roku.

Pakiet ViDA na celu zarówno modernizację, jak i usprawnienie systemów podatkowych w UE, co przyniesie korzyści zarówno administracjom, jak i przedsiębiorcom.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów