Wartości są niezwykle ważne w życiu niemal każdego z nas. Mniej lub bardziej świadomie kierujemy dzięki nim naszym postępowaniem, potrafimy wybrać, co jest dla nas dobre, a co złe, ustosunkowujemy się do pewnych postaw czy zachowań i działamy w określony sposób. Są one ważne także ze względu na emocje, jakie mogą w nas wyzwolić. Dlatego też nic więc w tym dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców zastanawia się, jak powinna wyglądać kwestia wartości w firmie. Czy warto określić takie, którymi powinien kierować się cały zespół? W jaki sposób to zrobić? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym artykule.
Wartości w firmie wpływają na pracę
Coraz więcej osób zaangażowanie w powierzone zadania zwiększa nie dzięki czynnikom materialnym, a dzięki dobrej współpracy z innymi członkami zespołu. Dlatego też tak bardzo ceni się dzisiaj odpowiednią atmosferę i umiejętność pracy zespołowej. Trudno jednak stworzyć naprawdę dobrze współpracującą grupę ludzi, kiedy kieruje się ona zupełnie innymi wartościami i w odmienny sposób patrzy na życie, a tym samym także na pracę. Spójny obraz tego, co jest dobre, wymagane, potrzebne i motywujące z pewnością może pomóc całemu zespołowi. Poza tym warto zaznaczyć, że nierzadko dzieje się tak, iż dopiero jasne określenie, czy to wartości w pracy, czy w życiu prywatnym pomaga znaleźć sens i sprawić, że życie wydaje się bardziej uporządkowane i pełniejsze.
Określenie systemu wartości w firmie może przynieść wiele korzyści. Firmy, które kierują się tymi samymi zasadami od wielu lat, osiągają sukcesy na różnych polach. Dlaczego warto więc zastanowić się nad ich wprowadzeniem?
Co dają wartości w firmie?
Przede wszystkim warto zacząć od tego, że pracownik, który ma świadomość tego, że pracuje w firmie o jasno określonych wartościach, z ludźmi, którzy ich przestrzegają, dostrzega niezwykłość przedsiębiorstwa, a tym samym znacznie mocniej identyfikuje się ze swoim miejscem pracy. Korzyści są oczywiste, im lepiej bowiem pracuje się w danym miejscu, tym lepsze ta praca przynosi efekty, co jest dużą korzyścią dla firmy. Pracownicy są o wiele bardziej zaangażowani, a poza tym wypracowane wartości w konsekwencji sprawiają, że firma jest doskonale reprezentowana na zewnątrz.
Innym plusem określenia systemu wartości w firmie jest z pewnością sposób wyróżnienia się na tle konkurencji. Jeżeli naczelną wartością w przedsiębiorstwie jest wartość materialna, trudno powiedzieć, że jest w nim coś niezwykłego - w końcu każdy chce przecież zarabiać. Jednak jeśli klienci będą wiedzieli, że działalność nie opiera się wyłącznie na chęci zysku, ale też na jasno określonych i przestrzeganych wartościach, to z pewnością chętniej będą korzystać z naszych usług.
Taka opinia o firmie może też przyciągać do pracy najlepszych specjalistów. Jeżeli będziemy znani na rynku nie tylko z dobrych produktów i usług, lecz także ze świetnego systemu pracy, ludzie będą chcieli z nami współpracować. Dzięki temu znalezienie prawdziwych ekspertów w danej dziedzinie przestanie być trudne!
Jeżeli wartości w firmie mają silną pozycję, o wiele łatwiej poradzić sobie również z sytuacjami kryzysowymi.
Jak wprowadzić wartości w firmie?
Proces wprowadzania wartości w firmie powinien być stopniowy. Trudno wyobrazić sobie powodzenie takiego zadania, kiedy pracownicy są wprowadzeni do niego dosłownie z dnia na dzień. Z pewnością warto początkowo przekazać im, że jak taki system działa i co może przynieść do firmy, a dopiero później określać, jakie wartości będą dominować w danym przedsiębiorstwie. Dzięki temu każdy z członków zespołu zrozumie, dlaczego system pracy się zmieni i dostrzeże zalety takiej sytuacji. Ludzie mogą przecież różnie reagować na zmiany, ponieważ zwyczajnie się ich boją, z tego względu istotne jest swojego rodzaju oswojenie i wprowadzenie.
Kolejnym krokiem jest wybranie wartości, które w naszej firmie sprawdzą się najlepiej. Można powierzyć to zadanie konkretnym, odpowiednim do tego osobom lub określić je w drodze wyborów, w których uczestniczyć będą wszyscy pracownicy.
Osoby, które będą wprowadzały wartości w firmie muszą być autentyczne i sprawić, że pracownicy zrozumieją dobrze ten proces. Ważne jest tutaj zaangażowanie i konsekwencja. Zadaniem zapoznania pracowników z wartościami powinna zajmować się osoba, która nie podda się w połowie drogi. Wartości nie tolerują półśrodków i jeżeli firma zdecyduje się na ten krok, musi ukończyć to zadanie.
Warto również nie zapominać o tym, że wartości w firmie nie powinny być ukryte gdzieś między jednym a drugim punktem regulaminu. Powinni o nich wiedzieć doskonale nie tylko pracownicy, lecz także wszyscy klienci, którzy mają kontakt z przedsiębiorstwem. To bardzo ważne, aby pokazywać, że firma kieruje się wartościami.
Jakie wartości w firmie są najistotniejsze?
Na to pytanie nie ma jednej, prawidłowej odpowiedzi. Każda firma powinna dopasować wartości do swoich potrzeb i nie powinno się w żaden sposób tego porównywać. To co jest dobre dla jednego przedsiębiorstwa, nie musi sprawdzić się w w drugim. Dlatego nie warto w tej kwestii sugerować się czymkolwiek oprócz tego, co jest dla nas istotne.
Może to być m.in. zaufanie, wzajemny szacunek, zaangażowanie w powierzoną pracę, entuzjastyczne podejście, empatia, pasja, bycie otwartym na innych, partnerstwo czy lojalność, wszystko zależy jedynie od nas.
Czy warto określać wartości w firmie? Z całą pewnością! Odpowiednie wdrożenie może być początkiem ogromnego sukcesu!