Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Zakup środka trwałego na raty a VAT

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

„Jako czynny podatnik VAT zakupiłem maszynę z płatnością rozłożoną na raty. Termin płatności ostatniej raty upływa w grudniu 2026 roku. Fakturę VAT otrzymałem w miesiącu zakupu, czyli październiku 2024 roku. W którym okresie rozliczeniowym mogę odliczyć podatek naliczony za zakup środka trwałego na raty?"

Mariusz, Bydgoszcz

 

Czynny podatnik VAT ma prawo odliczyć podatek naliczony w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę dokumentującą zakup. W konsekwencji może odliczyć podatek VAT w deklaracji za październik 2024 roku.

Zakup na raty w świetle przepisów prawa

Regulacje prawa cywilnego dopuszczają formę sprzedaży na raty. Zgodnie z art. 583 § 1 Kodeksu cywilnego (kc) sprzedażą na raty jest dokonana w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaż rzeczy ruchomej osobie fizycznej za cenę płatną w określonych ratach, jeżeli według umowy rzecz ma być kupującemu wydana przed całkowitym zapłaceniem ceny.

Jeżeli sprzedawca zastrzegł sobie własność sprzedanej rzeczy ruchomej aż do uiszczenia ceny, poczytuje się w razie wątpliwości, że przeniesienie własności rzeczy nastąpiło pod warunkiem zawieszającym (art. 589 kc). W konsekwencji własność rzeczy nie przechodzi na nabywcę, jeśli nie zostanie uiszczona ostatnia rata ceny.

W kontekście podatku VAT należy jednak wskazać na autonomiczność regulacji podatkowych względem prawa cywilnego. Otóż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego.

Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Na powyższą okoliczność wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z 25 września 2024 roku (nr 0114-KDIP1-2.4012.339.2024.2.RST). W piśmie tym czytamy, że w ramach dostawy towaru w rozumieniu ustawy VAT chodzi przede wszystkim o możliwość dysponowania towarem w postaci np. jego sprzedaży, a nie rozporządzania nim w sensie prawnym. Co ważne, istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności.

W przypadku sprzedaży na raty własność rzeczy przechodzi na nabywcę w momencie zapłaty ostatniej raty. Natomiast na gruncie podatku VAT z dostawą towaru będziemy mieli do czynienia w momencie wydania rzeczy nabywcy.

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, gdzie możemy przeczytać, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Co równie ważne, przepisy ustawy VAT opierają się na prawie do natychmiastowego odliczenia podatku naliczonego. Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z 6 maja 2020 roku (nr 0114-KDIP4-1.4012.152.2020.1.DP), wystarczające jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Jak możemy przeczytać w piśmie Dyrektora KIS z 20 września 2024 roku (nr 0114-KDIP1-1.4012.447.2024.2.AWY), istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczające zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. 

Czynny podatnik VAT, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zakup środka trwałego na raty - moment odliczenia podatku VAT

Na podstawie art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy VAT można wyprowadzić dwa dodatkowe warunki odliczenia podatku naliczonego. Otóż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy oraz
  • nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jak wskazaliśmy powyżej, dostawa towaru polega na przeniesieniu prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Jednocześnie na mocy art. 19a ust. 1 ustawy VAT obowiązek podatkowy powstaje w dacie dostawy towarów.

Powyższe oznacza, że jeżeli podatnik zakupił towar w październiku 2024 roku i w tym samym miesiącu otrzymał od sprzedawcy fakturę VAT, to prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu właśnie za ten okres. W opisanym przypadku nie ma znaczenia to, że płatność za maszynę została rozłożona na raty. Art. 86 ust. 1 ustawy VAT nie uzależnia bowiem możliwości odliczenia podatku naliczonego od faktu zapłaty za towar. 

W przypadku braku płatności rat w terminie może znaleźć zastosowanie art. 89b ustawy VAT, który to stanowi, że w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Natomiast w sytuacji częściowego uregulowania należności w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. 

Rozłożenie płatności na raty nie wpływa na prawo do odliczenia podatku naliczonego. Czynny podatnik VAT ma prawo dokonać odliczenia w okresie rozliczeniowym, w którym doszło do dostawy towaru (powstał obowiązek podatkowy) jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę.

Zakup środka trwałego na raty a VAT - podsumowanie

Odpowiadając zatem na pytanie podatnika, należy wskazać, że nie musi on czekać z odliczeniem podatku naliczonego do czasu zapłaty ostatniej raty. W tym przypadku zakup środka trwałego na raty pozwala na odliczenie w deklaracji składanej za październik 2024 roku.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów