Środki trwałe
Paragon fiskalny przy sprzedaży środka trwałego
Przedsiębiorcy prowadząc działalność gospodarczą dokonują transakcji różnego typu. Sprzedaży podlegają nie tylko towary handlowe, ale i środki trwałe wykorzystywane na rzecz działalności. Czy paragon fiskalny przy sprzedaży środka trwałego jest konieczny?
4 listopada 2025
Amortyzacja firmowych budynków - jakie metody można zastosować?
Amortyzacja firmowych budynków może być naliczana według jednej z metod, wybranej przez przedsiębiorcę. Jednak każda z nich wymaga spełnienia określonych warunków. Dowiedz się, jakie stawki amortyzacyjne możesz zastosować amortyzując firmowy budynek!
28 października 2025
Koszt wytworzenia środka trwałego w budowie – jak go ustalić?
Prawidłowe ustalenie, jaki jest koszt wytworzenia środka trwałego w budowie, ma fundamentalne znaczenie dla rzetelnej sprawozdawczości finansowej. Co nie wchodzi do kosztu wytworzenia środka trwałego w budowie? Dowiesz się w artykule!
17 października 2025
Wartość początkowa wyodrębnionego lokalu – jak ją prawidłowo ustalić?
Wartość początkowa wyodrębnionego lokalu z budynku jest wymaganym krokiem w procesie ustalenia jego wartości w odniesieniu do celów amortyzacji. Z naszego artykułu dowiesz się, jak poprawnie ustalić wartość początkową wyodrębnionego lokalu. Sprawdź!
16 października 2025
Jednorazowa amortyzacja środków trwałych o wartości powyżej 10 000 zł
Czy wiesz, że możliwa jest jednorazowa amortyzacja środka trwałego, którego wartość przekracza 10 000 zł? Przedsiębiorcy mogą skorzystać z niej w ramach pomocy de minimis lub ulgi na fabrycznie nowe środki trwałe. Przeczytaj artykuł i dowiedz się!
15 października 2025
Amortyzacja lokali mieszkalnych w firmie – jak ją prawidłowo rozliczyć?
Zasady, których dotyczy amortyzacja lokali mieszkalnych są niejednoznaczne, ponieważ prawo podatkowe jej zakazuje, a ustawa o rachunkowości do niej zobowiązuje. Wyjaśnienie tych rozbieżności jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia firmy. Sprawdź!
14 października 2025
Remont a modernizacja środka trwałego - czym się różnią?
Remont a modernizacja środka trwałego są to dwa różne pojęcia, których nie można mylić. Właściwa klasyfikacja wpływa bowiem na rozliczenie podatkowe, ponieważ sposób ujęcia kosztów ulepszenia czy remontu w KPiR różni się. Sprawdź, co znaczą oba pojęcia!
1 października 2025
Amortyzacja hulajnogi elektrycznej a środek trwały
Kupiłeś hulajnogę do firmy i zastanawiasz się, jak ją rozliczyć? Wyjaśniamy, kiedy możliwa jest amortyzacja hulajnogi elektrycznej, a kiedy ująć ją bezpośrednio w kosztach. Sprawdź, jaka jest stawka KŚT i poznaj dostępne metody amortyzacji!
29 września 2025
Zwrot kosztów przywrócenia stanu pierwotnego wynajmowanej nieruchomości
Zwrot kosztów przywrócenia stanu pierwotnego mieszkania po zakończeniu umowy najmu to zagadnienie budzące istotne wątpliwości. Czy zwrot kosztów przywrócenia stanu pierwotnego nieruchomości jest świadczeniem w rozumieniu ustawy o VAT? Sprawdź w artykule!
24 września 2025
Wycofanie nieruchomości z działalności stanowiący w środek trwały
Planujesz wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej? To decyzja, która niesie za sobą istotne konsekwencje podatkowe. Dowiedz się, jak prawidłowo przeprowadzić ten proces, jakie skutki wywołuje on w podatkach PIT i VAT oraz składce zdrowotnej.
18 września 2025
Nieużywane środki trwałe - wyksięgowanie z ewidencji i amortyzacja
Czy wiesz, co zrobić, gdy Twoja firma posiada nieużywane środki trwałe? Zastanawiasz się, czy należy je wyksięgować z ewidencji i wstrzymać amortyzację? Artykuł kompleksowo wyjaśnia zasady wynikające z ustawy o rachunkowości. Sprawdź, jak postępować!
12 września 2025
Sprzedaż środka trwałego przez ryczałtowca – jak rozliczyć?
Planujesz zbycie majątku firmy? Sprzedaż środka trwałego przez ryczałtowca wiąże się z konkretnymi obowiązkami podatkowymi. Wyjaśniamy, jaką stawkę ryczałtu zastosować i jak prawidłowo rozliczyć podatek dochodowy oraz VAT. Sprawdź, o czym musisz pamiętać!
5 września 2025
Dotacja na biuro rachunkowe - jak otrzymać?
Założenie biura rachunkowego wiąże się z wieloma kosztami jego prowadzenia, zwłaszcza na początku zakładania działalności. Kto może założyć biuro rachunkowe? Czy są możliwości uzyskania wsparcia takiego jak dotacja na biuro rachunkowe? Sprawdź teraz!
4 września 2025
Wydatki na dostosowanie nieruchomości do potrzeb najemcy
Podatnik dysponujący środkiem trwałym przeznaczonym na wynajem może ponosić różne wydatki polegające na dostosowaniu nieruchomości. Czy wydatki na dostosowanie nieruchomości do potrzeb najemcy są kosztem pośrednim? Sprawdź w naszym artykule!
19 sierpnia 2025
Sprzedaż środka trwałego w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej
Czy możliwa jest sprzedaż środka trwałego w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej? Ekspert odpowiada!
17 lipca 2025