W większości ogłoszeń o pracę spotykamy się z oczekiwaniami wskazującymi na profil kandydata, który ma wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne. Często sami korzystając z licznych wskazówek, umieszczamy w CV tak zwane soft skills. Czy oba terminy oznaczają to samo? W jaki sposób rekruter może zweryfikować posiadane przez kandydata umiejętności podczas spotkania? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Soft skills a umiejętności interpersonalne – czy jest między nimi różnica?
Soft skills to nic innego jak przyjęte z języka angielskiego i mocno osadzone w polskim języku branżowym, określenie kompetencji miękkich. Są one zbiorem zdolności określanych jako społeczne lub psychospołeczne. Istnieje podział na dwie grupy wchodzące w zakres soft skills. Pierwsza dotyczy własnego działania i efektywności w tym zakresie. Do tej grupy zaliczymy zatem:
-
umiejętność radzenia sobie ze stresem,
-
samodzielność,
-
zarządzanie czasem własnym i inne.
Drugi obszar odnosi się do relacji z innymi, obejmując między innymi zakres:
-
komunikacji,
-
umiejętności pracy w zespole,
-
rozwiązywanie konfliktów,
-
delegowanie zadań.
Umiejętności te są trudne do zmierzenia, jednak bez pracy nad nimi budowanie efektywnych zespołów i osobista produktywność mogą być trudne do osiągnięcia.
Jak rekruter może weryfikować kompetencje miękkie podczas spotkania?
Proces rekrutacji to idealna okazja, by zaprezentować swoje doświadczenie i wiedzę specjalistyczną. To także możliwość ukazania, co jako potencjalny pracownik możesz wnieść do zespołu firmowego, by współpraca była efektywna i przyjemna. Jak zatem rekruter może zweryfikować posiadane przez ciebie kompetencje miękkie? Najprostszą i najbardziej powszechną formą są pytania i ich pogłębianie poprzez tzw. wywiad behawioralny (ang. behavioral interview), czyli pytania odnoszące się do przeszłych zachowań i działań. Pytania te mogą sugerować, jak kandydat może zachować się w obliczu podobnych zdarzeń w przyszłości.
Oto przykładowe pytania odnoszące się do niektórych kompetencji miękkich, które mogą pojawić się w procesie rekrutacji:
-
Motywacja – to, co napędza pracownika do działania i jest dla niego ważne.
-
Co cię motywuje?
-
Jakie są twoje aspiracje zawodowe w perspektywie 5 najbliższych lat?
-
Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?
-
Przypomnij sobie projekt, przy którym pracowałeś. Co sprawiało Ci wówczas największą satysfakcję?
2. Asertywność – reagowanie w sytuacji, gdy ktoś ma odmienne zdanie oraz sztuka dyskusji i prezentacji swoich argumentów.
-
Co robisz w sytuacji, gdy ktoś ma odmienne zdanie?
-
Jak się zachowałeś w poprzedniej pracy w sytuacji, gdy zespół miał odmienne zdanie?
3. Współpraca – to, czy ktoś preferuje indywidualną pracę, czy dobrze czuje się
w zespole.
-
Co jest ważne we współpracy w zespole?
-
Co zyska zespół, do którego dołączysz?
-
Co podobało Ci się we współpracy w poprzednim miejscu pracy, a co byś poprawił?
4. Kompetencje menedżerskie – podczas rekrutacji, zwłaszcza w przypadku
stanowisk, na których możliwy jest awans na stanowisko lidera lub menedżera,
mogą pojawić się pytania dotyczących kierowania zespołem.
-
Co jest ważne w pełnieniu funkcji lidera w firmie?
-
Jakie cechy powinien posiadać skuteczny lider?
-
Jaka postawa go cechuje?
-
Kto inspirował cię w dzieciństwie? Dlaczego?
5. Radzenie sobie ze stresem – pytania odnoszące się do tego obszaru mogą
wskazać, jak potencjalny pracownik zachowuje się w sytuacji pracy pod presją
czasu, czy tak zwanych „pożarów”, których nieodłącznym elementem jest stres.
-
Opowiedz o ostatniej stresującej sytuacji, jakiej doświadczyłeś. Jak sobie z nią poradziłeś?
Soft skills coraz ważniejsze dla pracodawcy – pisz o nich w CV!
Umiejętności interpersonalne są dla pracodawcy coraz ważniejsze. Dlaczego? Ponieważ stanowią ogromną składową sukcesu przedsiębiorstwa. W wielu firmach pracodawcy stawiają na pracę w grupie i samoorganizujące się zespoły. Zauważyli przy tym, że samo wykształcenie i zdobyte doświadczenie tego nie gwarantują. Coraz większe zainteresowanie rekruterów oscyluje wokół umiejętności pracy w grupie, zdolności komunikacyjnych czy podtrzymywania relacji biznesowych.
Dlatego warto ujmować ten obszar aplikując na dane stanowisko oraz odpowiednio przygotować się do rozmowy na temat tego, w jaki sposób możesz wzbogacić zespół, do którego dołączysz, a także zadbać o rozwojowe warunki współpracy.