0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Soft skills - jak weryfikuje je rekruter?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W większości ogłoszeń o pracę spotykamy się z oczekiwaniami wskazującymi na profil kandydata, który ma wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne. Często sami korzystając z licznych wskazówek, umieszczamy w CV tak zwane soft skills. Czy oba terminy oznaczają to samo? W jaki sposób rekruter może zweryfikować posiadane przez kandydata umiejętności podczas spotkania? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Soft skills a umiejętności interpersonalne – czy jest między nimi różnica?

Soft skills to nic innego jak przyjęte z języka angielskiego i mocno osadzone w polskim języku branżowym, określenie kompetencji miękkich. Są one zbiorem zdolności określanych jako społeczne lub psychospołeczne. Istnieje podział na dwie grupy wchodzące w zakres soft skills. Pierwsza dotyczy własnego działania i efektywności w tym zakresie. Do tej grupy zaliczymy zatem:

  • umiejętność radzenia sobie ze stresem,

  • samodzielność,

  • zarządzanie czasem własnym i inne.

Drugi obszar odnosi się do relacji z innymi, obejmując między innymi zakres:

  • komunikacji,

  • umiejętności pracy w zespole,

  • rozwiązywanie konfliktów,

  • delegowanie zadań.

Umiejętności te są trudne do zmierzenia, jednak bez pracy nad nimi budowanie efektywnych zespołów i osobista produktywność mogą być trudne do osiągnięcia.

Jak rekruter może weryfikować kompetencje miękkie podczas spotkania?

Proces rekrutacji to idealna okazja, by zaprezentować swoje doświadczenie i wiedzę specjalistyczną. To także możliwość ukazania, co jako potencjalny pracownik możesz wnieść do zespołu firmowego, by współpraca była efektywna i przyjemna. Jak zatem rekruter może zweryfikować posiadane przez ciebie kompetencje miękkie? Najprostszą i najbardziej powszechną formą są pytania i ich pogłębianie poprzez tzw. wywiad behawioralny (ang. behavioral interview), czyli pytania odnoszące się do przeszłych zachowań i działań. Pytania te mogą sugerować, jak kandydat może zachować się w obliczu podobnych zdarzeń w przyszłości.

Oto przykładowe pytania odnoszące się do niektórych kompetencji miękkich, które mogą pojawić się w procesie rekrutacji:

  1. Motywacja – to, co napędza pracownika do działania i jest dla niego ważne.

  • Co cię motywuje?

  • Jakie są twoje aspiracje zawodowe w perspektywie 5 najbliższych lat?

  • Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?

  • Przypomnij sobie projekt, przy którym pracowałeś. Co sprawiało Ci wówczas największą satysfakcję?

     2. Asertywność – reagowanie w sytuacji, gdy ktoś ma odmienne zdanie oraz sztuka dyskusji i prezentacji swoich argumentów.

  • Co robisz w sytuacji, gdy ktoś ma odmienne zdanie?

  • Jak się zachowałeś w poprzedniej pracy w sytuacji, gdy zespół miał odmienne zdanie?

     3. Współpraca – to, czy ktoś preferuje indywidualną pracę, czy dobrze czuje się    

          w zespole.

  • Co jest ważne we współpracy w zespole?

  • Co zyska zespół, do którego dołączysz?

  • Co podobało Ci się we współpracy w poprzednim miejscu pracy, a co byś poprawił?

     4. Kompetencje menedżerskie – podczas rekrutacji, zwłaszcza w przypadku  

         stanowisk, na których możliwy jest awans na stanowisko lidera lub menedżera,

         mogą pojawić się pytania dotyczących kierowania zespołem.

  • Co jest ważne  w pełnieniu funkcji lidera w firmie?

  • Jakie cechy powinien posiadać skuteczny lider?

  • Jaka postawa go cechuje?

  • Kto inspirował cię w dzieciństwie? Dlaczego?

     5. Radzenie sobie ze stresem – pytania odnoszące się do tego obszaru mogą   

         wskazać, jak potencjalny pracownik zachowuje się w sytuacji pracy pod presją

         czasu, czy tak zwanych „pożarów”, których nieodłącznym elementem jest stres.

  • Opowiedz o ostatniej stresującej sytuacji, jakiej doświadczyłeś. Jak sobie z nią poradziłeś?

Soft skills coraz ważniejsze dla pracodawcy – pisz o nich w CV!

Umiejętności interpersonalne są dla pracodawcy coraz ważniejsze. Dlaczego? Ponieważ stanowią ogromną składową sukcesu przedsiębiorstwa. W wielu firmach pracodawcy stawiają na pracę w grupie i samoorganizujące się zespoły. Zauważyli przy tym, że samo wykształcenie i zdobyte doświadczenie tego nie gwarantują. Coraz większe zainteresowanie rekruterów oscyluje wokół umiejętności pracy w grupie, zdolności komunikacyjnych czy podtrzymywania relacji biznesowych.

Dlatego warto ujmować ten obszar aplikując na dane stanowisko oraz odpowiednio przygotować się do rozmowy na temat tego, w jaki sposób możesz wzbogacić zespół, do którego dołączysz, a także zadbać o rozwojowe warunki współpracy.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów