Jeżeli Twój sklep wyświetla się nie do końca poprawnie na urządzeniach mobilnych – czas to zmienić. Jeżeli sądzisz, że wyświetla się prawidłowo – czas się upewnić, czy wrażenia użytkownika są zgodne z „wrażeniami” robotów wyszukiwarki. Jeśli wydaje Ci się to niepotrzebne – czas się upewnić, czy aby na pewno masz rację, że wersja mobilna działa prawidłowo.
Wersja mobilna i ruch mobilny już dawno zyskały przewagę
To prawda. Według danych StatCounter, ruch z urządzeń mobilnych już w roku 2016 prześcignął aktywność desktopową, a od tego czasu nadal znajduje się w trendzie wzrostowym. Nic w tym dziwnego, skoro większość z nas posiada własne telefony komórkowe, a niektóre osoby potrafią wręcz całymi tygodniami korzystać z internetu tylko i wyłącznie za jego pomocą. Tak ogromnej przewagi ruchu mobilnego nie można ignorować. Jeśli posiadasz biznes oparty na obecności w internecie, po prostu musisz zaakceptować ten stan rzeczy i dostosować się do niego.
A co jeśli smartfony nie przynoszą konwersji?
Choć mamy już rok 2020, część właścicieli stron nadal wzbrania się przed inwestycjami w pełne dostosowanie swoich witryn do prawidłowego działania na sprzęcie mobilnym. Argumentują to nieraz statystykami, w których nie widać konwersji dokonywanych poprzez smartfony.
Warto jednak zwrócić uwagę, że argument ten nie tylko jest błędny ze względu na fakt, że skoro coś nie działa prawidłowo, to nie może dobrze konwertować. Niezależnie od tego faktu trzeba brać pod uwagę istnienie zjawiska „omnichannel”, czyli korzystania przez jedną osobę z kilku różnych urządzeń podłączonych do internetu. Często może się zdarzać, że ten sam internauta najpierw zobaczy sklep, gdy otrzyma link od kogoś w pracy. Później, w drodze do domu, przeglądnie stronę na smartfonie. W końcu, już w domu, korzystając z domowego komputera, wejdzie na stronę ponownie i dopiero wtedy dokona zakupu. Jeżeli jednak wersja mobilna nie będzie działać prawidłowo, proces ten zostanie przerwany i do konwersji nie dojdzie.
Mobilność to nie tylko kwestia wyświetlania
Warto pamiętać, że prawidłowe wyświetlanie się strony na „fizycznym” telefonie to nie zawsze to samo, co wysoka ocena mobilności po stronie Google. Wyszukiwarka ma swoje własne kryteria, które uwzględnia w trakcie uwzględniania rankingu. Warto się upewnić, czy witryna prawidłowo przechodzi testy na udostępnianych przez Google narzędziach Mobile Friendly Test oraz Google PageSpeed Insights. Tym bardziej, ze już od dłuższego czasu wyszukiwarkowy gigant stosuje zasadę „mobile first”.
Zauważ, ze testy uwzględniają nie tylko elementy wpływające na samo wyświetlanie się witryny, ale też na sposób jej obsługi (np. odległość elementów klikalnych od siebie nawzajem) i szybkość jej działania, Łatwo zapomnieć o tym ostatnim, ale w praktyce ma to znaczenie nie tylko dla wyszukiwania, ale i dla doświadczeń klientów korzystających ze sklepu internetowego.
Nie tylko strona główna
Testując sklep pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych nie zapomnij o tym, że składa się on nie tylko ze strony głównej. Przetestuj także strony kategorii i produktów. Jeśli wszystko działa prawidłowo to dobrze, ale na tym testu nie kończ. Pozostał przecież jeszcze czynnik najważniejszy! Złóż w sklepie zamówienie testowe – i dopiero jeśli również tutaj wszystko na telefonie zadziała prawidłowo, uznaj testy za udane.