Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Monitoring mediów - przykłady narzędzi dostępnych na rynku

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Ostatnie lata przyniosły znaczny rozwój mediów społecznościowych. Obecnie na tego typu portalach swoje profile posiadają nie tylko osoby prywatne - coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że obecność w social media jest dobrym sposobem na przyciągniecie uwagi potencjalnych nabywców i zbudowanie określonego wizerunku wśród klientów. Konta na portalach społecznościowych stanowią dobre rozwiązanie dla firm, które mogą dzięki nim nawiązać relację z potencjalnymi oraz obecnymi nabywcami swoich produktów bądź usług. Z kolei dla klientów są one sposobem na skuteczną i szybką komunikację z przedstawicielem danego przedsiębiorstwa i gwarantują natychmiastowe otrzymanie odpowiedzi na nurtujące pytania. O tym, że social media są dobrym sposobem na zainteresowanie odbiorców swoimi produktami, może przekonać wynik przeprowadzonej niedawno ankiety, która wykazała, że niemal 36% wszystkich osób korzystających z social media publikuje informacje dotyczące marek i firm. Z tego powodu uznano, że zamieszczane w sieci przez internautów informacje mogą przyczynić się do lepszego poznania ich zwyczajów i zachowań, a coraz większą popularność zaczęły zyskiwać narzędzia umożliwiające monitoring mediów społecznościowych.

Monitoring mediów i analiza wyników

Narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych i analizy zyskanych w ten sposób danych zaczęto wykorzystywać  początkiem roku 2009, a nadzieje z nim wiązane dorównywały tym, które obudziło samo powstanie social media. Mają służyć do identyfikacji kryzysów i oceny skuteczności komunikacji. Taki monitoring mediów bazuje na treściach zamieszczanych w ogólnie dostępnych źródłach, takich jak blog, strona internetowa, portale internetowe i fora. Obejmuje on poszukiwanie informacji na temat tego, w jaki sposób przedstawiana jest firma i jakiego rodzaju opinie o niej krążą wśród internautów, daje możliwość ocenienia jej widoczności i zaangażowania użytkowników tychże portali. Daje także obraz tego, w jaki sposób w mediach społecznościowych przedstawiana jest konkurencja. Monitoring mediów społecznościowych pozwala równocześnie na zwrócenie uwagi na nowe trendy oraz wskazuje, które produkty cieszą się największym zaufaniem i popularnością wśród klientów. Przy użyciu odpowiednich narzędzi -programów komputerowych czy aplikacji - osoby, zajmujące się analizą danych spływających z portali społecznościowych, mogą przekonać się o skuteczności swoich działań, a także odpowiednio zareagować w przypadku kryzysu.

Monitoring mediów - narzędzia

Obecnie w internecie znaleźć można wiele narzędzi, które pozwolą na skuteczny monitoring mediów. Niektóre z nich są bezpłatne, za inne trzeba zapłacić. Dostępność tego rodzaju oprogramowania jest szczególnie duża w przypadku rynków zachodnich; w polskich realiach nie znajdują one zbyt dużego zastosowania. Jest to spowodowane między innymi tym, że programy takie są zazwyczaj anglojęzyczne i skupiona na innych niż polskie stronach internetowych.  Zamiast więc wyników, dotyczących polskich mediów społecznościowych, użytkownik dostaje dane na temat wyszukiwania poza granicami naszego kraju.

Jakie zatem kryteria należy wziąć pod uwagę, kiedy poszukuje się dobrego narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych? Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na aktualizację wyników w czasie rzeczywistym. Idealnie byłoby, gdyby następowała co kilka minut. Ze względu na to, że w kontekście działalności w internecie czas ma bardzo duże znaczenie, pozwala to zareagować natychmiast. Kolejnym kryterium jest zasięg. Dobrze dobrane narzędzie powinno być w stanie zebrać wszystkie wyniki, pojawiające się w kontekście marki,produktu albo usługi. Oznacza to, że oprogramowanie nie może ograniczać się tylko do kilku najbardziej popularnych portali społecznościowych. Warto skupić się na źródłach. Podczas zbierania informacji warto poświecić trochę czasu na zarchiwizowanie informacji na temat pochodzenia tychże danych po to, aby w miarę szybko można było dotrzeć do informacji na temat strony, na której pojawił się wpis, albo o autorze opublikowanej opinii. Chodzi tutaj o takie dane, jak:

  • miesięczna liczba unikalnych użytkowników strony,
  • liczba osób śledzących autora na profilu,
  • liczba znajomych autora.

Ostatnia kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, jest analiza poziomu emocji, związanych z poszczególnymi wypowiedziami. Posiadając ukierunkowane właśnie na tę kwestię narzędzie, użytkownik może zbierać informacje na temat zarówno pozytywnych, jak i negatywnych wpisów.

Google Alerts

Najbardziej powszechne i prawdopodobnie najczęściej wykorzystywane bezpłatne narzędzia domonitoringu mediów społecznościowych są na rynku niezwykle pożądane - najważniejszym jest bezsprzecznie Google Alerts. Jego skuteczność zależy głównie od odpowiedniego doboru słów kluczowych. Za pomocą tego programu można  przyglądać się takim frazom jak nazwa marki, znak towarowy lub handlowy, klienci, konkurencja, produkty, nazwa firmy oraz imiona i nazwiska najważniejszych osób w firmie. Poprzez stworzenie odpowiedniego alertu na stronie Google Alerts można wyszukać informacje, zawierające odnośniki dotyczące określonego wcześniej tematu. Oznacza to, że program dostarcza nam raport, dotyczący wskazanych aktywności.  Możemy też zawęzić poszukiwania do określonego rodzaju komunikatów - wiadomości, filmów czy dyskusji. Jak okazuje się w trakcie użytkowania, osoba, ustawiająca alert, proszona jest jedynie o uściślenie kilku informacji, czyli  określenie częstotliwości, źródła, języka, regionu oraz rodzaju poszukiwanych wpisów. Wyniki w określonym wczesnej czasie trafiają pod wpisany uprzednio adres mailowy. Google Alerts pozwala nam też na zarządzanie swoimi alertami, czyli usunięcie tych, które nie są już interesujące.

Brand24

Płatne narzędzia umożliwiające monitoring mediów społecznościowych również są bardzo popularne - należy do niech choćby Brand24. Dzięki niemu użytkownik może otrzymać dostęp do opinii na temat poszukiwanych przez siebie firm oraz produktów z polskojęzycznych mediów społecznościowych oraz stron internetowych w szybkim czasie. Udostępnia on także informacje na temat najbardziej wpływowych autorów wpisów na temat danego przedsiębiorstwa lub firmy oraz pozwala na automatyczne wykrywanie pozytywnych oraz negatywnych wpisów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów