Poradnik Przedsiębiorcy

Mity na temat pozycjonowania stron internetowych (cz. 2)

W poprzednim artykule rozpoczęliśmy cykl opisujący najpopularniejsze mity na temat pozycjonowania. Poznaj kilka kolejnych nieprawdziwych opinii o SEO. Dzięki takiej wiedzy możesz uniknąć wielu błędów i lepiej przygotować się do prowadzonych działań.

Mity na temat pozycjonowania stron internetowych

Błędne opinie na temat pozycjonowania wynikają zarówno z powodu szybko zmieniających się algorytmów wyszukiwarki Google, jak i braku doświadczenia i wiedzy osób rozpowszechniających je. Od czasu kiedy zaczęto interesować się pozycją strony w Google, zaczęły powstawać mity na temat pozycjonowania, które należy w końcu sprostować:

linki mają większą wartość niż treść

Już w poprzednim artykule poruszyliśmy kwestię linkowania. Tam skupiliśmy się na link buildingu, tutaj z kolei zastanowimy się nad wyższością odnośników do stron nad publikowaniem wartościowej treści.

Jak wiemy, jednym z przynoszących większe efekty zabiegiem SEO jest pozycjonowanie stron internetowych za pomocą content marketingu, który okazuje się techniką przynoszącą coraz więcej korzyści. Sprawia, że treść jest bardziej wartościowa niż ogromna liczba linków do witryny. Jest to widoczne, chociażby w działaniach Google skierowanych w stronę witryn, które nadużywają linkowania. Specjalnie stworzona do tego funkcja usuwa z wyników wyszukiwania strony, na których znajduje się zbyt duża liczba odnośników. Z tego powodu w ostatnich latach z sieci zniknęła spora liczba witryn, które w taki sposób manipulowały linkami.

Content marketing z kolei jest strategią proponowaną do wykorzystania przy pozycjonowaniu również przez Google. Zaleca on, aby skupić się na promowaniu właśnie poprzez publikowanie wartościowej treści oraz na kreowaniu wartościowych linków. Takie działanie wyszło na dobre przede wszystkim mniejszym stronom, które skupiały się na interesujących artykułach, ale nie miały za sobą rozbudowanego zaplecza SEO.

Dokładnie dopasowane słowa kluczowe

Okazuje się, że Google nie dopasowuje wyszukiwanych słów kluczowych z tymi znajdującymi się na stronie internetowej. Zamiast tego stara się dopasować wyniki wyszukiwania do tego, czego rzeczywiście poszukuje użytkownik i wyświetlić najbardziej odpowiadające temu kryterium wyniki wysokiej jakości.

Aby móc postępować według tej zasady, właściciel wyszukiwarki stworzył i unowocześnił algorytm pozwalający na zablokowanie witryn przesyconych słowami kluczowymi i nie pozwala im na ukazywanie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Zwiększenie klikalności dzięki Autorship

W ciągu ostatnich kilku lat wielokrotnie podnoszono kwestię Google Autorship, czyli oznaczników autorstwa. Miały one wpływać na pozycję w rankingu oraz liczbę odwiedzin. Działały one w taki sposób, że w momencie publikowania tekstu albo zdjęcia nazwisko autora, pojawiające się pod linkiem i opisem wyświetlanym w wynikach wyszukiwania, dzięki udostępnieniu poprzez Google+, miało pozytywnie wpłynąć na liczbę odwiedzin witryny. Jednakże w drugiej połowie ubiegłego roku Google zdecydował się wycofać z tej funkcji. Zdaniem jego przedstawicieli ta opcja nie poprawiała znacząco klikalności wyników wyszukiwania ani ich też znacząco nie zmniejszała. Z tego również powodu nie należy obecnie sugerować się tym punktem podczas pozycjonowania stron internetowych, ponieważ są to pewnego rodzaju mity na temat pozycjonowania.

Meta description wpływa na pozycje w rankingu

Jeszcze nie tak dawno uważano, że te krótkie opisy (długości od 25 do 150 znaków) streszczające to, co kryje się pod linkiem, wpływają na pozycję, jaką zajmuje strona w rankingu Google. Z tego powodu niektóre firmy przyjęły politykę, według której starały się umieścić w tym polu jak najwięcej słów kluczowych i tym samym podnieść swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak się okazuje, jest to niezbyt efektywne działanie. Już w 2009 roku Google obwieścił, że to, co umieszcza się w meta description, nie oddziałuje na miejsce w rankingu. Z tego powodu nie może on poprawić widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Jest jednak przydatny w przypadku, kiedy użytkownik musi się zdecydować na to, czy odwiedzić daną stronę internetową, czy nie. Z tego powodu jest to miejsce dobre do tego, aby umieścić w nim na przykład wezwanie do działania i w ten sposób zachęcić do wejścia. Tak więc są to kolejne mity na temat pozycjonowania stron www. 

Google karze za brak strony responsywnej

21 kwietnia 2015 roku został wprowadzony nowy czynnik rankingowy skupiający się na dostosowaniu stron internetowych do wymagań urządzeń mobilnych. Jednakże nie wykazano, że mobilność strony wpływa na pozycję w rankingu wyników wyszukiwania. Przy okazji pojawiły się głosy na temat tego, że witryny nie posiadające swojej wersji responsywnej będą z tego powodu karane.

Okazało się jednak, że nie ma mowy o nakładaniu sankcji na witryny. Dodatkowo, jest to wyznacznik, który będzie jedynie promował strony dostosowane do wymagań urządzeń przenośnych. W swoim wystąpieniu przedstawiciel Google zasugerował, że premiowane będą wejścia ze smartfonów, nie odniósł się jednak do odwiedzin z komputerów.

Im więcej podstron, tym lepiej

Niekoniecznie. Im więcej witryna posiada stron, tym więcej pracy trzeba w nią włożyć. Oczywiście, cały czas pamiętamy o zasadzie mówiącej o tym, że to wartościowa treść jest podstawą dla uzyskiwania coraz wyższych wyników odwiedzić. Okazuje się zatem, że posiadanie wielu podstron nie jest zbyt korzystne, ponieważ bardzo trudne jest ich odpowiednie aktualizowanie i dbanie o to, żeby pojawiające się na nich treści były wartościowe. Ponadto, liczba podstron nie wpływa na ranking, ponieważ cześć tych stron pozostaje niezaindeksowana, nie każda z nich będzie odnaleziona w wyszukiwarce i nie każda z nich sprawi, że ruch na stronie się zwiększy. Warto zatem skupić się na publikowaniu wartościowych treści, ponieważ to ich użyteczność pozwoli na podwyższenie miejsca w rankingu. Jak widać opinie, że strona powinna mieć dużo podstron, aby wyżej wyświetlała się w wynikach Google, to tylko kolejne mity na temat pozycjonowania

Strona główna powinna zawierać dużo treści

Skoro mowa o tekście, dobrze jest zastanowić się nad jego ilością na stronie głównej. Powszechnie uważa się, że powinna ona zawierać niezbędne informacje na temat biznesu, o którym informuje. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku, kiedy jest ona wizytówką biznesu, nie powinna zawierać długich opisów, ponieważ staje się nieczytelna. Zastosowanie zasady mniej znaczy więcej, doskonale się sprawdzi. W tym przypadku estetyka pełni bardzo ważną rolę, dlatego dobre teksty i ich ułożenie to klucz do sukcesu.

Mamy nadzieję, że niektóre mity na temat pozycjonowania stron zostały obalone i dzięki temu wiele osób uniknie poważnych błędów i spadku pozycji swojej witryny. Nie należy jednak spoczywać na laurach tylko na bieżąco obserwować branżę SEO i wprowadzane nowości przez Google. Nigdy nie wiadomo czy dzisiaj stosowane techniki za jakiś czas również nie okażą się już nieaktualne a wręcz szkodliwe.

Artykuły z cyklu
„Mity na temat pozycjonowania stron”
Zobacz wszystkie