Większość ludzi, przygotowując prezentację multimedialną, skupia się przede wszystkim na jej części wizualnej, czyli na stworzeniu atrakcyjnych slajdów. Jednak tekst i obrazki wyświetlane na komputerze to jeszcze nie wszystko. Każdy, kto chce dobrze przygotować się do prezentacji multimedialnej, największy nacisk musi położyć na przekaz ustny oraz przygotować scenariusz swojej wypowiedzi. Część wizualna powinna być używana tylko do podkreślenia najważniejszych treści i zaznaczenia, że przechodzimy do kolejnego tematu. Może też być wykorzystana dla pobudzenia wyobraźni słuchaczy. Jak więc ma wyglądać prezentacja multimedialna, która zachwyci widownię i na długo zostanie w jej pamięci?
Prezentacja multimedialna i jej odbiorcy
Jeśli chcesz kogoś do czegoś przekonać, musisz wiedzieć, z kim masz do czynienia. Aby w jak najskuteczniejszej formie przekazać treść, zacznij od ustalenia grupy docelowej, czyli odbiorców twojej prezentacji. Znając charakter grupy, łatwiej ustalisz, co jest w stanie przyciągnąć uwagę słuchacza, na czym mu zależy i jak pobudzić go do konkretnego wyznaczonego przez ciebie działania.
Co chcesz przekazać w swojej prezentacji multimedialnej?
Prezentacje multimedialne powinny być ciekawe – wręcz wciągające. Dlatego jeżeli już ustalisz grupę docelową, przygotuj scenariusz, w którym punkt po punkcie umieścisz to, co chciałbyś powiedzieć. Aby pewnie i swobodnie poruszać się w danym temacie, musisz dowiedzieć się o nim wszystkiego, co możliwe. Scenariusz powinieneś napisać w taki sposób, by podczas prezentacji multimedialnej opowiadać własnymi słowami. Recytowanie wyuczonej kwestii sprawia, że odbiorcy mają wrażenie, że wiesz tylko tyle, ile wykułeś na pamięć. Dlatego też w scenariuszu prezentacji umieść jedynie zajawki zagadnień, a rozwiń je, opowiadając o nich.
Porady online
Prowadzisz firmę i masz pytania?
Skorzystaj z porad ekspertów Poradnika Przedsiębiorcy
Slajdy mogą uatrakcyjnić twoją prezentację multimedialną oraz wyeksponować kluczowe kwestie, ale nie zastąpią cię. Dlatego pomyśl o nich dopiero po przygotowaniu scenariusza. Nieprzemyślane tworzenie prezentacji grozi tym, czym zwykle grozi bezmyślne działanie – porażką, czyli brakiem zainteresowania u słuchaczy.