Analiza stanu BHP to przede wszystkim ocena stanu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, polegająca na porównaniu go z obowiązującymi przepisami i wskazaniem nieprawidłowości. Dokonuje się jej na podstawie znajomości poziomu bezpieczeństwa pracy w danej firmie.
Kto przeprowadza analizę stanu BHP? Jak ją opracować? Sprawdź w poniższym artykule!
Analiza stanu BHP - kto przeprowadza?
Zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, na służbę BHP nałożono obowiązek sporządzania co najmniej raz w roku analizy stanu BHP w firmie, zawierającej propozycje działań technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
Obowiązek sporządzenia analizy dotyczy:
-
służby BHP w przypadku jednoosobowej lub wieloosobowej obsady tej służby,
-
pracownika, któremu powierzono wykonywanie zadań służby BHP,
-
specjalisty spoza zakładu pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby BHP,
-
pracodawcy wykonującemu zadania służby BHP zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.
Co powinna zawierać analiza stanu BHP?
Analiza stanu BHP powinna być sporządzona na piśmie i przekazana pracodawcy. Dokument jest tworzony nie tylko dla pracodawcy, ale także do wglądu zewnętrznych organów kontrolnych. Analiza stanu BHP powinna zawierać podstawowe informacje o zakładzie pracy, takie jak:
-
miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,
-
rodzaj prowadzonej działalności,
-
liczbę zatrudnionych pracowników z wyszczególnieniem liczby kobiet, pracowników młodocianych oraz pracowników niepełnosprawnych.
Przepisy nie wskazują wprost, jak należy przeprowadzić analizę stanu BHP i jaki zakres ma ona obejmować. To osoba odpowiedzialna za działanie służby BHP przyjmuje zagadnienia i identyfikuje poziom bezpieczeństwa w firmie.
Ważne! Głównym celem przeprowadzenia analizy stanu BHP jest ustalenie, czy w ciągu roku zostały zrealizowane przewidziane prawem obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz jakie trudności i problemy związane z zachowaniem bezpieczeństwa pojawiły się w tym okresie. |
Analiza ta powinna służyć wyciągnięciu wniosków dotyczących poprawy bezpieczeństwa oraz podjęciu działań w tym zakresie. Analiza stanu BHP powinna również zawierać porównanie analizowanych zagadnień do stanu z lat ubiegłych.
Przepisy prawa nie wskazują wprost jakie dane powinna ona zawierać oraz jakie zagadnienia powinny być w niej uwzględnione. Należy przede wszystkim uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności oraz wymagania pracowników dotyczących organizacji ich stanowisk pracy.
W rocznej analizie BHP można zawrzeć informacje m.in. o:
-
rodzaju prowadzonej działalności, jej charakterze oraz branży, technologii, strukturze,
-
strukturze zatrudnienia,
-
wykorzystywanych pomieszczeniach pracy i ich warunkach technicznych,
-
wykorzystywanym wyposażeniu technicznym,
-
stosowanych środkach szkodliwych i niebezpiecznych,
-
wykonanych pomiarach środowiska pracy,
-
spełnieniu przez pracodawcę wymogów związanych z dopuszczeniem pracowników do pracy (badania lekarskie, szkolenia bhp, obowiązujące zasady i instrukcje),
-
ocenie ryzyka zawodowego wraz z listą zapoznanych z nią pracowników,
-
ośrodkach ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz odzieży i obuwiu roboczym oraz zasadach ich przydziału,
-
kontrolach stanu BHP wraz z informacją o stwierdzonych uchybieniach oraz sposobie ich rozwiązania,
-
wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych,
-
ochronie przeciwpożarowej wraz z rozmieszczeniem sprzętu gaśniczego,
-
oznaczeniu i zasadach ewakuacji.