Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Sprzedaż na Allegro - czy wystarczy na początek?

Wielu przedsiębiorców przygodę ze sprzedażą zaczyna właśnie od portalu Allegro. Najczęściej są to małe firmy, które dopiero robią pierwsze kroki w handlu internetowym. Spotkać można też duże i znaczące na rynku marki, które na portalu aukcyjnym czują się bardzo dobrze i pomimo że posiadają już własny sklep internetowy, nie rezygnują z wystawiania swoich produktów na Allegro. Czy na początek sklep na Allegro jest dobrym i wystarczającym pomysłem?

Udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie jest proste. Sukces zależy od wielu czynników: sposobu prowadzenia własnej działalności, pozyskania klientów, reklamy oraz branży.

Allegro niekoniecznie pomoże nam zaoszczędzić

Wielu zaczyna od Allegro, ponieważ uważa, że w ten sposób zaoszczędzi więcej niż w przypadku własnego e-sklepu. Niestety, rzeczywistość wcale nie jest taka optymistyczna.

Allegro pobiera prowizję za każdy wystawiony produkt. Przykładowo jeżeli dany towar został sprzedany za mniej niż 100 złotych, pobierana jest prowizja w wysokości 6% od ceny końcowej niezależnie od tego czy oferta była w licytacji czy Kup Teraz.

Kwoty prowizji zależą również od kategorii, w jakiej produkty są wystawiane oraz od konkurencji. Niekiedy jedna aukcja może nas kosztować kilkanaście złotych. Zyski, jakie zakładaliśmy uzyskać przed wystawieniem produktu na portalu, mogą zmniejszyć się nawet o połowę. W przypadku sklepu internetowego, pomimo że początkowo jest to duża inwestycja, po uruchomieniu sprzedaży nie ma pobieranej żadnej prowizji.

Portal aukcyjny nie taki łatwy w obsłudze

Kolejnym argumentem, który w teorii wskazuje na to, że Allegro jest lepszym rozwiązaniem dla początkujących sprzedawców, jest łatwiejsza obsługa portalu.

Własny sklep internetowy to wybór oprogramowania i platformy, a następnie nauka jej obsługi. To może przerażać, jednak trzeba pamiętać, że e-sklep jest dużo bardziej intuicyjny niż Allegro. Sami tworzymy strukturę strony, kategorie, podkategorie, dlatego łatwiej jest się w tej sferze odnaleźć. Jednocześnie nie można dyskryminować portalu aukcyjnego. Warto podkreślić, że na stronie allegro.pl jest bardzo dokładna i szczegółowa instrukcja, w jaki sposób wystawiać produkty.

Jeżeli zapoznamy się ze wszystkimi informacjami, na pewno poradzimy sobie z obsługą Allegro. Trzeba jednak poświęcić nieco czasu, aby poznać wszystkie najważniejsze narzędzia i tym samym nie popełnić błędów, za które możemy bardzo dużo zapłacić.

Księgowość i podatki na Allegro

Własna działalność gospodarcza wiąże się z płaceniem stosownych podatków. Nie ma znaczenia, w jaki sposób prowadzimy handel - czy robimy to przy pomocy Allegro, mamy własny sklep internetowy czy zajmujemy się handlem tradycyjnym. Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą, naszym obowiązkiem jest rozliczanie się z fiskusem i nawet Allegro nas od tego nie uchroni.

Mylne może być przekonanie, że wielu użytkowników wystawiających swoje produkty na Allegro, to osoby fizyczne, które nie posiadają własnej firmy, a tym samym nie płacą podatków. Owszem jest to możliwe, ale tylko w przypadku sprzedaży pojedynczych towarów. Jeżeli chcemy mieć własną firmę i prowadzić handel na większą skalę, musimy prowadzić księgowość.

Promowanie własnej marki

W tym przypadku nie ma znaczenia, czy mamy własny sklep internetowy czy prowadzimy sprzedaż na Allegro. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób będziemy działać w internecie i jak bardzo będziemy aktywni.

Istnieje szereg możliwości, które pomagają małym oraz większym firmom dotrzeć do klienta i nie jest to jedynie ich własna strona internetowa. Media społecznościowe, czyli lider w kanałach komunikacji, to pierwszy krok, który powinien poczynić początkujący sprzedawca. Kolejne to mailing i blog firmowy.

Inną kwestią jest jednak ogromna konkurencja na Allegro, co może nieco utrudnić promowanie własnych produktów.