Prawo do emerytury po ukończeniu wieku emerytalnego przysługuje z mocy prawa, jednak aby otrzymać takie świadczenie, konieczne jest złożenie w ZUS-ie odpowiednich dokumentów. Jak wygląda wnioskowanie o emeryturę? Jakich czynności należy dopełnić i jakie dokumenty złożyć, aby otrzymać świadczenie?
Kiedy można złożyć wniosek o emeryturę?
Emerytura jest świadczeniem, które ma na celu zapewnienie środków do życia osobom, które po osiągnięciu wieku emerytalnego, tj.:
- kobiety – 60 lat,
- mężczyźni – 65 lat,
podjęły decyzję o zaprzestaniu aktywności zawodowej. Świadczenie emerytalne jest przyznawane głównie na wniosek zainteresowanego. Z urzędu otrzyma je osoba, która w dniu ukończenia 60. lub 65. roku życia pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy. Nie musi wtedy dopełniać żadnych formalności w związku z przyznaniem emerytury.
Wnioskowanie o emeryturę – dokumentacja
Najważniejszym dokumentem w procesie starania się o emeryturę jest sam wniosek EMP. Można go złożyć w ZUS-ie na 3 sposoby, a mianowicie:
- złożyć w dowolnej jednostce ZUS (na piśmie lub ustnie do protokołu),
- wysłać pocztą lub kurierem,
- wysłać przez profil na PUE ZUS,
- złożyć za pośrednictwem pracodawcy.
Jeśli decydujemy się na pierwszą formę, najlepiej złożyć wniosek w placówce właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, wniosek złożony w innej jednostce i tak zostanie bowiem do niej przekazany.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe wymienia, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku.
1) datę urodzenia;
2) okresy uzasadniające prawo do świadczeń i ich wysokość;
3) stan zdrowia, a także wywiad zawodowy sporządzony przez płatnika składek, jeżeli ubezpieczony pozostaje w zatrudnieniu — w przypadku gdy prawo do świadczenia jest uzależnione od stwierdzenia niezdolności do pracy;
4) wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu i uposażenia, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń;
5) okoliczności niezbędne do ustalenia świadczeń przysługujących z zagranicznych instytucji ubezpieczeniowych, jeżeli umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, tak stanowią.”
Wnioskowanie o emeryturę wiąże się z przymusem dostarczenia wszystkich dołączonych do wniosku dokumentów do ZUS-u osobiście bądź drogą listowną.
Osiągnięcie wieku emerytalnego w trakcie umowy o pracę
Co do zasady, wnioskowanie o emeryturę w momencie pozostawania w stosunku pracy nie będzie skutkowało przyznaniem emerytury - prawa do świadczenia zostaną przyznane gdy dojdzie do rozwiązania umowy z pracodawcą. Do czasu zakończenia stosunku pracy emerytura ulega zawieszeniu. Zostanie przyznana dopiero po przedłożeniu w oddziale ZUS świadectwa pracy.
Nie ma przeszkód, aby po otrzymaniu emerytury ponownie podjąć pracę zarobkową z tym samym czy innym pracodawcą. Nie spowoduje to bowiem zawieszenia czy zmniejszenia świadczenia.
Rozpatrzenie wniosku o emeryturę przez ZUS
Wniosek rozpatrywany jest przez oddział ZUS właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub inną jednostkę organizacyjną zakładu wyznaczoną przez prezesa ZUS-u. Na wydanie decyzji o przyznaniu emerytury ZUS ma 30 dni, począwszy od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania tejże decyzji.