Sklep internetowy wydaje się dużo prostszy w zakładaniu i prowadzeniu od stacjonarnej placówki. No właśnie, wydaje się - sprzedawcy online dobrze wiedzą, że to wcale nie jest bułka z masłem. Wejście w branżę e-commerce to nie tylko standardowe nakłady związane z zakładaniem firmy - to także spore wydatki na budowę witryny WWW, serwer, marketing online i tak dalej. Aby zmniejszyć koszty (nawet te początkowe), warto dowiedzieć się, czym jest dropshipping.
Czym jest model dropshippingu?
Dropshipping to interesujący model logistyczny, gdzie to dystrybutor (hurtownik) jest wyłącznie odpowiedzialny za transport dóbr do klienta. Do zadań sprzedawcy online należy zdobywanie klientów oraz przyjmowanie zamówień i rozliczanie napływających płatności. Po przyjęciu zamówienia kontaktuje się z dystrybutorem, którego rolą staje się wysyłka danego towaru - właściciel sklepu online nie ma bezpośredniego kontaktu z oferowanymi produktami, a zyski osiąga z różnicy między ceną w hurcie a ceną w detalu.
Dropshipping - zalety
Dropshipping to zwykle domena małych i początkujących przedsiębiorstw. Trudno się dziwić - brak konieczności posiadania i obsługi własnej przechowalni towaru to duża oszczędność. Poza tym dropshipping pozwala na uniknięcie kosztów związanych z ubezpieczeniami i pracą ludzi z obsługi magazynu. Dużą zaletą dropshippingu, która przemawia do wielu, jest scedowanie obowiązków związanych z przesyłkami (ich pakowaniem, zabezpieczeniem itp.) na zewnętrznego dystrybutora. Oszczędność wyraża się nie tylko w konkretnych sumach - pod uwagę trzeba wziąć także to, że sprzedawca nie traci czasu na wszelkie aspekty związane z logistyką i uzupełnianiem stanów magazynowych. A jeśli dystrybutor jest sprawny, korzystają również klienci, szybciej otrzymując zamówione towary.
Dropshipping oznacza niskie ryzyko prowadzenia biznesu. Sprzedawca internetowy nie kupuje z wyprzedzeniem dużych partii produktów bez pewności, czy uda się je zbyć. Trzeba też pamiętać, że dropshipping wiąże się z możliwością dość swobodnego negocjowania cen. Przedsiębiorca swój zysk osiąga z różnicy pomiędzy ceną w hurcie a ceną w detalu, więc to właściwie od niego zależy, ile uda się mu zarobić.
Dropshipping - wady
Rzetelna analiza nie może pominąć mankamentów. Wśród wad dropshippingu trzeba wymienić przede wszystkim niewielką kontrolę nad procesem dystrybucji dóbr. Błędy lub nierzetelność zewnętrznego dostawcy mogą przyczynić się do zniszczenia renomy sklepu. Nieuczciwy hurtownik, posiadając pełną bazę klientów firmy, może też dokonać próby ich przejęcia, tworząc konkurencyjny biznes. Posiadanie tylko jednego współpracującego dostawcy może oznaczać brak perspektyw na poszerzenie oferowanego asortymentu. Takie uzależnienie czasem wiąże się również z dyktatem cenowym.
Dropshipping a opodatkowanie
W ustawach o podatkach dochodowych na próżno szukać przepisów dedykowanych dropshippingowi. Z tego powodu za przychody sprzedawcy należy przyjąć wszelkie kwoty należne - nawet faktycznie nieotrzymane - zmniejszone o wartości zwróconych produktów lub bonifikat. Mówi o tym art. 14 ust. 1 ustawy o PIT. Obowiązek podatkowy rodzi się w momencie wpływu należności na rachunek przedsiębiorcy.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 września 2011 r. (ILPB1/415-782/11-2/TW): Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy, uznać należy, że w przedmiotowej sprawie przychody uzyskane w związku ze sprzedażą towarów przez Internet przy wykorzystaniu modelu logistycznego dropshippingu stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, ustalony w wysokości należności jaką nabywca zapłacił Zainteresowanemu za dany towar. Przychód ten powstaje co do zasady w momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Wnioskodawcy, o ile nie wystawił On wcześniej faktury z tytułu realizacji transakcji sprzedaży. |
Otrzymane od dostawcy faktury/rachunki stanowią bazę do rozliczania kosztów uzyskania przychodu. Z kolei Ustawa od podatku od towarów i usług daje podstawy do stwierdzenia, że dropshipping jest transakcją łańcuchową. W przypadku dostawy na terenie kraju nie ma żadnych problemów, gdyż stosowana stawka VAT jest jednakowa. Schody zaczynają się w przypadku sprowadzenia dóbr zza granicy. W trakcie przewożenia produktów - na przykład z Indii - dla dostawcy z innego kraju będzie to transakcja zwolniona z podatku, zaś dla kontrahenta z Polski pojawi się obowiązek rozliczenia importu. Oprócz tego krajowy kontrahent ma też obowiązek opodatkowania dostawy do końcowego odbiorcy na terenie Polski.
Uwaga! W przypadku importu dóbr spoza obszaru UE trzeba pamiętać, że oprócz podatku końcowy konsument musi także uiścić należności z tytułu cła i akcyzy. |