Wpływ zabawy na rozwój dziecka został w pełni udowodniony. Współcześnie uważa się, że dziecięca rozrywka już nie jest stratą czasu, a inwestycją w przyszłość. Nauka poprzez zabawę jest skuteczna i przyjemna. A co z zabawą dorosłych? Czy dorosłym wypada się bawić? Wzrost popularności gier biznesowych zdaje się przekonywać, że tak. Coraz więcej ośrodków szkoleniowych proponuje edukację dorosłych poprzez wykorzystanie tego narzędzia. Scenariusze gier szkoleniowych pisane są także na zamówienie, aby rozwiązać konkretne problemy w organizacjach. Najpopularniejsze gry szkoleniowe osiągają międzynarodowy sukces, a ich ceny bywają bardzo wysokie...
Korzyści z gier szkoleniowych
Entuzjaści gier widzą w nich ogromny potencjał. Przekonują, że nauka podczas tego typu zabawy jest bardziej skuteczna od zwykłego wykładu czy przeczytania branżowej książki. Dlaczego? Podczas gry natychmiast wykorzystujemy zdobytą wiedzę. Dzielimy się nią z pozostałymi graczami. Jest to uczenie się przez doświadczenie. Ponadto gry pomagają poznać grupę, dzięki nim coach może lepiej zdefiniować problemy komunikacyjne, jakie trapią organizację.
Symulacyjne gry biznesowe to ciekawy sposób na naukę nudnych, żmudnych wiadomości. Dzięki nim pracownicy mogą przećwiczyć skomplikowane mechanizmy bez ponoszenia ewentualnych negatywnych skutków swoich decyzji. Jednocześnie w trakcie trwania zabawy gracze widzą, co powoduje ich zachowania. Uczą się jak osiągnąć cele. Gry szkoleniowe pomagają rozwijać pożądane na rynku cechy, takie jak: umiejętność pracy w zespole, uczenie się na błędach, szukanie innowacyjnych rozwiązań, myślenie poza schematami.
Dobrze zaplanowana gra biznesowa w pełni angażuje graczy. Najważniejszym elementem gry jest jej scenariusz. Ciekawa fabuła, wartka mechanika sprawiają, że rozgrywka przynosi graczom prawdziwą frajdę, stanowi atrakcyjną odskocznię od codziennej rutyny.
Skuteczność gier związana jest z poziomem zaangażowania emocjonalnego pracowników. Jeżeli gra wprowadzana jest "na siłę", szkoleniowiec nie jest przekonany o skuteczności tego narzędzia, cały proces edukacyjny skazany będzie na niepowodzenie.
Rozgrywka musi mieć charakter interaktywny. Wszyscy gracze muszą brać czynny udział w zabawie, zgodnie z przewidzianą dla nich rolą. Związane jest to z postawą prowadzącego gry - powinien w jasny sposób wytłumaczyć reguły zabawy i przedstawić jej cel.
Gry biznesowe - po co i dla kogo?
Atutem gier szkoleniowych jest możliwość wykorzystania ich w różnych okolicznościach. Ważne, aby wcześniej zastanowić się, dlaczego chcemy sięgnąć po takie narzędzie szkoleniowe? Do kogo kierujemy grę? Edukacja jest procesem, który ma doprowadzić do zmiany poziomu wiedzy i umiejętności uczestnika. Przed wybraniem gry warto zdać sobie pytanie: jakiej zmiany się spodziewamy? Co chcemy osiągnąć?
Wśród gier biznesowych wymienić możemy m.in:
motywujące - stymulujące, angażujące pracowników,
integrujące – nastawione są na budowanie i podtrzymywanie więzi w zespole. Pomagają wprowadzić do firmy nowego pracownika,
skoncentrowane na rozwijaniu konkretnych obszarów- np. cech przywódczych, współpracy, zarządzania,
rekrutacyjne - stosowane przez HR-owców w procesie rekrutacji.
Jak widać, gry to nie tylko element szkoleniowy. Z powodzeniem stosowane są także w zarządzaniu, projektowaniu, pracy zespołowej, rekrutacji nowych pracowników. Same gry przybierają różne formy - mogą to być przykładowo planszówki, aplikacje czy gry komputerowe.
Najważniejsze po grze edukacyjnej
Aby gra odniosła sukces edukacyjny, nie może być wyłącznie zabawą. Dlatego gra biznesowa uznawana jest wyłącznie za niestandardowe narzędzie szkoleniowe, które ma pomóc osiągnąć oczekiwaną zmianę. Po rozgrywce doświadczony trener prowadzi debriefing. Jest to faza następująca po grze, w trakcie której prowadzący wraz z uczestnikami analizuje przebieg rozgrywki, zachowania graczy. Rozważane są także inne sposoby osiągnięcia celu, plusy i minusy alternatywnych rozwiązań. Na tym etapie pracownicy otrzymują informacje zwrotne. Pobudzani są do wypowiadania własnych refleksji, wniosków.
Najpopularniejsze gry szkoleniowe
Obecnie obserwuje się ożywienie na rynku gierbiznesowych. Powstają agencje wyspecjalizowane w tworzeniu gier na zamówienia klientów firmowych. Jednocześnie niegasnącą popularnością cieszą się stare gry - przykładem jest Gra Piwna stworzona w latach 60. przez grupę profesorów z MIT Sloan School of Management. Uważana jest za klasykę wśród gier biznesowych.