Poradnik Przedsiębiorcy

Krajowa Informacja Skarbowa czyli pomoc udzielana podatnikom

Krajowa Informacja Skarbowa, czyli KIS (przekształcona w 2017 roku z Krajowej Informacji Podatkowej - KIP) powstała w 2006 roku i cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony podatników. Niekiedy mają oni problemy ze zrozumieniem przepisów i ich interpretacją, dlatego też korzystają z pomocy specjalistów. Krajowa Informacja Skarbowa udziela pomocy wszystkim podmiotom, nawet tym, których siedziba znajduje się poza terytorium Polski.

Czym się zajmuje Krajowa Informacja Skarbowa?

Zadaniem Krajowej Informacji Skarbowej jest udzielanie telefonicznych odpowiedzi na pytania zawiązane z problemami podatkowymi oraz z zakresu procedur celnych. Ma to na celu ułatwienie podatnikom prowadzenia działalności, a także lepsze zrozumienie i poruszanie się po przepisach podatkowych.

Ważne!

Eksperci Krajowej Informacji Skarbowej udzielają pomocy od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00 pod numerami:

  • 801 055 055 - z telefonu stacjonarnego,

  • (22) 330 0330 - z telefonu komórkowego,

  • +48 22 330 0330 - z zagranicy.

Innym zadaniem Krajowej Informacji Skarbowej jest wydawanie indywidualnych interpretacji. W celu uzyskania takiej interpretacji konieczne jest:

  • wypełnienie odpowiedniego wniosku,
  • uiszczenie opłaty w wysokości 40 zł za każde zagadnienie,
  • złożenie wniosku osobiście w biurze Krajowej Informacji Skarbowej pod adresem:

ul. Teodora Sixta 17,

43-300 Bielsko-Biała

lub w formie elektronicznej przez e-PUAP na adres skrytki Krajowej Informacji Skarbowej: /KIS/wnioski

Interpretacje indywidualne wydawane są przez wyspecjalizowany organ Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS).

Na zadane pytanie podatnik powinien otrzymać odpowiedź w przeciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku.

Krajowa Informacja Skarbowa a rozwój i szybsza obsługa 

Obecnie, dzięki zastosowaniu nowego systemu informacji telefonicznej Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) ma możliwość obsłużenia jednocześnie ok. 600 połączeń. Znacząco został też skrócony czas oczekiwania na połączenie. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w okresach, gdy zbliżają się terminy rozliczeń rocznych oraz zapłaty podatków.

Warto wspomnieć, że w 2017 roku Wydziały Obsługi Klienta udzieliły 1 455 862 odpowiedzi na pytania telefoniczne zadane przez podatników. W poprzednim roku utworzono również na infolinii specjalizację JPK_VAT, gdzie podatnicy bezpośrednio łączeni byli z konsultantami, którzy udzielali odpowiedzi na pytania zadawane w tej kategorii.

Podatnicy mają również możliwość skorzystania z chatu oraz formularza na Portalu Podatkowym.

Dodatkowo planuje się także zastosowanie technologii biometrycznej, która polega na weryfikacji głosu osoby dzwoniącej. Ma to na celu uwierzytelnienie podatnika przez co obsługa ma być jeszcze szybsza i bezpieczniejsza dla podatników.