Wielu przedsiębiorców boi się jakiegokolwiek kontaktu z urzędem skarbowym - wynika to najczęściej z faktu, że obawiają się zawiłych procedur lub problemów ze zrozumieniem formalnego, urzędowego języka używanego w pismach. Komunikacja z urzędami jest jednak nieunikniona w procesie prowadzenia przedsiębiorstwa i wcześniej czy później przedsiębiorca będzie zmuszony do skontaktowania się z urzędem z własnej inicjatywy lub w odpowiedzi na pismo. Poniżej przedstawiamy kilka istotnych informacji na ten temat.
Korespondencja z urzędem - lepiej odbierz pismo!
Podatnicy, którzy z jakichś powodów chcą uniknąć kontaktu z urzędem skarbowym, mogą stosować różne metody, aby utrudnić urzędnikom chociażby dostarczanie do nich pism. Nie ma to jednak większego sensu, ponieważ ustawodawcy przewidzieli takie sytuacje i odpowiednio się przed tym uchronili.
Pisma urzędowe dostarczane są przez Pocztę Polską - w sytuacji, gdy listonosz nikogo nie zastanie pod adresem, na który ma dostarczyć list, wypisuje awizo i zostawia je w skrzynce pocztowej, aby adresat mógł odebrać przesyłkę w późniejszym terminie. Jeżeli po upływie 7 dni nadal nikt nie zgłosi się na pocztę po odbiór listu, listonosz ponownie spróbuje go dostarczyć, natomiast jeżeli w dalszym ciągu nikogo nie zastanie pod danym adresem, wypisze powtórne zawiadomienie o przesyłce i list znów wróci na pocztę. Jeżeli w ciągu 7 dni od powtórnego awiza list nie zostanie odebrany, zostanie odesłany z powrotem do urzędu skarbowego. Wydawałoby się, że list zostanie po prostu uznany za nieodebrany, ale ustawodawca w ordynacji podatkowej określił, że:
Art. 150
§1a. Adresata zawiadamia się dwukrotnie o pozostawaniu pisma w miejscu określonym w § 1. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w terminie 7 dni.
|
Oznacza to, że jeżeli pismo z urzędu skarbowego lub jakiegokolwiek innego urzędu nie zostanie odebrane po dwukrotnym zawiadomieniu w ciągu 14 dni od pierwszej próby doręczenia przesyłki, urząd uznaje taką przesyłkę za odebraną. W takim wypadku lepiej odebrać pismo i wiedzieć, o co dokładnie chodzi w danej sprawie, aby móc odpowiednio zareagować.
Z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku, gdy listonosz zastanie adresata listu, ale odmówi on jego pisma:
Art. 153
|
Jak widać, jeżeli listonosz usiłuje dostarczyć nam pismo z urzędu, w naszym interesie jest go odebrać.
Korespondencja z urzędem - co powinno zawierać pismo do urzędu?
Gdy podatnik otrzyma pismo lub wezwanie z urzędu skarbowego, może oczywiście na nie odpowiedzieć - w zależności od tego, czego pismo dotyczyło, może to być wyjaśnienie, odwołanie, wniosek lub inny typ pisma.
Elementy pisma do urzędu określone są dokładnie w ordynacji podatkowej:
Art. 168
|
Jeżeli nie zostaną spełnione wymienione w ustawie wymogi, urząd wezwie podatnika do uzupełnienia braków w podaniu w ciągu 7 dni wraz z pouczeniem, że jeżeli braki te nie zostaną uzupełnione, urząd pozostawi podanie bez rozpatrzenia.
Pamiętać należy także o tym, że jeżeli pismo nie będzie zawierało adresu podatnika, nie będzie ono rozpatrzone. podatnik nie zostanie nawet wezwany do uzupełniania braków - urząd nie miałby gdzie przesłać tego wezwania.
Czy możliwa jest elektroniczna korespondencja z urzędem?
Ordynacja podatkowa przewiduje również korespondencję z petentami poprzez środki komunikacji elektronicznej - ma to na celu oczywiście ułatwić i usprawnić kontakt oraz przyspieszyć załatwianie spraw.
Od 11 maja 2014 roku urzędnicy mogą za pośrednictwem poczty elektronicznej przesyłać do podatników pisma oraz interpretacje, ale treści tych dokumentów nie są zawarte w wiadomości, tylko podawane są tam źródła, z których można pobrać dokument.
Aby możliwy był kontakt tą drogą, podatnik musi na to wyrazić zgodę.
Kontakt z urzędem skarbowym nie musi być trudny i straszny, jeżeli zna się zasady korespondencji ustalone przez ustawodawcę.