Poradnik Przedsiębiorcy

Przyczepa gastronomiczna czyli biznes na kółkach

Przyczepa gastronomiczna to trend, który przypłynął do nas z Ameryki i cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Food Trucki można spotkać już nie tylko na ulicach dużych miast, ale także w mniejszych miejscowościach turystycznych, gdzie w sezonie przyjeżdża sporo potencjalnych klientów.

Przyczepa gastronomiczna czyli Food Truck

Food Truck to samochód specjalnie dostosowany do sprzedaży posiłków, który doskonale sprawdza się m.in. podczas działalności polowej. W większości takich przyczep znajduje się instalacja elektryczna oraz wyposażenie niezbędne do przygotowania zamówień klientów. Najbardziej charakterystyczną cechą przyczep gastronomicznych jest fakt, że posiłki wydawane są na wynos bezpośrednio z samochodu lub naczepy.

Food Trucki najczęściej pojawiają się podczas letnich imprez organizowanych w dużych miastach, jak np. Warszawa czy Wrocław. Jednak coraz częściej można je spotkać także w nadmorskich kurortach czy nad jeziorem.

Zdecydowaną zaletą przyczep gastronomicznych jest ich mobilność. W razie potrzeby przedsiębiorca, bez większych problemów, może zmienić miejsce prowadzonej sprzedaży.

Właściciele Food Trucków muszą brać jednak pod uwagę przepisy sanitarne oraz miejskie, które są jednymi z najważniejszych aktów prawnych przy prowadzeniu tego typu biznesu.

Przyczepa gastronomiczna - sprzedaż a kasa fiskalna

Co do zasady dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przedsiębiorcy zobowiązani są do jej ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Ustawodawca przewidział możliwość skorzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej ze względu na limit obrotów wynoszący 20 000 zł.

Ze wspomnianego zwolnienia nie mogą jednak korzystać m.in. przedsiębiorcy świadczący usługi związane z wyżywieniem. Prawodawca zaznacza jednak, iż bezwzględnemu wyłączeniu z prawa do zwolnienia podlegają jedynie:

  • usługi świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz
  • usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).

Przyczepa gastronomiczna jest ruchomym punktem sprzedaży, nie jest zatem stacjonarną placówką gastronomiczną. Dodatkowo przygotowanie posiłków w tego typu przyczepach ogranicza się zazwyczaj jedynie do podgrzania gotowych produktów i opcjonalnego dołączenia do nich dodatków (sałatek, warzyw, sosów). Klienci przyczepy gastronomicznej zazwyczaj nie mają zapewnionego miejsca siedzącego, a o ich wygodę nie zadba kelner.

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych w takim przypadku sprzedaż z przyczepy gastronomicznej nie jest zatem świadczeniem usług a kompleksową dostawą towarów.

[...] dostawa dań gotowych, na zasadach opisanych we wniosku, stanowi dostawę towarów, a nie świadczenie usług. Klienci [...] nie mają zapewnionej obsługi kelnerskiej, a serwis pracowników ograniczony jest do przygotowania, zapakowania i wydania gotowego posiłku. Oczekiwania klientów sprowadzają się jedynie do otrzymania gotowego posiłku. Klient wybiera jedynie posiłek z dostępnego menu i może spożyć go w dowolnie wybranym przez siebie miejscu. Powyższym czynnościom, w całym świadczeniu, nie można przypisać charakteru dominującego, przeważającego, pozwalającego na uznanie całości wykonywanych czynności za świadczenie usług. W związku z powyższym należy uznać, że w stanie wskazanym przez Wnioskodawcę mamy do czynienia z kompleksową dostawą towarów.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 02.04.2015 r. nr ILPP2/4512-1-45/15-4/MN

Sprzedaż dokonywana z przyczepy gastronomicznej  nie jest zatem bezwzględnie wyłączona z prawa do zwolnienia z ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej ze względu na to, że:

  • przyczepa gastronomiczna nie jest stałą placówką gastronomiczną,
  • sprzedaż “gotowych” fastfoodów nie jest świadczeniem usług gastronomicznych.

W związku z powyższym prowadząc tego typu biznes, przedsiębiorca może spokojnie skorzystać ze zwolnienia z uwagi na wielkość obrotów.

Przyczepa gastronomiczna - przejście na VAT przy sprzedaży piwa

Opłacalnym pomysłem, zwłaszcza w porze letniej, może okazać się poszerzenie oferty przyczepy gastronomicznej o sprzedaż piwa. Przedsiębiorcy, którzy chcą zajmować się sprzedażą piwa, powinni jednak pamiętać, że jest ono produktem objętym akcyzą, a co za tym idzie dokonując jego sprzedaży, nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku VAT. Podatnicy zajmujący się dostawą towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym co do zasady są bowiem wyłączeni z możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Rozpoczynając sprzedaż piwa, czy to w sklepie stacjonarnym czy z przyczepy gastronomicznej, przedsiębiorca zobowiązany jest zatem już na samym początku zarejestrować się jako czynny podatnik VAT. Należy także pamiętać, że sprzedaż piwa wymaga przede wszystkim uzyskania stosownego zezwolenia.

Mimo, że foodtrucki stają się w Polsce coraz bardziej popularne, ciągle stanowią niewielki odsetek wśród barów sprzedających fastfoody. Rozpoczęcie sprzedaży z przyczepy gastronomicznej może być dobrym pomysłem dla młodych ludzi, posiadających niewielki kapitał na start.