Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) została znowelizowana, w odniesieniu do zasad rejestracji i wykreślenia podatników z urzędu z rejestru VAT poprzez wprowadzenie ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Jak obecnie wygląda rejestrowanie i wykreślenie z VAT?
Rejestrowanie i wykreślenie z VAT - zmiany
Dodane w 2019 roku zmiany doprecyzowujące rejestrowanie i wykreślenie z VAT są kontynuacją wcześniejszych modyfikacji w przepisach. Ustawodawca dąży bowiem do zapewnienia kompleksowych rozwiązań w zakresie rejestracji i wyrejestrowania z rejestru podatników VAT
Dodano następujące zapisy:
Naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:
6) wobec tego podmiotu sąd orzekł, na podstawie odrębnych przepisów, zakaz
prowadzenia działalności gospodarczej.
Naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika, jeżeli:
6) wobec tego podatnika sąd orzekł, na podstawie odrębnych przepisów, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.
- dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą
- podmiot ten nie istnieje,
- mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem,
- podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego,
- z posiadanych informacji wynika, że podatnik może prowadzić działania z zamiarem wykorzystania działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 Ordynacji podatkowej lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 Ordynacji podatkowej.
Naczelnik urzędu skarbowego w analogicznych sytuacjach posiada również uprawnienia do wykreślenia podatnika z rejestru VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika.
Rejestrowanie i wykreślenie z VAT - od kiedy obowiązują zmiany?
Zmiany dotyczące rejestracji i wyrejestrowywania podatników z rejestru VAT mają zastosowanie od 2 stycznia 2019 roku. Od tej pory naczelnik urzędu skarbowego zyskuje zatem większą władzę, nie będzie miał obowiązku informowania podmiotu, wobec którego sąd orzekł zakaz prowadzenia działalności, o niezarejestrowaniu go jako podatnika VAT czynnego lub wykreśleniu go z rejestru podatników VAT.
Rejestrowanie i wykreślenie z VAT - jaki jest cel zmian w przepisach?
Wprowadzone modyfikacje w ustawie o VAT mają na celu umożliwienie prawidłowego funkcjonowania systemu podatku VAT. Gwarancja aktualności rejestru czynnych podatników VAT ma istotne znaczenie zarówno z punktu widzenia ochrony interesów finansowych naszego państwa, jak i z punktu widzenia samych podatników, a mianowicie zabezpieczenia interesów podmiotów przestrzegających przepisów.
Kto ma obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT?
Rejestracja do VAT jest obligatoryjna dla przedsiębiorców wykonujących określony rodzaj czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, np. świadczenie usług prawniczych, doradczych, jubilerskich czy sprzedaż towarów objętych podatkiem akcyzowym.
Wszystkie czynności obligujące przedsiębiorcę do rejestracji do VAT wyszczególnione zostały w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
W przypadku gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są świadczone żadne z powyższych usług ani nie są dokonywane dostawy żadnego z wyżej wymienionych towarów, przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przysługuje mu ono jednak tylko do momentu przekroczenia 200 000 zł obrotów w skali roku. W razie przekroczenia tego limitu osoba prowadząca firmę powinna zarejestrować się jako czynny podatnik VAT.
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.