Poradnik Przedsiębiorcy

Wigilia firmowa – jak się do niej przygotować?

Grudzień to dla większości osób czas podsumowań i przygotowań do Świąt. Podobnie wygląda to w życiu firmy. Większość przedsiębiorców stara się celebrować świąteczną atmosferę wraz z pracownikami. Zatem jak zorganizować spotkanie odpowiednie dla tego wyjątkowego okresu? Czy lepiej zdecydować się na lokalizację poza miejscem pracy? Co zrobić, by zadbać o odpowiednią atmosferę? Czy udana Wigilia firmowa może wpłynąć korzystnie na działania firmy?

Miejsce i czas mają znaczenie

Wielu przedsiębiorców coraz częściej decyduje się na organizację Wigilii firmowej dla pracowników, a dla większości stało się to już tradycją. Pierwszą rzeczą, o której należy pomyśleć, jest lokalizacja świątecznego spotkania. Możliwości jest wiele, a każda z nich ma swoje zalety i może przybrać odmienną formę w zależności od funduszy, jakie pracodawca chciałby przeznaczyć na spotkanie.

Przygotowanie świątecznego spotkania w siedzibie firmy może przyjąć różnorodne formy, takie jak: catering, przyjęcie świąteczne czy kolacja wigilijna. Istotnym elementem, który należy w tym przypadku wziąć pod uwagę, jest to, czy mamy możliwość zagospodarowania w obiekcie odpowiedniej ilości miejsca dla każdego pracownika. Z uwagi na ten czynnik, komfort przygotowań oraz podkreślenie charakteru spotkania, wiele firm decyduje się na zorganizowanie go poza siedzibą. Pomocne w tym zakresie są specjalnie przygotowane oferty licznych restauracji, które troszczą się o jakość Wigilii od przygotowania sali, przez dostosowanie menu świątecznego, aż po stałą obsługę spotkania.

Bez względu na to, gdzie odbędzie się firmowa, świąteczna uroczystość, bardzo duże znaczenie ma jej termin. Data tego wydarzenia powinna być ustalona ze stosownym wyprzedzeniem, biorąc pod uwagę możliwe w tym okresie urlopy pracowników.

Co z zaproszeniem?

Kolejną istotną kwestią podczas planowania spotkań firmowych jest dbałość o zaproszenie oraz jego formę. W przypadku niewielkich firm docenione będzie osobiste poinformowanie o wydarzeniu. Gdy jednak pracodawca zatrudnia wielu pracowników zaproszenie wysłane drogą mailową, bądź przekazane w formie pisemnej, może okazać się lepszym rozwiązaniem.

Pamiętaj, by dokładnie zweryfikować listę osób, które otrzymały zaproszenie. Pracownicy nieobecni, np. pracujący zdalnie bądź przebywający na urlopie, również powinni takie otrzymać.

Wigilia firmowa – jak zadbać o atmosferę?

Podstawą każdego udanego spotkania jest odpowiednia atmosfera. Sytuacje, w których czujemy się komfortowo i przyjemnie sprzyjają otwartości i budowaniu zaufania. Wigilia firmowa to doskonały czas, by zadbać o takie fundamenty relacji. Podstawowy wyznacznik sukcesu w tym wypadku to dobrowolność. Świąteczne spotkanie nie powinno być postrzegane przez pracowników jako przymus i obowiązek, co należy podkreślić.

By zadbać o pozytywny wydźwięk spotkania w odniesieniu do miejsca pracy warto, by przełożony oraz liderzy zespołów (gdy w takiej formie odbywa się współpraca) przygotowali krótkie podsumowania. Podczas spotkania wigilijnego powinny one jednak dotyczyć wartości pracowników jako serca firmy. Miłym akcentem jest podsumowanie atmosfery, zalet i pozytywnego nastawienia, jakie obserwuje przełożony. Ma to wzbudzać motywację wewnętrzną pracowników, która przekłada się na bardziej efektywne wykonywanie zadań i poprawia komunikację w firmie .

Wspólna celebracja = większa integracja

Warto wspólnie z pracownikami celebrować różnorodne wydarzenia oraz sukcesy. Każde spotkanie tego typu, poza formalnym aspektem, ma na celu poprawę integracji, która przekłada się na komunikację. Fundamentem sprawnie działającego organizmu, jakim jest firma, jest zaufanie budowane również poprzez nieformalne świętowanie.