0 0
min
0 0
sek

Zagraniczna podróż służbowa- jak ją prawidłowo rozliczyć?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Prowadzę działalność, która wiąże się z wieloma wyjazdami. W ostatnią podróż służbową wyruszyłem do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wyruszyłem z domu o 13:30 30 marca samochodem służbowym, który stanowi środek trwały firmy do Niemiec. Granicę przekroczyłem o 15:30. Następnego dnia o 9:30 wyleciałem z lotniska w Berlinie do Dubaju, był to lot bezpośredni. Samochód zostawiłem na parkingu. W Dubaju wylądowałem o 18:30. Następnego dnia wynająłem samochód i spisywałem wszystkie przebyte podróże. 8 kwietnia o 19:30 wystartowałem samolotem do Berlina, wylądowałem o godzinie 23:30. Następnie samochodem pozostawionym na parkingu wróciłem do Polski. Granicę przekroczyłem o 6:20. W domy byłem o godzinie 8:15. Jak powinna zostać rozliczona taka zagraniczna podróż służbowa.

Seweryn, Wrocław

Ze względu na to, że pierwsza część służbowej podróży zagranicznej odbywała się drogą lądową, czas delegacji liczy się od momentu przekroczenia granicy polskiej w drodze za granicę do chwili przekroczenia granicy polskiej w drodze powrotnej do kraju. Podróżował Pan drogą lądową, więc w pana przypadku naliczanie diety zagranicznej rozpoczyna się 30.03.2016 o 15:30, tj. w chwili przekroczenia granicy w drodze do Niemiec, i kończy 31.03.2016 o godzinie 9:30, czyli w momencie startu samolotu z lotniska w Berlinie. Obowiązująca obecnie stawka diety w Niemczech wynosi 49 euro za dobę. W taki sam sposób musi Pan naliczyć dietę zagraniczną w drodze powrotnej do kraju pokonaną pojazdem firmowym, czyli początek diety to 08.04.2016 godzina 23:30 (lądowanie samolotu na lotnisku w Berlinie), a koniec to 09.04.2016 godzina 06:20 (przekroczenie granicy niemieckiej).

Z kolei druga część delegacji zagranicznej odbyła się drogą lotniczą, zatem jej czas liczy się od momentu startu samolotu w drodze do Dubaju  tj. od 31.03.2016 od godziny 9:30 do dnia powrotu do Berlina, tj. 08.04.2016 do godziny 23:30 (godzina lądowania samolotu na lotnisku w Berlinie). Od momentu startu samolotu liczona jest dieta według stawki odpowiedniej dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, tj. 39 euro za dobę, do momentu wylądowania samolotu w drodze powrotnej.

Wydatki za zakup paliwa, biletów samolotowych, wynajem pojazdu poniesione podczas trwania podróży powinien Pan uwzględniać w rozliczeniu wydatków związanych z podróżą służbową.

W przypadku podróży służbowych odbywanych samochodem poniesione koszty rozlicza się zgodnie z faktycznie poniesionymi wydatkami, które udokumentowane są fakturami (wyłącznie paliwo zakupione zagranicą można ująć w kosztach na podstawie paragonu). Przedsiębiorcy nie przysługuje ryczałt za  przejazdy i noclegi. Wydatki należy rozliczyć w oparciu o faktury dokumentujące poniesiony wydatek.

Wartość przysługujących diet podlega ujęciu w kosztach uzyskania przychodu w KPiR w kolumnie 13 na podstawie sporządzonego dowodu wewnętrznego zwanego Rozliczeniem delegacji.