0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Zwolnienie od VAT importu towarów niemających wartości handlowej

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest import towarów. Jednocześnie ustawodawca przewidział w tym zakresie liczne zwolnienia od podatku. W poniższym artykule zajmiemy się przypadkiem jakim jest zwolnienie od VAT importu towarów niemającego wartości handlowej.

Import towarów jako czynność podlegającą opodatkowaniu VAT

Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega import towarów na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 7 ustawy VAT przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Importem towarów jest obecnie nie każdy przywóz towarów na terytorium Polski, lecz tylko przywóz tych towarów z terytorium państwa trzeciego, a więc z terytorium państwa niewchodzącego w skład Wspólnoty Europejskiej. 

Ponadto, jak wskazał WSA w Opolu w wyroku z 21 marca 2018 roku (I SA/Op 23/18), podatek VAT uiszczany z tytułu importu towaru nie jest tożsamy z podatkiem VAT z tytułu sprzedaży na terenie kraju. Wprawdzie może dojść do opodatkowania tego samego towaru, ale będzie to następstwem dwóch czynności: importu i sprzedaży krajowej. Nie chodzi tu przy tym o dwukrotne opodatkowanie towaru, ale o opodatkowanie różnych czynności, choć mogą one dotyczyć tego samego towaru.

W myśl art. 26a ust. 1 ustawy VAT miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Należy też podkreślić, że status podatnika podatku VAT z tytułu importu spoczywa na każdej osobie, na której ciąży obowiązek zapłaty cła. Nawet jeżeli importerem jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w CEIDG, to również może być zobligowana do zapłaty podatku VAT z tytułu importu.

Co równie ważne, import obejmuje fizyczny przywóz towarów do Polski z kraju trzeciego. Nie musi to być zatem czynność dokonywana w ramach nabycia towaru od podmiotu zewnętrznego. Również przywóz towarów własnych stanowić może import towarów.

Import towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jego podatnikami są podmioty, na których ciąży obowiązek zapłaty cła – i to również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar był zwolniony od cła albo zastosowano wobec niego preferencyjną, to znaczy obniżoną lub zerową, stawkę celną. Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, a podstawą opodatkowania jest wartość celna, powiększona o należne cło. 

Zwolnienie od VAT importu towarów i dokumentów niemających wartości handlowej

Istotą podatku od towarów i usług jest opodatkowanie profesjonalnego obrotu gospodarczego. W związku z tym dla wielu czynności, które nie wiążą się z handlem, ustawodawca przewidział zwolnienia. Tak też jest w przypadku importu towarów.

Jak bowiem wynika z treści art. 74 ust. 1 ustawy VAT, zwalnia się od podatku, z zastrzeżeniem ust. 2, import:

  1. dokumentów przysyłanych bezpłatnie organom władzy publicznej;
  2. publikacji rządów państw obcych oraz publikacji organizacji międzynarodowych przeznaczonych do bezpłatnego rozdania;
  3. dokumentów wyborczych, w szczególności kart do głosowania, list wyborczych w wyborach organizowanych przez organy mające swoje siedziby na terytorium państwa trzeciego;
  4. przedmiotów mających służyć jako dowody lub do podobnych celów przed sądami lub innymi organami władzy publicznej;
  5. wzorów podpisów i drukowanych okólników zawierających podpisy, które są przesyłane w ramach zwyczajowej wymiany informacji między służbami publicznymi lub organami bankowymi;
  6. urzędowych wydawnictw przeznaczonych dla Narodowego Banku Polskiego;
  7. raportów, sprawozdań z działalności, ulotek informacyjnych, prospektów, blankietów przedpłat i innych dokumentów przedsiębiorstw mających swoją siedzibę na terytorium państwa trzeciego i przeznaczonych dla posiadaczy lub subskrybentów papierów wartościowych emitowanych przez te przedsiębiorstwa;
  8. zapisanych nośników, w szczególności w formie perforowanych kart, zapisów dźwiękowych i mikrofilmów, wykorzystywanych do przekazywania informacji, przesyłanych bezpłatnie odbiorcy, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji;
  9. akt, dokumentacji archiwalnych, formularzy i innych dokumentów, które mają być wykorzystane w trakcie międzynarodowych spotkań, konferencji lub kongresów oraz sprawozdań z tych imprez;
  10. planów, rysunków technicznych, odbitek, opisów i innych podobnych dokumentów przywożonych w celu uzyskania lub realizacji zamówień poza terytorium Unii Europejskiej lub w celu uczestnictwa w konkursach organizowanych na terytorium kraju;
  11. dokumentów przeznaczonych do wykorzystania w trakcie egzaminów organizowanych na terytorium kraju przez instytucje mające swoją siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;
  12. formularzy przeznaczonych do wykorzystania jako urzędowe dokumenty w międzynarodowym ruchu pojazdów lub w transporcie towarów, odbywających się na podstawie umów międzynarodowych;
  13. formularzy, etykiet, biletów i podobnych dokumentów wysyłanych przez przedsiębiorstwa przewozowe lub przedsiębiorstwa hotelarskie mające siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej – biurom podróży mającym siedzibę na terytorium kraju;
  14. formularzy, biletów, konosamentów, listów przewozowych lub innych dokumentów handlowych bądź urzędowych, które zostały użyte w obrocie gospodarczym;
  15. urzędowych druków dokumentów wydawanych przez władze państw trzecich lub organy międzynarodowe oraz druków odpowiadających międzynarodowym wzorom w celu ich dystrybucji, przesyłanych przez stowarzyszenia mające siedzibę na terytorium państwa trzeciego odpowiednim stowarzyszeniom mającym siedzibę na terytorium kraju;
  16. fotografii, slajdów i mat stereotypowych do fotografii, w tym zawierających opisy, przesyłanych agencjom prasowym lub wydawcom gazet lub czasopism;
  17. towarów określonych w załączniku nr 7 do ustawy produkowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych lub jedną z jej specjalistycznych agencji bez względu na cel, w jakim mają być wykorzystane;
  18. artykułów kolekcjonerskich i dzieł sztuki, o charakterze edukacyjnym, naukowym lub kulturalnym, które nie są przeznaczone na sprzedaż i które są importowane przez muzea, galerie i inne instytucje, pod warunkiem że artykuły te są przywożone bezpłatnie, a jeżeli za opłatą, to nie są dostarczone przez podatnika;
  19. publikacji oficjalnych wydawanych z upoważnienia państwa eksportującego, instytucji międzynarodowych, władz i organów regionalnych lub lokalnych na mocy prawa obowiązującego w państwie eksportującym, a także druków rozprowadzanych w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego albo wyborami narodowymi w państwie, w którym te druki są tworzone przez zagraniczne organizacje polityczne, oficjalnie uznane za takie organizacje, w zakresie, w jakim te publikacje i druki podlegały opodatkowaniu w państwie eksportującym i nie były objęte zwrotem podatku.

Należy jednak podkreślić, że ww. zwolnienie jest stosowane, jeżeli wymienione powyżej dokumenty i towary nie mają wartości handlowej (art. 74 ust. 2 ustawy VAT). Chociaż ustawa VAT nie zawiera definicji pojęcia wartość handlowa, to jednak nie ulega wątpliwości, że chodzi o takie towary, które mogą być przedmiotem sprzedaży.

Posiłkować można się również definicją zawartą w art. 1 pkt 21 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 roku uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego, gdzie czytamy, że „towary o charakterze niehandlowym” oznaczają:

  1. towary umieszczane w przesyłkach wysyłanych przez osoby prywatne innym osobom prywatnym, jeżeli takie przesyłki:
    1. mają charakter okazjonalny,
    2. zawierają towary, które są przeznaczone wyłącznie na użytek własny odbiorcy lub jego rodziny i które ze względu na swój charakter lub ilość nie posiadają żadnego przeznaczenia handlowego, oraz
    3. są wysyłane przez nadawcę do odbiorcy bez jakiegokolwiek rodzaju opłat;
  2. towary znajdujące się w bagażu osobistym podróżnych, w przypadku gdy:
    1. mają charakter okazjonalny oraz
    2. składają się wyłącznie z towarów przeznaczonych na użytek własny podróżnych lub ich rodzin, lub z towarów przeznaczonych na prezenty; rodzaj i ilość takich towarów nie może wskazywać na ich przywóz lub wywóz w celach handlowych.

Jeżeli przedmiotem importu są towary określone w katalogu regulowanym w art. 74 ustawy VAT i dodatkowo są to towary niemające wartości handlowej, to ich przywóz na terytorium Polski korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę, że podatek VAT dotyczy czynności kwalifikowanych jako działalność gospodarcza, import towarów nieprzedstawiających wartości handlowej słusznie został zwolniony od podatku VAT. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów