Przedszkola czy żłobki to obecnie bardzo dobry sposób na biznes. Dzieci przybywa, a placówek państwowych cały czas brakuje. Jeśli już znajdzie się miejsce dla malucha, okazuje się, że jest to drugi koniec miasta. Wielu rodziców więc szuka prywatnych przedszkoli, w niedalekiej odległości od domu. Jak założyć przedszkole? Na co zwrócić szczególną uwagę? Podpowiadamy!
Jak założyć przedszkole - wstępne wymagania
W Polsce istnieje możliwość założenia przedszkola przez osoby fizyczne i prawne. Co bardzo istotne, nazwanie placówki „przedszkolem” niesie za sobą szereg wymogów.
Przedsiębiorca, rozpoczynający swoją drogę z założeniem placówki przedszkolnej musi by biegły w przepisach ustawy o systemie oświaty. Wymagane jest również zgłoszenie takiej działalności jednostce samorządu terytorialnego jak gmina czy powiat. Jak założyć przedszkole w świetle prawa?
Aby dokonać prawidłowej rejestracji, należy:
-
przekazać jednostce samorządu terytorialnego statut, zgodnie z którym będzie działa placówka;
-
przedstawić projekt organizacji wychowania przedszkolnego.
Dopuszczalne formy prowadzenia przedszkola
Placówkę przedszkolną mogą prowadzić jedynie osoby prawne np. stowarzyszeniefundacja lub osoby fizyczne. Przepisy wyraźnie zakazują prowadzenie przedszkoli przez spółki osobowe. W przypadku założenia przedszkola w spółce z o.o. lub w spółce akcyjnej - należy wcześniej zarejestrować się w KRS.
Forma opodatkowania dla przedszkola
W przypadku zdecydowania się na prowadzenie przedszkola, należy wziąć pod uwagę wszystkie formy opodatkowania za wyjątkiem karty podatkowej.
Prowadzenie przedszkola zgodnie z prawem
Decydując się na własną działalność gospodarczą, trzeba mieć na uwadze działanie zgodnie z prawem. Nie inaczej jest w przypadku prywatnego przedszkola. Warto zabezpieczyć się pod tym kątem, korzystając z narzędzi ułatwiających zarządzanie placówką. Decydując się na wybór jednego z nich warto zwrócić uwagę, by zawierały szereg różnych funkcji, m.in. bezpieczeństwo danych jak i dostosowywanie się do zmieniających się warunków prawnych. Kompleksowym narzędziem, znacznie ułatwiającym pracę przedszkolanki jest system wFirma.pl. Program posiada wszystkie niezbędne funkcje do zarządzania przedsiębiorstwem, między innymi takie jak:
-
wysyłkę e-deklaracji i plików JPK_VAT dzięki integracji z Ministerstwem Finansów i e-ZUS;
-
ewidencję środków trwałych i ich amortyzację;
-
wystawianie wszystkich rodzajów faktur w siedmiu wersjach językowych i różnych walutach.
Co więcej, system zapewnia:
- ochrona danych osobowych - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi;
- bezpieczeństwo informacji - dane przechowywane w profesjonalnych serwerowniach, spełniających najwyższe normy bezpieczeństwa;
- bezpłatna aktualizacja systemu - aktualizacje zgodne z aktualnym stanem prawnym i potrzebami klientów.
Jak założyć przedszkole - wymagania lokalowe
Aby mieć pewność, że wybrany przez nas lokal, będzie spełniał wszystkie wymagania, należy pamiętać, że:
-
lokal powinien być zgodny z gminnym planem zagospodarowania przestrzennego. Właściciel placówki przedszkolnej musi posiadać potwierdzenie prawa do dysponowania lokalem - akt notarialny, umowę najmu lub użyczenia;
-
lokal powinien spełniać wymagania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy;
-
placówka przedszkolna powinna otrzymać pozytywną opinię Sanepidu i Straży Pożarnej;
-
do dokumentacji lokalowej należy dołączyć informację o placu zabaw;
-
wszystkie meble, urządzenia i wykładziny powinny mieć niezbędne atesty.
Jak założyć przedszkole w świetle przepisów RODO?
Przedsiębiorca prowadzący lub zamierzający prowadzić przedszkole, w związku z wejściem nowych przepisów unijnych tj. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (w skrócie: RODO) 25 maja 2018 roku, zobowiązany jest w szczególności do:
- zapewniania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych, zgodnie z zasadami wskazanymi w Rozporządzeniu RODO;
- wykonywania obowiązków wynikających z praw osób, których dotyczą dane osobowe;
- wyznaczenia inspektora ochrony danych osobowych (w sytuacji gdy podmiot zobowiązany jest do tegoż zgodnie z art. 37 ust 1 ww. rozporządzenia).
Marketing przedszkola
Planując strategię marketingową dla przedszkola warto skupić się na kilku kwestiach:
-
Wydrukowanie ulotek i plakatów i rozwieszenie ich w okolicach placów zabaw, na słupach i tablicach ogłoszeń;
-
Najpopularniejszą i najtańszą formą reklamy jest internet. Informację o nowootwartym przedszkolu można zamieścić na forach, stronach dzielnicowych czy portalach internetowych;
- Warto również założyć stronę internetową, która będą źródłem informacji o działalności, co pozwoli dotrzeć do szerszego grona odbiorców.