Poradnik Przedsiębiorcy

Odpowiedzialność społeczna i przedsiębiorca

Każda firma wpływa na otoczenie, w jakim funkcjonuje. Może ona inspirować pracowników i przyczyniać się do rozwoju swoim kontrahentów. W zależności od profilu działalności, firma w mniejszym lub większym stopniu oddziałuje też na środowisko naturalne. Jak powinna być rozumiana społeczna odpowiedzialność w biznesie?

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

Prawo reguluje wiele kwestii, np. kwestie zatrudniania pracowników, ale nie wszystkie. Właśnie dlatego od pewnego czasu tak dużą uwagę przykłada się do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (z ang. corporate social responsibility, CSR). Jak należy ją rozumieć? Jako uwzględnianie w opracowywanej przez przedsiębiorcę strategii potrzeb grup, z którymi ma on styczność – pracownikami, konsumentami, kontrahentami czy partnerami biznesowymi.

Społeczna odpowiedzialność biznesu dotyczy także środowiska naturalnego. Firmy mogą wdrożyć wiele rozwiązań, dzięki którym będą skutecznie ograniczać zużycie np. energii czy wody. Nawet najmniejsza firma może dołożyć swoją cegiełkę w ochronę środowiska naturalnego, uczulając pracowników choćby na to, by drukowali wyłącznie te dokumenty, które są im rzeczywiście niezbędne. To prosty sposób, by ograniczyć zużycie zarówno papieru, jak i tonera. 

Odpowiedzialność społeczna w praktyce

Jak w praktyce wygląda stosowanie zasad CSR w firmie? Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, może ono:

  • zapewnić swoim pracownikom dostęp do prywatnej opieki medycznej – to zresztą jeden z najczęściej oferowanych przez pracodawców benefitów pozapłacowych,

  • wypracować z kontrahentami korzystne dla obu stron rozwiązania (np. ustalić uczciwe ceny surowców), dzięki czemu każda z firm będzie miała szansę się rozwijać,

  • brać pod uwagę potrzeby i oczekiwania konsumentów – wystarczy stworzyć np. ankietę, którą klienci będą mogli wypełnić po zakupie produktu lub skorzystaniu z usługi,

  • kreować swój „zielony” wizerunek – segregacja odpadów czy naprawianie sprzętu zamiast zamawiania nowego to najprostsze działania.

Ważne, by firma zasady odpowiedzialności społecznej realizowała w każdym z wymienionych obszarów, a nie tylko w wybranym.

Jak wdrażać zasady społecznej odpowiedzialności?

Przedsiębiorcy mają dowolność w zakresie wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności. Aby jednak ułatwić im to zadanie, w ciągu ostatnich lat opracowanych zostało wiele programów, które są zbiorem dobrych praktyk. Przykładowe to:

  • norma ISO 26000

Norma ISO została opracowana z myślą o przedsiębiorstwach różnej wielkości, a także organizacjach publicznych i non-profit. Nie podlega ona certyfikacji, zatem może się nią posługiwać każdy podmiot, który spełnia jej założenia;

  • norma ISO 14001 – dotyczy zarządzania środowiskowego

Norma ISO 14001 odnosi się do organizacji systemu zarządzania środowiskowego zarówno w przedsiębiorstwach, jak i instytucjach. Jej wdrożenie oznacza dla firmy poprawę wyników środowiskowych, redukcję kosztów oraz zwiększenie wiarygodności ekologicznej firmy;

  • wytyczne OECD – stworzone z myślą o przedsiębiorstwach wielonarodowych

To zbiór zasad, który odnosi się do różnych obszarów, np. kwestii pracowniczych i środowiskowych oraz podatków. Mimo że wytyczne OECD powstały już w lata 70. ubiegłego wieku, są regularnie aktualizowane i dzięki temu cieszą się dużą popularnością wśród firm.

Odpowiedzialność społeczna – korzyści dla przedsiębiorcy

Wdrożenie zasad CSR to dla firmy szereg korzyści. Przede wszystkim konsekwentnie buduje ona swój pozytywny wizerunek. W sferze finansowej przedsiębiorstwo może liczyć na większe zyski – to wynik m.in. niższych nakładów na prowadzenie działalności i wzrost wydajności pracy. Z kolei dbając o pracowników, przedsiębiorca zapewnia sobie ich lojalność oraz dobrą opinię – nawet w dobie rynku pracownika nie będzie miał on problemu ze znalezieniem specjalistów, którzy pomogą mu rozwijać zbudowaną przez niego firmę.

Wdrożenie zasad odpowiedzialności społecznej to także szansa na rozwój firmy. Dzięki uświadamianiu konsumentom, jak istotna jest ochrona środowiska naturalnego, produkty ekologiczne cieszą się coraz większą popularnością. Firmy dbające o środowisko są lepiej postrzegane, a to z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży i lojalność klientów.