Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Kierowca na zleceniu - jak ustalić podstawę kierowców zatrudnionych w przewozie międzynarodowym

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Przewozy międzynarodowe wykonują kierowcy zatrudnieni na podstawie stosunku pracy. Zadania tego rodzaju mogą wykonywać także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia. Jak powinien być rozliczany kierowca na zleceniu? — wyjaśniamy w artykule.

Ustalenie podstawy oskładkowania kierowców zatrudnionych w przewozie międzynarodowym — podstawa prawna i ogólne zasady

Zasady wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe uregulowano w przepisach Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców, dalej jako „ustawa”.

Zgodnie z art. 26f ust. 2 ustawy do wskazanych kierowców stosuje się odpowiednio, w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przepisy wydane na podstawie art. 21 Ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych („ustawa systemowa”) dotyczące pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców.

Oznacza to zatem konieczność zastosowania w odpowiednim zakresie regulacji Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej jako „rozporządzenie składkowe”).

Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia kierowców zatrudnionych w przewozie międzynarodowym — interpretacja ZUS-u

Przytoczone powyżej przepisy ustawy odnoszą się do kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, nie dotyczą natomiast wprost kierowców będących zleceniobiorcami.

W tej kwestii należy sięgnąć do Interpretacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z 26 sierpnia 2022 roku (WPI/200000/43/941/2022), w której rozstrzygnięto wątpliwości przedsiębiorcy w zakresie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne należnych z tytułu zatrudniania kierowcy będącego zleceniobiorcą.

Na wstępie w dokumencie odniesiono się do oskładkowania dotyczącego pracowników. Od czasu wejścia w życie zmian (2 lutego 2022 roku) do kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy wykonujących przewozy międzynarodowe stosuje § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego. 

Oznacza to, że w przypadku pracowników zatrudnionych w RP, oddelegowanych przez pracodawcę do pracy za granicą, których przychód jest wyższy niż prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy — podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowi część wynagrodzenia w wysokości równowartości diety przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu.

Przy ustalaniu, czy § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego może być zastosowany do ustalania podstawy wymiaru składek, należy brać pod uwagę łączny przychód uzyskany przez pracownika w danym miesiącu, a więc zarówno za pracę wykonywaną na terytorium RP, jak i za granicą.

W powyższych regulacjach jest ponadto mowa o przeciętnym wynagrodzeniu jako kryterium obliczania należności przysługujących kierowcom. W rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy przez przeciętne wynagrodzenie należy rozumieć prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne na dany rok kalendarzowy, ogłoszone w trybie art. 19 ust. 10 ustawy systemowej.

Przeciętne wynagrodzenie w 2024 roku wynosi 7824 zł (Obwieszczenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 4 grudnia 2023 roku w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2024 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia).

Po dokonaniu analizy stanu prawnego ZUS uznał, że do kierowców w transporcie międzynarodowym zatrudnionych jako zleceniobiorcy należy stosować analogiczne zasady ustalania podstawy oskładkowania jak w przypadku kierowców będących pracownikami.

Podstawowymi przesłankami dla takiego stanowiska są przepisy ustawy systemowej, zgodnie z którymi obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Z kolei przepisy rozporządzenia składkowego w zakresie dotyczącym ustalania podstawy wymiaru składek, w tym również przywołanego wcześniej § 2 ust. 1 pkt 16, stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy oskładkowania osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia (§ 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia składkowego).

Są to zatem argumenty natury prawnej o decydującym znaczeniu w kontekście omawianej tematyki.

Kierowca na zleceniu -  ZUS 

Uwzględniając stanowisko ZUS-u przedstawione w cytowanej interpretacji, podmiot będący zleceniodawcą w stosunku do kierowcy-zleceniobiorcy zatrudnionego w przewozie międzynarodowym ustala podstawę wymiaru składek w niżej opisany sposób:

  • w pierwszej kolejności należy określić przychód zleceniobiorcy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych za dany miesiąc. W związku z tym uwzględnia się łączny przychód uzyskany przez zleceniobiorcę za pracę wykonywaną na terenie RP, jak i za granicą (zleceniodawca bierze pod uwagę wszystkie wypłaty stanowiące podstawę wymiaru składek, dokonane lub postawione do dyspozycji zleceniobiorcy od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca bez względu na okres, za jaki przysługują); nie uwzględnia się natomiast zasiłków z ubezpieczeń społecznych oraz przychodów wymienionych w rozporządzeniu składkowym. Wyłączenia dotyczącego należności z tytułu podróży służbowych nie stosuje się, jeżeli zleceniobiorca uzyskuje przychód wyższy niż prognozowane przeciętne wynagrodzenie. W takim przypadku pomniejsza się przychód o równowartość diety przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu — określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju;

  • następnie uzyskaną kwotę porównuje się z kwotą prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, przy czym porównania tego dokonuje się zawsze do pełnej kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia;

  • jeżeli kwota przychodu zleceniobiorcy po odjęciu równowartości diet będzie niższa niż prognozowane przeciętne wynagrodzenie, podstawę wymiaru składek będzie stanowić kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia.

Przykład 1.

Kierowca wykonuje swe zadania w transporcie międzynarodowym na podstawie umowy zlecenia. Osoba ta otrzymała polecenie realizacji przewozu do Niemiec, gdzie ma spędzić 2 doby. Zleceniobiorca otrzyma za kurs 8350 zł, a zatem będzie to kwota wyższa od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia obowiązującej w 2024 roku (7824 zł). Wobec tego do kierowcy będzie miał zastosowanie przepis § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego. Oznacza to, że w odniesieniu do zleceniobiorcy podstawy wymiaru składek nie będzie stanowić ta część przychodu, która stanowi równowartość diet przysługujących za każdy dzień pobytu w Niemczech, czyli 2 × 49 euro.

Sytuacja ulega całkowitej zmianie wtedy, gdy zleceniobiorca nie osiąga kwoty prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w 2024 roku, czyli 7824 zł.

Przykład 2. 

Kierowca wykonujący przewozy międzynarodowe jest zatrudniony na podstawie umowy zlecenia. Jego przychód nie osiągnął poziomu prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w 2024 roku, czyli 7824 zł. W takich okolicznościach podstawę wymiaru składek ustala się na zasadach ogólnych. Oznacza to zatem, że zleceniodawca nie odejmuje równowartości diet, a także nie porównuje przychodu zleceniobiorcy do kwoty przeciętnego wynagrodzenia. Takie działanie jest związane z brakiem możliwości zastosowania przepisu § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego.

Jak ustalić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia kierowców zatrudnionych w przewozie międzynarodowym na podstawie umowy zlecenia? Podsumowanie

Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym przez ZUS – do kierowców w transporcie międzynarodowym zatrudnionych jako zleceniobiorcy należy stosować analogiczne zasady ustalania podstawy oskładkowania jak w przypadku kierowców będących pracownikami. Oznacza to, że należy ustalić łączny przychód otrzymany przez zleceniobiorcę za pracę wykonywaną na terenie RP, jak i za granicą, a następnie uzyskaną kwotę porównać z wysokością prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Jeżeli przychód zleceniobiorcy po odjęciu równowartości diet będzie niższy od prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, podstawę oskładkowania stanowi właśnie to wynagrodzenie.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów