Poradnik Przedsiębiorcy

Event marketing jako dobry PR dla Twojej firmy

Czym jest event marketing?

Event marketing, inaczej określany mianem marketingu wydarzeniowego, obejmuje swoim zakresem organizację imprez dla określonych grup. Eventami są zarówno wydarzenia jednorazowe, jak i organizowane cyklicznie. Działania eventmarketingowe mogą przybrać różnorodne formy - od pokazów, po festiwale i wystawy. Różnorodność ta umożliwia dopasowanie odpowiedniego przekazu do swojej grupy docelowej.

Cele, jakie stawia event marketing

Stworzenie dobrego wydarzenia to nie lada wyzywanie. Dlatego niezbędne do podjęcia się realizacji tego przedsięwzięcia jest wyznaczenie celu dla organizowanego eventu. Najpopularniejszymi z nich są:

  • cele wizerunkowe - organizowanie wydarzeń dla celów wizerunkowych to element wybicia się na rynku dla nowo powstałych firm, ale też podtrzymania swojej pozycji przez duże przedsiębiorstwa

  • cele sprzedażowe - eventy sprzedażowe to domena firm, które poprzez prezentację swoich produktów lub usług na różnego rodzaju pokazach chcą zyskać nowych klientów

  • cele charytatywne - charytatywne działania przedsiębiorstwa są często powiązane z wizerunkowymi celami organizacji eventów. Firmy organizują wydarzenia, które powiązane są ze zbiórką pieniędzy na dany cel lub po prostu cały zysk z ich organizacji przechodzi na cele charytatywne

Mierzenie efektywności event marketingu

Event marketing i jego skuteczność nie jest tak prosta do zmierzenia jak na przykład w przypadku reklamy internetowej. Istnieje jednak kilka wskaźników, na podstawie których można określić skuteczność jego działań. Zaliczają się do nich:

  • ankiety - krótkie ankiety, które mają za zadanie zmierzenie efektywności wydarzenia można rozprowadzać w trakcie trwania eventu lub już online, gdzie każdy z uczestników będzie mógł wyrazić swoją opinię,

  • sprzedaż produktów - jeśli event jest organizowany w celach sprzedażowych, oczywiste jest, że najlepszym miernikiem efektywności jest liczba sprzedanych w jego trakcie promowanych produktów. Zmierzyć konwersję można również przez rozdawanie w trakcie wydarzenia bonów rabatowych, które następnie będą stopniowo wykorzystywane do zakupów danych produktów,

  • statystyki wydarzenia - pod pojęciem statystyk wydarzenia skrywają się elementy takie jak między innymi liczba uczestników lub rozdanych materiałów reklamowych. Są to dane, na podstawie których w efektywny sposób można zmierzyć skuteczność zorganizowanego wydarzenia.

  • statystyki wizerunkowe - do statystyk wizerunkowych zalicza się liczba publikacji na temat wydarzenia w mediach, wzrost liczby fanów na Facebooku i ich aktywności w mediach społecznościowych oraz ruch na stronie. Wskaźniki wizerunkowe powinny służyć jako dodatkowy element wsparcia w bardziej szczegółowych pomiarach efektywności.

Czy warto inwestować w event marketing?

Event marketing może być bardzo kosztownym elementem strategii marketingowej. Eventy zorganizowane w odpowiedni sposób, będą powodować zwrot z takiej inwestycji. Za wykorzystywaniem event marketingu przemawiają następujące argumenty:

  • zainteresowanie potencjalnych klientów i mediów - zbudowanie szumu wokół wydarzenia przyczynia się do wzbudzenia zainteresowania zarówno wśród potencjalnych klientów, jak i mediów, które mogą być później dalszym nośnikiem współpracy na gruncie PR,

  • bezpośredni kontakt z marką - odpowiednio zastosowany na evencie product placement umożliwi zapoznanie się z produktem firmy. Klienci będą mogli wówczas go wypróbować i zadać na bieżąco pytania wykwalifikowanym specjalistom,

  • korzyści wizerunkowe - każde wydarzenie wiąże się z osiągnięciem korzyści wizerunkowych. Dlatego tak ważne jest dokładne dopinanie szczegółów wydarzeń, bowiem niewłaściwy ruch może zatrzeć pozytywny wizerunek nieprzychylnymi komentarzami.