Jednym z elementów pozapłacowego motywowania pracowników są bez wątpienia wykupione przez pracodawcę pakiety medyczne czy polisy na życie. Sprawdź, czy jako przedsiębiorca możesz ująć je w kosztach podatkowych!
Polisa na życie pracowników w kosztach uzyskania przychodu
Możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków składek opłacanych na polisy życiowepracowników uzależnione zostało od określonych warunków. Przede wszystkim umowa ubezpieczeniowa zawarta z pracownikiem musi dotyczyć ryzyka jednej z grup: 1, 3 i 5 działu I, bądź 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej.
W dziale I powołanego załącznika zawierającym ubezpieczenia na życie umowy te obejmują:
W dziale II (pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe):
|
Dodatkowo zgodnie z przepisami udpof (art. 23 ust. 1 pkt. 57) pracodawca może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów składkę opłacaną na polisy na życiedla pracowników jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca, a umowa ubezpieczenia w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw z niej wynikających,
wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Reasumując, aby składka na ubezpieczenie na życie pracowników finansowana przez pracodawcę mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
została zawarta umowa ubezpieczeniowa,
umowy ubezpieczeniowej dotyczyła ryzyka jednej z wyżej wymienionych grup,
umowa została zawarta z zachowanie warunków określonych w art. 23 ust. 1 pkt. 57 updof.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że to co będzie w tym wypadku kosztem u pracodawcy, będzie jednocześnie przychodem pracownika, na którego rzecz opłacane są składki. Innymi słowy składka na ubezpieczenie na życie opłacana przez pracodawcę będzie dla pracownika przychodem ze stosunku pracy. Przychód ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
Uwaga! Wydatki na polisę na życie dla samego przedsiębiorcy, są uznawane już za wydatek osobisty, który nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. |
Pakiety medyczne dla pracowników w kosztach firmowych
Opłacanie swoim pracownikom dodatkowych pakietów medycznych również może stanowić koszt uzyskania przychodu. Warunkiem jest jednak wykazanie związku poniesionego wydatku z osiągnięciem przychodów lub zachowanie bądź zabezpieczenie źródła przychodów.
Zapewnienie pracownikom prywatnej opieki medycznej zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych jest działaniem związanych choćby z przeciwdziałaniem ewentualnej choroby pracowników. Związana z tym absencja w pracy może skutkować uniemożliwieniem przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej w efekcie czego pozbawieniem przedsiębiorcy przychodu.
Analogicznie jak w przypadku dodatkowej polisy na życie nie będą jednakże stanowiły opłaty związane z pakietem medycznym wykupionym dla samego pracodawcy - właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej. Dodatkowo akiet medyczny będący kosztem uzyskania przychodów u pracodawcy jest jednocześnie przychodem pracownika i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz naliczeniu składek ZUS.