Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie strony internetowej w 2021 roku ‒ przegląd aktualnych trendów

Pozycjonowanie to proces, który stale się zmienia i ewoluuje. W tym wpisie omówiliśmy 10 trendów, które dominują w SEO w 2021 roku. Wdrożenie kilku z nich sprawi, że Twoja witryna odnotuje wzrost w wynikach wyszukiwania Google. 

Core Web Vitals 

W tym roku Google stawia przede wszystkim na pozytywne doświadczenia użytkownika, a skoro o nich mowa, to nie sposób pominąć Core Web Vitals, czyli czynniki rankingowe skupiające się na użytkowniku. Dlatego pozycjonując witrynę w 2021 roku należy zadbać o zoptymalizowanie jej pod kątem szybkiego ładowania strony, czasu reakcji oraz intuicyjnej nawigacji wersji mobile. Zastosowanie się do tych wytycznych daje ogromną szansę na sukces w pozycjonowaniu i znalezienie się w TOP10 wyników wyszukiwania Google. “Warto tu wspomnieć, że obok wymienionych czynników, dużą rolę odegra także zapewnienie użytkownikom bezpieczeństwa, m.in. za pomocą szyfrowanego połączenia (ssl) czy braku wyświetlania nachalnych reklam na stronie. Wdrożenie Core Web Vitals, a co za tym idzie ‒ czynników rankingowych jest nierozerwalnie związane  z coraz większą rolą wyszukiwarki w  zapewnianiu jak najlepszych doświadczeń swoim użytkownikom.” ‒ dodaje Jarosław Kot, junior SEO z Grupy iCEA.

Pozycjonowanie a unikalny content

Skuteczne pozycjonowanie strony nie istnieje bez unikalnej treści. Pod pojęciem ‘unikalna treść’ kryje się content, który z jednej strony jest wartościowy i przydatny dla użytkownika, a z drugiej jest na tyle unikalny, że tej samej treści nie znajdziemy na żadnej innej stronie. Google ma świadomość tego, że użytkownicy są już znudzeni powielanymi informacjami. Jeśli chcesz, by tworzone przez Ciebie treści wybiły Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania i wspierały pozycjonowanie, twórz je tak, by użytkownik znalazł w nich odpowiedź na nurtujące pytania. Żeby idealnie wpisać się w potrzeby użytkowników, trzeba na początku określić grupę docelową, do jakiej chcemy dotrzeć. Dopiero po ustaleniu tych szczegółów można przejść do tworzenia wartościowego contentu, który będzie ważnym elementem pozycjonowania.

Algorytm SMITH

Nadal pozostajemy w kręgu treści, ponieważ algorytm SMITH skupia się właśnie na analizie contentu. Co warto zaznaczyć, jest to bardzo rozbudowana analiza, która nie ogranicza się do badania treści na poziomie zdań (to zadanie algorytmu BERT), a ocenie całości z próbą przewidywania, co zostało zawarte w kolejnych fragmentach tekstu. I tak nowy algorytm, będący rozszerzeniem BERT, wpłynął na pracę pozycjonerów i przygotowywanie skutecznej strategii pozycjonowania. O SMITHIE nie mogą zapominać również SEO copywriterzy, którzy powinni korzystać z nowych narzędzi pozwalających przygotować content zgodnie z wytycznymi nowego algorytmu. Czy Google stworzył nowy algorytm po to, by całkowicie zrezygnować z BERT? Wręcz przeciwnie: SMITH ma tylko wspierać swojego młodszego brata.

Wyszukiwanie głosowe

Kolejnym trendem pozycjonowania jest wyszukiwanie głosowe. Z najnowszych danych Google wynika, że każdego dnia co najmniej raz z wyszukiwania głosowego korzysta 41% dorosłych oraz aż 55% nastolatków. Najczęściej wyszukiwane są w ten sposób newsy (68%) oraz zapytania dotyczące dojazdu do konkretnego miejsca (65%). Obecnie do najpopularniejszych narzędzi umożliwiających wyszukiwanie głosowe należy zaliczyć: Asystent Google, Siri (Apple) oraz Alexa (Amazon). Jednak wraz z rozwojem technologii, coraz częściej mówi się również o voice e-commerce, czyli kupowaniu poprzez wyszukiwanie głosowe. Voice search jest nieoderwalnie związane z pozycjonowaniem. To nowoczesna technologia ‒ wykorzystanie jej to nie tylko szansa na przeskoczenie konkurencji, ale również wyższe wyniki w wynikach wyszukiwania. Planując strategię pozycjonowania, warto więc uwzględnić działania związane z wyszukiwaniem głosowym, które na chwile obecną w Polsce stawia dopiero pierwsze kroki.

Wciąż ważne słowa kluczowe

Trudno wyobrazić sobie pozycjonowanie bez słów kluczowych. Jak wynika z danych, aż połowa wyszukiwań w 2019 stanowiła zero-click searches, co oznacza, że wielu użytkowników znajduje odpowiedzi na swoje zapytania na poziomie wyszukiwań Google. Taki scenariusz sprawia, że użytkownicy nie muszą już przechodzić na konkretną stronę. Tak więc nie warto pomijać etapu badania słów kluczowych ‒ wie o tym każdy pozycjoner. Choć rosnąca tendencja zero-click dla niektórych może być kłopotem, to tak naprawdę można potraktować ją również jako szansę na wzrost konwersji i rozwój biznesu online. Doświadczeni specjaliści SEO doskonale wiedzą, jak tworzyć treści, które będą zachęcać użytkowników do przejścia na stronę, a jednocześnie pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie. 

Rosnące znaczenie automatyzacji

Coraz więcej zadań dotyczących pozycjonowania można zautomatyzować. To ważny trend w kontekście pozycjonowania, ponieważ automatyzacja pozwala skoncentrować się na użyteczności witryny. Nowinki z tej kategorii (między innymi algorytm RankBrain czy BERT) mają na celu jeszcze lepsze dostosowanie wyników wyszukiwania do oczekiwań użytkowników. Jest to zgodne z innym ważnym trendem 2021 r.: optymalizowaniem stron zgodnym nie tylko z algorytmami wyszukiwarek, ale również – potrzebami konsumenta czy potencjalnego klienta.

Rosnące znaczenie sztucznej inteligencji i zautomatyzowanych mechanizmów nie dziwi w kontekście ewidentnych korzyści, do których należą: oszczędność czasu i energii czy eliminacja ryzyka błędu, który zawsze może się przydarzyć człowiekowi. Automatyzacja obejmuje nie tylko uproszczenie procedur i optymalizację, ale również wzrost popularności narzędzi, z których na co dzień korzysta wielu specjalistów pozycjonowania. 

“Automatyzacja w działaniach związanych z pozycjonowaniem to nic nowego i chyba każdy stosuje ją w jakiejś postaci. Choć żaden automat nie zastąpi specjalisty z doświadczeniem, to rozwój AI i machine learningu pokazuje nam, że w przyszłości być może będzie to możliwe. Jarvis, Rytr czy Anyword, to tylko niektóre z tych technologii, które już dziś pozwalają na potężną automatyzację copywritingu na potrzeby reklam, bloga czy link buildingu. Dzięki narzędziom tego rodzaju nawet niedoświadczony copywriter jest dziś w stanie stworzyć w godzinę nie dwa, a DWADZIEŚCIA artykułów pod linkowanie i to po polsku! Takie przeskalowanie mocy przerobowych sprawia, że możemy wykorzystać możliwości, które wcześniej były po prostu nieopłacalne. Zamiast coraz droższego content marketingu na portalach, z których korzysta większość konkurencji możemy w tydzień zbudować dla klienta pokaźne PBN-y. Osobiście obstawiam, że to właśnie AI Writerzy i powrót do PBN-ów będą tegorocznym game changerem dla wielu specjalistów” – komentuje Marcin Zieliński, senior SEO z Grupy iCEA.

Direct Answer i pozycja zerowa w Google

Kolejnym trendem pozycjonowania strony w 2021 r. jest wykorzystanie pozycji zero w Google. Jest ona powiązana z dostarczeniem odpowiedzi na zadane pytanie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania (direct answer). Odpowiedzi tego rodzaju to Knowledge Graph lub Featured Snippet. Te pierwsze to tzw. panel wiedzy zawierający treść pochodzą z danych wykorzystywanych przez Google, która nie linkuje do żadnego źródła. Natomiast drugie, czyli tzw. fragmenty z odpowiedzią, to wyróżnione fragmenty tekstu, które wyświetlają się powyżej standardowych wyników wyszukiwania, a których treść jest wycinkiem informacji zawartych na jednej z witryn z TOP 10 wyników wyszukiwania. 

Takie pozycjonowanie, które pozwala uzyskać najwyższe miejsce, tuż pod wynikami Google Ads, ma swoje wady i zalety. Z jednej strony wiąże się z ryzykiem spadku ruchu w witrynie, ponieważ użytkownik nie zawsze ma potrzebę kliknąć w wyniki wyszukiwania, jeśli uzyskał odpowiedzi z Direct Answer. Z drugiej strony taki zabieg, przy odpowiednim doborze frazy kluczowej może wręcz przyciągnąć użytkowników na stronę. Jest to też świetny sposób na budowanie autorytetu i wiarygodności, a także potwierdzenie jakości treści.

Pozycjonowanie lokalne w 2021 r.

W 2021 r. wciąż stoimy w obliczu ryzyka obostrzeń i ograniczeń w przemieszczaniu się, zatem pozycjonowanie lokalne ma zupełnie inne znaczenie. Do działań związanych z pozycjonowaniem w regionie należy m.in. stworzenie wizytówki Google Moja Firma, w której znajduje się zakładka z adresem. Założenie profilu jest szybkie i przede wszystkim darmowe, a poprawne wypełnienie wizytówki (z dbałością o to, by dane teleadresowe były zbieżne z tymi podanymi na stronie) wpłynie na powiązanie algorytmów wyszukiwarek z lokalizacją Twojej firmy. Bardzo istotnym elementem wizytówki firmy w Google są wiarygodne opinie klientów. Ważne jest również to, by na bieżąco dbać o aktualizację informacji takich, jak godziny otwarcia. Atrakcyjna i aktualna wizytówka Google Moja Firma ma duże znaczenie w działaniach związanych z pozycjonowaniem lokalnym i w optymalizacji strony pod kątem wyników wyszukiwania.

Adaptacja do zmieniających się warunków

Ważnym czynnikiem sukcesu w pozycjonowaniu jest dynamiczność i umiejętność elastycznego dostosowania się do zmieniających się warunków. W 2021 r. są to kwestie niemal równie ważne, jak wiedza i umiejętności specjalistów pozycjonowania. Algorytmy Google w każdym momencie mogą się zmienić, dlatego warto trzymać rękę na pulsie i zawsze być na bieżąco z najnowszymi trendami. Ważne są tu działanie oparte na wynikach z narzędzi i dogłębnej analizy. Tylko szybka adaptacja do pojawiających się zmian zapewni skuteczne pozycjonowanie. 

Jednak elastyczność nie dotyczy tylko algorytmów Google. Nieszablonowe myślenie w kontekście pozycjonowania obejmuje również umiejętność dostosowania się do wymogów klienta i specyfiki jego działalności. Ważna jest proaktywność i strategiczne podejście do pozycjonowania stron oparte na zrozumieniu rynku, pozycji klienta i zachowań jego konsumentów. 

Pozycjonowanie a content

Kolejnym trendem w pozycjonowaniu, który może pomóc w zyskaniu przewagi konkurencyjnej jest rosnące znaczenie długości treści na blogach firmowych. Wpisy powinny być z jednej strony długie (ponad 2000 lub nawet słów), z drugiej – wartościowe. Oznacza to, że publikowane treści powinny bazować na wskaźnikach E – A – T, czyli Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness (eksperckość – autorytet – wiarygodność). 

Content tworzony w oparciu o te wskaźniki musi być:

  • tworzony przez specjalistę, eksperta w danej dziedzinie i zawierać teksty, które mogą być traktowane jak źródło eksperckiej wiedzy
  • zamieszczony na wysokiej jakości stronie podmiotu będącego autorytetem w danej dziedzinie
  • wiarygodny, wzbudzający zaufanie i poczucie bezpieczeństwa użytkowników.

Pozycjonowanie strony z tak przygotowanym contentem jest zdecydowanie efektywniejsze, a  blog tworzony zgodnie ze wskaźnikami E – A – T oraz o dużej liczbie znaków ma szansę zająć lepsze miejsce w rankingach. 

Marketing internetowy ciągle ewoluuje, a wraz z nim – nowe nurty związane z pozycjonowaniem. Stały monitoring trendów i ich przemyślane wdrażanie to zabiegi konieczne dla uzyskania lub utrzymania przewagi konkurencyjnej. W 2021 r. obserwujemy rosnące znaczenie automatyzacji, pozycjonowania mobilnego czy odpowiednio tworzonego contentu. Do nowinek w działaniach pozycjonerów należą Core Web Vitals czy wykorzystywanie direct answer dla zwiększenia pozycjonowania witryny. Tymczasem eksperci już zapowiadają trendy na 2022 r., w których coraz większą rolę w pozycjonowaniu mają odgrywać pozytywne doświadczenia użytkownika, dalsza automatyzacja, rosnące znaczenie treści wideo i audio oraz wyszukiwania głosowego. Pamiętajmy jednak, że wszelkie nowości w e-marketingu i pozycjonowaniu powinniśmy adaptować z rozwagą i we własnym tempie, biorąc pod uwagę fakt, czy dany trend pasuje do naszych możliwości i marki naszego biznesu.

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny