Wypadek w pracy to niestety sytuacja, która się zdarza. Co jednak zrobić w przypadku, kiedy sporządzony protokół powypadkowy w naszej opinii mija się z prawdą. Na co zwrócić uwagę podpowiada prawnik HaloPrawo.pl
Okoliczności i przyczyny wypadku ustala powoływany przez pracodawcę zespół powypadkowy, w skład, którego wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy.
Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy jest zobowiązany, aby przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Wszystkie informacje powinny zostać zawarte w protokole powypadkowym.
Protokół powypadkowy - treść
Informacje, które powinny znaleźć w tym dokumencie nie są dowolne. Istnieje wzór protokołu powypadkowego, zaś treść w nim zawarta jest ustalana na podstawie konkretnego zdarzenia.
W sytuacji, w której wypadek w pracy był przyczyną śmierci poszkodowanego pracownika - komisja zapoznaje z protokołem członków rodziny zmarłego pracownika oraz poucza ich o prawie zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym.
Należy tu podkreślić, że samo doręczenie odpisu protokołu powypadkowego nie jest wystarczające do zrealizowania obowiązku jaki spoczywa na komisji. Trzeba umożliwić zgłoszenie uwag i zastrzeżeń do ustaleń, które zawiera protokół powypadkowy. Forma samego zapoznania się z protokołem i pouczenia poszkodowanego lub jego rodziny nie została określona. Jednak dla celów dowodowych uzasadnione jest uzyskanie stosownego potwierdzenia na piśmie, że czynność taka miała miejsce. Może to mieć istotne znaczenie na dalszych etapach postępowania, zwłaszcza gdy osoba zainteresowana uzyskaniem określonych świadczeń będzie podnosiła zarzuty dotyczące prawdziwości ustaleń zawartych w protokole.
Dalsze czynności
Po zapoznaniu się z protokołem następują dalsze czynności w postaci zatwierdzenia protokołu powypadkowego.
Brak zgody pracownika na treść
Warto wiedzieć, co powinien zrobić pracownik (lub jego rodzina), gdy w protokole stwierdzono, że wyłączną przyczyną wypadku było umyśle naruszenie przez poszkodowanego pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia lub wypadek w pracy był skutkiem jego rażącego niedbalstwa. W sytuacji, gdy pracownik (lub jego rodzina) nie zgadza się na taki zapis to trzeba określić i udowodnić, że było inaczej. Dowody w tym aspekcie pełnią rolę podstawową, dlatego należy przedstawić świadków zdarzenia, powołać się na silne argumenty, inne źródła osobowe, a nawet zasięgnąć opinii specjalistów w tej dziedzinie.