Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Rozliczanie VAT OSS w ramach usług budowlanych - co warto wiedzieć?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Od 1 lipca 2021 roku weszły w życie regulacje wprowadzające niezwykle ważne mechanizmy rozliczania podatku VAT wobec podatników dokonujących sprzedaży w wielu krajach Unii Europejskiej. Jedną z nich jest unijna procedura, jaką jest rozliczanie VAT OSS, dotycząca podatku VAT należnego ze sprzedaży na rzecz konsumentów do różnych krajów Unii Europejskiej.

Niektórzy przedsiębiorcy wykonujący usługi budowlane na rzecz konsumentów z UE oraz dla firm zastanawiają się, czy aby wypełnić obowiązek rozliczania VAT z tytułu świadczenia tych usług, muszą zarejestrować się jako podatnicy podatku od wartości dodanej w państwie UE położenia nieruchomości, czy też nie. A może istnieje inny sposób? O tym i nie tylko opowiedziano w niniejszej publikacji.

Rozliczanie VAT OSS - czym jest unijna procedura?

Unijna procedura VAT OSS to możliwość rozliczania podatku VAT należnego za pośrednictwem tzw. jednego konta podatkowego sprzedawcy (niekiedy pośrednika) w przypadku sprzedaży towarów lub usług dla konsumentów z różnych krajów UE (innych niż Polska).

Unijna procedura VAT OSS przyczynia się do tego, że podatnik, chcąc sprzedawać towary lub usługi konsumentów z państw UE (innych niż Polska), nie musi rejestrować się jako czynny podatnik VAT (VAT-UE) we wszystkich państwach, w których są odbiorcy tych towarów lub usług.

Podatek VAT należny z tytułu dokonanych transakcji objętych VAT OSS podatnik reguluje w kraju UE identyfikacji (kraj UE rejestracji do procedury VAT OSS).

Podatek ten zostaje obliczony i rozdysponowany na podatek VAT należny wszystkich krajom UE, do których były sprzedawane towary lub usługi w danym okresie rozliczeniowym. Następnie zostaje on przekazany administracji skarbowych państw UE konsumpcji. 

To powoduje, że sprzedawca nie ma obowiązku rejestrować się do celów rozliczenia podatku VAT w każdym kraju UE, do którego kieruje sprzedaż na rzecz konsumentów.

Typy transakcji objęte procedurą rozliczania VAT OSS z podziałem na podmioty je realizujące

Lp.

Wyszczególnienie

1.

Przedsiębiorca z siedzibą działalności na terytorium UE dokonuje:

  • świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE w krajach UE konsumpcji, gdzie przedsiębiorca z UE świadczący te usługi nie posiada siedziby działalności gospodarczej,

  • WSTO – wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na odległość (sprzedaż wysyłkowa),

  • świadczenia pozostałych usług transgranicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE, w krajach UE, gdzie sprzedawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej

2.

WSTO oraz niektóre dostawy krajowe na rzecz niepodatników wspomagane/ułatwiane przez operatorów interfejsów elektronicznych (elektroniczne platformy handlowe), którzy zostają w tym przypadku zidentyfikowani jako sprzedawcy 

3.

WSTO dokonywana przez przedsiębiorcę spoza UE, który nie posiada w ogóle siedziby działalności na terytorium UE

Polski przedsiębiorca, który ma możliwość skorzystania z procedury VAT OSS, uniknie rejestracji do wielu państw UE do VAT – jako podatnik podatku od wartości dodanej. 

Tym samym ominie go obowiązek załatwienia licznych formalności czy konieczność zgłębienia w znacznie większym stopniu zasad podatkowych, jakie panują w każdym państwie UE, do którego będzie kierował sprzedaż na rzecz konsumentów.

Stosując procedurę VAT OSS, zminimalizuje kwestię pozyskania wiedzy podatkowej o państwach UE przeznaczenia sprzedaży i co ważne, będzie składał co kwartał tylko jedną deklarację rozliczeniową. To samo dotyczy płatności podatku VAT wynikającego z rozliczenia sprzedaży objętej procedurą VAT OSS.

Z kolei kwestie obsługi technicznej, podatkowej i innej VAT OSS dostępne są w polskiej administracji skarbowej.

Dzięki tym podstawowym walorom polski przedsiębiorcy stosujący VAT OSS jest w większym stopniu postrzegany przez odbiorców towarów lub usług jako przedsiębiorca wiarygodniejszy, konkurencyjny, elastyczny, efektywny czy o korzystnym wizerunku, funkcjonujący na rynku europejskim. Przedsiębiorcy dzięki atutom procedury VAT OSS ma możliwość poświęcić więcej czasu także na kwestie logistyczne, a to zawsze wywołuje pozytywne reakcje u odbiorców towarów lub usług.

Z kolei polski przedsiębiorca łatwiej skontroluje swoje należności ze sprzedaży objętej VAT OSS czy zobowiązania z tytułu podatku VAT wobec administracji skarbowych krajów UE przeznaczenia, co umożliwi uniknięcie sankcji czy kar za powstanie i występowanie zaległości podatkowych.

Kto może skorzystać z unijnej procedury rozliczania VAT OSS?

Z unijnej procedury mogą skorzystać:

  1. czynni podatnicy VAT,
  2. podatnicy zwolnienie z VAT (sprzedaż z zastosowaniem VAT OSS nie jest wliczana do rocznego limitu zwolnienia podmiotowego z VAT – 200 000 zł).

Z unijnej procedury VAT OSS mogą skorzystać polscy podatnicy będący osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej czy osoby fizyczne, którzy świadczą usługi na rzecz konsumentów lub dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) i posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski i nie posiadają siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności w krajach UE przeznaczenia towarów lub usług.

Warto wspomnieć, że z unijnej procedury VAT OSS mogą skorzystać także tzw. operatorzy interfejsu elektronicznego, czyli w dużym uproszczeniu – pośrednicy i to bez względu na to, czy posiadają siedzibę firmy na terenie UE.

Unijna procedura VAT OSS ma charakter dobrowolny. Nie ma żadnego obowiązku korzystania z niej.

Rozliczenie usług budowlanych w podatku VAT

Rozliczenie podatku VAT z tytułu świadczenia usług wymaga od podatnika ustalenia tzw. miejsca świadczenia (ustala się je tylko dla celów VAT).

Miejsce świadczenia dla celów VAT nie oznacza faktycznie miejsca świadczenia usługi. Ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia mówi, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (firmy) jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada:

  1. siedzibę działalności gospodarczej,
  2. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,
  3. stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z kolei miejscem świadczenia dla celów VAT na rzecz konsumentów jest miejsce, w którym usługodawca posiada:

  1. siedzibę działalności gospodarczej, albo
  2. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, albo
  3. stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Jak już wiadomo, unijna procedura VAT OSS pozwala rozliczać sprzedaż towarów lub usług, ale tylko na rzecz konsumentów (osób niebędących podatnikami – nieprowadzących działalności).

W tym miejscu należy wspomnieć o pewnym wyjątku.

Zgodnie z art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Należałoby dodać, że ustawa o VAT nie zawiera precyzyjnego wyjaśnienie definicji nieruchomości. Zgodnie art. 13b Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 roku zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do miejsca świadczenia usług za nieruchomość uznaje się:

  • każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
  • każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  • każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  • każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Z kolei jako usługi związane z nieruchomościami unijny prawodawca w art. 31a ww. rozporządzenia określił te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  • gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
  • gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Niektóre z tych usług przedstawiono w poniższej tabeli.

Niektóre usługi związane z nieruchomościami określone w art. 31a Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 roku

Lp.

Opis usługi związanej z nieruchomością

1.

Opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony

2.

Świadczenie usług nadzoru budowlanego lub ochrony na miejscu

3.

Wznoszenie budynku na terenie oraz prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące budynku lub jego części

4.

Budowa stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych

5.

Prace terenowe, łącznie z usługami rolniczymi, takimi jak orka, siew, nawadnianie i nawożenie

6.

Badanie i ocena ryzyka dla nieruchomości i jej stanu

7.

Szacowanie wartości nieruchomości, łącznie z przypadkami, kiedy taka usługa jest wymagana na potrzeby ubezpieczenia, w celu ustalenia wartości nieruchomości jako zabezpieczenia kredytu lub w celu oszacowania ryzyka i strat w przypadku sporów

8.

Wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę

9.

Świadczenie usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, łącznie z prawem do przebywania w określonym miejscu na podstawie praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie i podobnych

10.

Przyznanie lub przeniesienie praw innych niż powyżej wymienione do wykorzystania nieruchomości w całości lub w części, łącznie z zezwoleniem na korzystanie z części nieruchomości, np. udzielanie pozwoleń na połów lub polowanie, przyznawanie dostępu do poczekalni w portach lotniczych lub korzystanie z infrastruktury, za którą pobiera się opłaty, takiej jak most lub tunel

11.

Utrzymanie, remont i naprawa budynku lub jego części, łącznie z takimi pracami jak sprzątanie, układanie płytek, tapetowanie i układanie parkietu

12.

Utrzymanie, remont i naprawa stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych

13.

Instalacja lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość

14.

Utrzymanie i naprawa oraz kontrola maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość

15.

Zarządzanie nieruchomościami inne niż zarządzanie portfelem inwestycji w nieruchomości, obejmujące obsługę nieruchomości komercyjnej, przemysłowej lub mieszkalnej przez właściciela nieruchomości lub na jego rzecz

16.

Pośrednictwo w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo

17.

Usługi prawne związane z przeniesieniem tytułu do nieruchomości, ustanowieniem lub przeniesieniem określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane tak, jak rzeczy), takie jak czynności notarialne lub sporządzanie umów kupna lub sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli transakcja, w wyniku której dochodzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości, nie zostaje przeprowadzona

Wobec tego warto zaznaczyć, że zarówno polski, jak i unijny ustawodawca potraktował usługi związane z nieruchomościami bardzo szczególnie.

Niezależnie bowiem, czy odbiorcą usługi związanej z nieruchomościami jest konsument, czy firma, czy może inny podmiot – rozliczenie podatku VAT należnego z tytułu świadczenia tych usług musi być dokonane w miejscu (kraju UE) położenia nieruchomości.

Usługą związaną z nieruchomościami jest m.in. usługa budowlana, np. polegające na remoncie, przebudowie, rozbudowie, modernizacji czy ulepszeniu nieruchomości.

Nie ma żadnego znaczenia jaki jest status nabywcy – firma, konsument, inny podmiot oraz miejsce siedziby działalności gospodarczej, prowadzenia działalności czy zamieszkania.

Kluczowe znaczenie dla określenia miejsca świadczenia dla celów rozliczania VAT usługi związanej z daną nieruchomością ma miejsce położenia tej nieruchomości.

Zatem gdy polski przedsiębiorca świadczy usługi budowlane na rzecz firmy, podmioty czy konsumenta, a położenie nieruchomości na której świadczone są usługi, jest w innym kraju UE niż Polska, to opodatkowanie i rozliczenie VAT z tytułu sprzedaży tej usługi budowlanej nastąpi w kraju UE położenia nieruchomości i według tamtejszych stawek oraz zasad.

Przykład 1.

Polski przedsiębiorca podpisał umowę z czeskim przedsiębiorcą na remont nieruchomości firmowej położonej w Czechach. Polska firma nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Czechach. Miejscem świadczenia usług budowlanych będą Czechy.

W tych okolicznościach miejscem świadczenia (opodatkowania VAT) usług remontowych z uwagi na miejsce położenia nieruchomości będą Czechy. W związku z tym polska firma musi zarejestrować się jako podatnik podatku od wartości dodanej w Czechach, opodatkowanie tym podatkiem (odpowiednikiem VAT) nastąpi bowiem za pośrednictwem czeskiej administracji skarbowej oraz:

  • zgodnie z tamtejszym prawem podatkowym,
  • według tamtejszych stawek VAT,
  • zgodnie z obowiązkami podatnika VAT obowiązującymi w kraju położenia nieruchomościami.

Jeżeli polski przedsiębiorca byłby zarejestrowany do VAT w Czechach, wówczas dokonałby rozliczenia podatku VAT według zasad opodatkowania obowiązujących w Czechach.

Takie same zasady opodatkowania występowałyby gdyby odbiorcą usług remontowych byłby konsument – właściciel nieruchomości położonej w Czechach.

Czy zatem polski przedsiębiorca zawsze musi rejestrować się do VAT w kraju UE położenia nieruchomości? Jest on bowiem w wielu przypadkach zobowiązany do rozliczenia podatku VAT. 

Wyjątkiem od reguły jest sytuacja, w której przedsiębiorca nie jest zarejestrowany do podatku od wartości dodanej w państwie UE położenia nieruchomości i korzysta z usług podwykonawcy, który to z kolei jest zarejestrowany do podatku od wartości dodanej w kraju UE położenia nieruchomości. Wtedy to podwykonawca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.

Niekiedy występują też szczególne uregulowania decydujące o opodatkowaniu w VAT, wprawdzie w miejscu położenia, ale przez nabywcę. Tu jednak należy dokładnie znać zasady opodatkowania (podatkiem od wartości dodanej) VAT w kraju UE położenia nieruchomości. Co powyższe zasady oznaczają w praktyce?

W wielu sytuacjach to polski przedsiębiorca musi zarejestrować się jako czynny podatnik VAT (podatnik podatku od wartości dodanej) i VAT-UE w kraju UE położenia nieruchomości.

Jest jednak pewne rozwiązanie, które nie wymaga w ogóle tej rejestracji, ale dotyczy tylko świadczenia usług budowlanych na rzecz konsumentów.

Czy można rozliczać świadczenie usług budowlanych za pomocą unijnej procedury VAT OSS

Czy polski przedsiębiorca świadczący usługi budowlane może nie rejestrować się jako podatnik podatku od wartości dodanej w kraju UE położenia nieruchomości? Tak, ale tylko w przypadku świadczenia usług budowlanych na rzecz konsumentów z UE.

Może zarejestrować się do unijnej procedury VAT-OSS rozliczania podatku VAT, która umożliwia rozliczenie podatku VAT w państwie UE rejestracji w przypadku świadczenia m.in. usług budowlanych, ale tylko na rzecz konsumentów (procedura VAT-OSS obsługuje opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży dokonywanej tylko na rzecz konsumentów z UE).

Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna z 15 maja 2024 roku (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.110.2024.1.PJ) wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w której stwierdza, że „[…] Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Ww. przepisy wprowadzają procedurę tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:

  • elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim,
  • deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji,
  • współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS.

Przepisy, regulujące procedurę OSS, nie przewidują wykluczenia spod tej procedury usług budowlanych. Zatem w opisanej sytuacji nie ma przeciwwskazań, aby rozliczał Pan opisane usługi w ww. procedurze, po złożeniu stosownego zgłoszenia”.

Rozliczenia usług budowlanych w VAT OSS

Zanim polski przedsiębiorca będzie rozliczał podatek VAT od usług budowlanych dla konsumentów z UE według procedury VAT-OSS, musi najpierw dokonać rejestracji do tej procedury.

Rejestracji dokona za pomocą formularza VIU-R (za pomocą swojego NIP-u). Następnie wypełniony formularz prześle elektronicznie do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Po otrzymaniu formularza rejestracyjnego VIU-R Naczelnik odeśle na adres e-mail potwierdzenie zgłoszenia o kwalifikacji do korzystania z procedury VAT OSS albo postanowienie o odmowie przyjęcia zgłoszenia (w przypadku niewypełnienia wymogów procedury VAT OSS). Na odmowę przysługuje jeszcze zażalenie, ale musi być złożone w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia przez e-mail przedmiotowego postanowienia.

Przedsiębiorca, rejestrując sprzedaż usług budowlanych objętą procedurą VAT OSS, ujmuje ją w specjalnej ewidencji. Co istotne, sprzedaży usług budowlanych na rzecz konsumentów objętej procedurą VAT OSS nie należy ujmować w ewidencji i deklaracji JPK_V7X, a więc nie zwiększa ona podstawy opodatkowania podatkiem VAT i podatku VAT należnego wykazanego w ewidencji i deklaracji JPK_V7X

Rozliczenia podatku VAT od sprzedaży usług budowlanych na rzecz konsumentów w procedurze VAT OSS przedsiębiorca dokonuje za okresy kwartalne za pomocą kwartalnej deklaracji VIU-DO. Składa ją wyłącznie elektronicznie do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście (nie może ona być złożona w trakcie kwartału, a tylko po jego zakończeniu). 

Zapłaty podatku VAT ze sprzedaży objętej procedurą VAT OSS dokonuje się także za kwartał kalendarzowy na specjalny rachunek bankowy Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Mimo okresów kwartalnych ewidencję transakcji sprzedaży objętych procedurą VAT OSS należy prowadzić na bieżąco. 

Należy w niej uwzględnić podstawę opodatkowania VAT i podatek VAT od dokonanej sprzedaży usług budowlanych na rzecz konsumentów, a więc sprzedaży objętej procedurą VAT OSS z podziałem na państwa UE konsumpcji oraz stawki VAT właściwe dla tych świadczonych usług budowlanych obowiązujących w państwie UE nabywcy. 

Trzeba zaznaczyć, że deklarację VIU-DO przedsiębiorca składa po każdym kwartale w terminie do końca pierwszego miesiąca po kwartale (nawet jeżeli jest to dzień wolny od pracy, nie obowiązuje tu zasada przesunięcia na pierwszy dzień roboczy). Deklarację VIU-DO należy składać nawet, jeżeli jest tzw. zerowa, czyli przedsiębiorca nie dokonał żadnej sprzedaży do państw UE.

Przedsiębiorca przed złożeniem finalnej postaci deklaracji VIU-DO może wysłać roboczą wersję tej deklaracji (zaznaczenie celu złożenia deklaracji jako wersji roboczej). 

Robocza wersja deklaracji VIU-DO pozwala na weryfikację poprawności danych jeszcze przed jej złożeniem. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście prześle do podatnika komunikat o wykrytych błędach albo o poprawności deklaracji. W przypadku zidentyfikowania błędów przedsiębiorca ma jeszcze możliwość ich poprawy.

Po złożeniu deklaracji VIU-DO zostanie nadany deklaracji identyfikator – numer UNR, który jest niezbędny do dokonywania płatności podatku VAT wynikającego ze sprzedaży objętej procedurą VAT OSS.

Warto też odnotować, że transakcja sprzedaży usług zwolnionych z VAT w kraju UE konsumpcji nie podlega wykazaniu w kwartalnej deklaracji VIU-DO. Jeżeli więc wystąpiłaby sytuacja, w której usługi budowlane na rzecz konsumentów w jakimś państwie UE korzystałyby ze zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT), wówczas nie podlegają one ujęciu w deklaracji VIU-DO (ani w ewidencji prowadzonej na cele sprzedaży objętej procedurą VAT OSS).

Podatnicy prowadzący ewidencję obejmującą transakcje rozliczane procedurą VAT OSS mają obowiązek przechowywania tej ewidencji przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym miała miejsce sprzedaż objęta procedurą VAT OSS.

Słowo o uregulowaniu podatku VAT z tytułu sprzedaży usług budowlanych rozliczanych procedurą VAT OSS

Po wysyłce elektronicznej deklaracji VIU-DO przedsiębiorca otrzyma zwrotnie przypisany do niej numer identyfikacyjny UNR.

Dokonując zapłaty podatku VAT wynikającego z deklaracji VIU-DO, jest on zobligowany właśnie do podania numeru UNR. Płatność podatku VAT objętego unijną procedurą VAT OSS wyrażony jest w walucie EUR. Na ten podatek składają się kwoty podatku VAT przypadające na poszczególne państwa UE konsumpcji wyrażone także w walucie EUR (kwoty te nie są zaokrąglane ani w dół, ani w górę). Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście dokonuje rozdziału otrzymanej kwoty podatku VAT za kwartał ze sprzedaży za pomocą VAT OSS pomiędzy kraje UE konsumpcji.

Jeżeli nie poda tego numeru, wówczas zapłata tego podatku nie zostanie przypisana do zobowiązania wynikającego z procedury VAT OSS, a co za tym idzie, urząd skarbowy nie dokona podziału podatku VAT pomiędzy poszczególnymi państwami UE, do których nastąpiła sprzedaż.

Należy podkreślić, że gdy podatek VAT zostanie opłacony po terminie, wówczas może nastąpić konieczność zapłaty podatku VAT na konta właściwych urzędów skarbowych krajów UE konsumpcji, a więc tam, gdzie miała miejsce sprzedaż objęta unijną procedurą VAT OSS za dany kwartał rozliczeniowy.

Ostateczny termin płatności podatku VAT wynikającego z zastosowania procedury VAT OSS to ostatni dzień miesiąca następnego po kwartale rozliczeniowym (kalendarzowym).

Niemniej, gdy ten ostatni dzień przypada w dzień wolny od pracy, wtedy podatek VAT może być opłacony w poniedziałek (w pierwszy kolejny dzień roboczy po dniu wolnym).

Płatności podatku VAT wynikający ze złożonej deklaracji VIU-DO, a więc ze sprzedaży objętej procedurą VAT OSS, polski przedsiębiorca dokonuje na konto Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście o numerze 84 1010 1010 0165 9315 1697 8000, jeżeli dokonuje jej z polskiego konta bankowego.

Jeżeli zdarzy się, że polski przedsiębiorca nadpłaci ten podatek VAT, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście zwróci mu ową kwotę nadpłaty.

Natomiast gdy nadpłata wystąpi na skutek złożonej przez przedsiębiorcę korekty deklaracji VIU-DO, wówczas zwrotu kwoty nadpłaty dokona administracja skarbowa państwa UE konsumpcji w myśl przepisów dotyczących powstania nadpłaty w tym państwie.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów