Sytuacje konfliktowe mogą dotkliwie uprzykrzyć życie, ale niestety dotykają one praktycznie każdego z nas. W szczególności mogą być uciążliwe, jeśli w grę wchodzi spór z pracodawcą. Ekspert prawny HaloPrawo.pl podpowiada, w jakich okolicznościach jest możliwe polubowne załatwienie sprawy.
Podstawą rozwiązania, każdego konfliktu są negocjacje, jednak ich prowadzenie, kiedy spór z pracodawcą jest zaciekły może być utrudnione. Co zatem możemy zrobić?
Spór z pracodawcą a polubowne załatwienie sprawy
Pracownik może dochodzić swych racji związanych z umową o pracę na drodze sądowej, ale co w przypadku, gdy nie ma na to sił, pieniędzy i nadzwyczajnie w świecie ochoty?
Jedną z naczelnych zasad kodeksu pracy jest to, że gdy zachodzi spór z pracodawcą - pracodawca i pracownik powinni spróbować rozwiązania jakim jest polubowne załatwienie sprawy.
Spór z pracodawcą a komisja pojednawcza
Jest kilka warunków, które pracodawca musi przestrzegać przy powołaniu komisji pojednawczej, oto one:
Komisja powinna się składać z co najmniej 3 osób.
Członkami Komisji nie mogą być np. główna księgowa, radca prawny obsługujący firmę czy osoba pracują w kadrach.
Wydatki związane z działalnością komisji pojednawczej takie jak np. koszty lokalu, ponosi pracodawca, który jest zobligowany również do zapewnienia komisji środków technicznych umożliwiających właściwe jej funkcjonowanie.
Komisja działa w oparciu o regulamin, która sama powinna uchwalić mając na uwadze obowiązujące prawo.
Pracę komisji właściwie inicjuje wniosek pracownika o polubowne rozwiązanie sporu.
Załatwienie sprawy w drodze ugody powinno nastąpić w terminie 14 dni.
Strony mogą wskazywać swoje racje, ugoda jest możliwa, jeżeli nie jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego i jeśli nie jest niezgodna z prawem.
Spór z pracodawcą a bezskuteczna ugoda
Gdy pracownik pochopnie (np. pod presją czasu) zgodzi się na warunki zaproponowane przez pracodawcę – które nie są dla niego ostatecznie korzystne, może wystąpić do Sądu Pracy z żądaniem uznania ugody za bezskuteczną, jeżeli uważa, że ugoda narusza jego słuszny interes. Ma na to 30 dni od dnia zawarcia ugody.
Co zrobić w przypadku braku ugody?
Jeśli w trakcie obrad Komisji polubownej nie dojdzie do podpisania ugody - Komisja na żądanie pracownika, zgłoszone w terminie 14 dni od dnia zakończenia postępowania pojednawczego, przekazuje niezwłocznie sprawę do Sądu Pracy. Wniosek pracownika o polubowne załatwienie sprawy przez komisję pojednawczą zastępuje wtedy pozew.
Sprawa w sądzie nie przekreśla możliwości porozumienia. Ugoda w dalszym ciągu jest możliwa, ponieważ sprawę można także skierować na mediacje, które mogą odbyć się przy udziale profesjonalnego i niezależnego mediatora, wówczas ugodę zatwierdza Sąd.
Nie ma sytuacji bez wyjścia
Spór z pracodawcą dla żadnej strony nie jest łatwy, dlatego znać swoje prawa i obowiązki. Doda to pewności siebie, ale przede wszystkim - argumentów podczas walki o swoje racje.