Jestem czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczę usługi reklamowe, które polegają na projektowaniu reklam, ulotek i plakatów. Czy w takim przypadku usługi reklamowe GTU w JPK V7 powinnam oznaczać w części ewidencyjnej?
Magdalena, Toruń
Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług nakłada na czynnych podatników VAT obowiązek stosowania kodu GTU, czyli symbolu oznaczeń transakcji sprzedaży towarów i usług.
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem od 1 października 2020 roku podatnicy VAT zobowiązani są do stosowania kodów GTU – od 1 do 13 – w celu identyfikacji towarów dostaw poszczególnych towarów i usług. Usługi reklamowe świadczone przez czynnego podatnika VAT objęte zostały kodem GTU 12.
GTU 12 – kiedy należy stosować?
Obowiązek oznaczania transakcji sprzedaży kodem GTU 12 spoczywa na czynnych podatnikach VAT, którzy dokonują świadczenia usług o charakterze niematerialnym.
o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych – oznaczenie „12”.
Kodem GTU 12 należy oznaczać faktury sprzedaży w strukturze nowego pliku JPK_V7M (dla rozliczeń miesięcznych) lub JPK_V7K (dla rozliczeń kwartalnych), natomiast nie ma obowiązku wykazywania kodu GTU na fakturach sprzedaży, ponieważ przepisy w tej kwestii nie uległy zmianie.
Usługi reklamowe GTU w JPK V7
Czynni podatnicy VAT, którzy świadczą usługi reklamowe zgodnie z PKWiU: 73.1, muszą stosować kod GTU w nowym pliku JPK obowiązkowo, oznaczając transakcję sprzedaży. Do usług reklamowych według PKWiU 73.1 należy zaliczyć świadczenie usług w przypadku:
-
pełnej oferty kampanii reklamowej, która zawiera:
– strategie i planowanie mediów;
– projektowanie reklam, ilustracji i plakatów;
– pisanie scenariuszy do filmów reklamowych, umieszczanie ich w mediach;
– doradztwo i usługi kreatywne;
– planowanie materiałów reklamowych (bez ich produkcji);
– marketing bezpośredni i reklamę bezpośrednią; -
działalności związanej z reprezentowaniem mediów:
– pośrednictwo w sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w różnych mediach;
– pośrednictwo w odsprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w różnych mediach.
Kod GTU 12 przy usługach reklamowych należy stosować do całej faktury transakcji, a nie tylko do poszczególnych pozycji. Zatem jeżeli na fakturze sprzedaży podatnik oprócz usługi reklamowej wykaże inne świadczenie usług lub dostawę towaru, która nie podlega obowiązkowemu oznaczeniu GTU, to w nowym pliku JPK_V7M cała faktura sprzedaży powinna zostać opatrzona kodem GTU.
W przypadku dokumentowania transakcji trzeba również podkreślić, że oznaczeniu kodem GTU 12 podlegają także faktury zaliczkowe i końcowe. Tutaj należy być szczególnie uważnym, ponieważ jeżeli obowiązek podatkowy dla faktury zaliczkowej powstał do 30 września, a obowiązek podatkowy dla faktury końcowej powstanie w okresie po 1 października, trzeba oznaczyć ją kodem GTU 12.
Przykład 1.
Pan Jan prowadzi agencję reklamową. W sierpniu 2020 roku przyjął zamówienie na napisanie scenariusza do filmu reklamowego, po czym 1 września otrzymał od kontrahenta kwotę zaliczki w wysokości 500 zł. Ostateczną wersję scenariusza pan Jan przekaże kontrahentowi 15 października i tego dnia wystawi również fakturę końcową. Czy w takim przypadku fakturę końcową należy oznaczyć kodem GTU 12?
Tak, pan Jan obowiązkowo musi oznaczyć ją kodem GTU 12 w pliku JPK_V7, ponieważ obowiązek podatkowy dla faktury końcowej powstał 15 października, czyli po wprowadzeniu nowej struktury pliku JPK.
Podatnicy świadczący usługi reklamowe muszą w pliku JPK_V7 i JPK_V7K obowiązkowo oznaczać kodem GTU 12 wyłącznie transakcje świadczenia usług, które ewidencjonowane są na podstawie faktur sprzedaży. W pliku JPK_V7 kodem GTU nie należy natomiast opatrywać transakcji zbiorczych rejestrowanych na kasie fiskalnej lub objętych ewidencją sprzedaży bezrachunkowej.
Usługi reklamowe GTU w JPK V7 – rozwiązanie w systemie wFirma
Aby w systemie wFirma.pl możliwe było oznaczenie kodem GTU 12 transakcji sprzedaży, w pierwszej kolejności należy włączyć funkcjonalność, korzystając z zakładki USTAWIENIA » PODATKI » TYPY TRANSAKCJI W JPK_V7 » GTU. W wyświetlonym oknie trzeba wybrać właściwy kod GTU » GTU 12 do transakcji związanych ze sprzedażą towarów lub usług. Wybrane kody widoczne będą w momencie wystawienia faktury sprzedaży.
Po oznaczeniu właściwego kodu GTU użytkownik systemu będzie miał możliwość:
-
wyboru stosownego symbolu GTU dla danego towaru bądź usługi – pakiet Księgowość Online
lub
-
system automatycznie przypisze kod GTU, w sytuacji gdy produkt zostanie wybrany z magazynu, czyli z KATALOGU PRODUKTÓW – Pakiet Księgowość Online + rozbudowany magazyn i Fakturowanie + Magazyn.
Aby wystawić fakturę sprzedaży, należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ.
Po zapisaniu tak wystawiona faktura zostanie automatycznie ujęta w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 z właściwym kodem GTU.