Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Zmiany w regulaminie wynagradzania oraz czasowe zawieszenie jego postanowień

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Regulamin wynagradzania jest aktem zakładowego prawa pracy, który jest wiążący dla stron stosunku pracy. Dlatego wszelkie zmiany w regulaminie wynagradzania oraz czasowe zawieszenie jego postanowień muszą być przeprowadzone według ściśle określonych reguł. Jakie są zasady obowiązujące w tym zakresie — więcej na ten temat w artykule. 

Regulamin wynagradzania — podstawowe informacje

Zasady tworzenia regulaminu wynagradzania określają przepisy Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku — Kodeks pracy, zwanej dalej „kp”.

Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy (uzp) ani ponadzakładowym uzp odpowiadającym wymaganiom określonym w art. 77(2) § 3 kp, ustala warunki za pracę w regulaminie wynagradzania.

Z kolei pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, nieobjętych zakładowym uzp ani ponadzakładowym uzp odpowiadającym wymaganiom określonym w art. 77(2) § 3 kp, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego ustalenie.

Art. 77(2) § 3 kp

Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym uzp lub ponadzakładowym uzp ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Przy ustalaniu stanu zatrudnienia warunkującego obowiązek tworzenia regulaminu wynagradzania uwzględnia się wszystkich pracowników, niezależnie od rodzaju umowy o pracę oraz wymiaru czasu pracy. Osoby zatrudnione na podstawie umów terminowych i w niepełnym wymiarze czasu pracy są traktowane przy określaniu liczby zatrudnionych – jak pracownicy zatrudnieni bezterminowo na pełnym etacie.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania.

Zgodnie z art. 77(2) § 6 kp regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Zmiany w zakresie postanowień zawartych w regulaminie wynagradzania

Przepisy kp nie regulują wprost postępowania w przedmiocie częściowych zmian w regulaminie wynagradzania, przyjmuje się jednak, że takie korekty są dopuszczalne i powinny być dokonane w trybie i na zasadach stosowanych przy wprowadzaniu regulaminu w życie.

Uzasadnieniem takiej tezy jest orzecznictwo Sądu Najwyższego (SN).

Wyrok SN z 6 października 2004 roku (I PK 569/03)

„Wypowiedzenie warunków wynagradzania wynikających z regulaminu wynagradzania bez uprzedniej jego zmiany jest nieskuteczne. Aby można było uznać, że doszło do zmiany regulaminu wynagradzania, zmiana musi zostać ustalona na piśmie i podana do wiadomości pracowników w sposób określony w art. 77(2) § 6 kp”.

Przykład 1.

W zakładzie pracy funkcjonuje regulamin wynagradzania obejmujący wszystkich pracowników, z których część pracuje na podstawie systemu akordowego. Wysokość stawek akordowych jest określona w załączniku do regulaminu wynagradzania. Pracodawca postanowił dokonać zmiany tych stawek w drodze porozumień zmieniających umowy o pracę. W świetle przytoczonego wyroku SN takie działanie pracodawcy jest nieprawidłowe i nieskuteczne.

W powyższej przykładowej sytuacji oraz w każdym innym przypadku zamiaru zmiany warunków płacowych ustalonych w regulaminie wynagradzania konieczne jest zastosowanie trybu obowiązującego przy wprowadzeniu tego aktu zakładowego prawa pracy w życie. Innymi słowy — wymagane jest w takim przypadku uwzględnienie przepisów art. 77(2) § 6 kp.

Zmiana w treści regulaminu wynagradzania może nastąpić wyłącznie na zasadach określonych w art. 77(2) § 6 kp, czyli w trybie przewidzianym dla wprowadzenia w życie takiego aktu wewnątrzzakładowego.

Każda zmiana w regulaminie wynagradzania musi być skonsultowana z zakładową organizacją związkową.

Korekty wspomnianego regulaminu powinny być ogłoszone w formie przyjętej w danym zakładzie pracy.

Przykład 2.

Pracodawca dokonał zmian w regulaminie wynagradzania w zakresie refundacji pracownikom uprawnionym do zakupu zaleconych przez lekarza szkieł korekcyjnych, w tym soczewek kontaktowych. Pracodawca przeprowadził zmiany samodzielnie, ponieważ nie działają u niego związki zawodowe. Zmiany wejdą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników. W firmie zwyczajowo przyjęto, że tego typu informacje są wywieszane na tablicy ogłoszeń, ponadto pracownicy otrzymują powiadomienia drogą elektroniczną.

Jak już wspomnieliśmy, do zmian w regulaminie wynagradzania stosuje się art. 77(2) § 6 kp przewidujący, że wspomniany regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Przykład 3.

Pracodawca przeprowadził zmiany regulaminu wynagradzania zgodnie z kodeksowymi zasadami. Korekty w tym akcie prawa zakładowego zostały podane do wiadomości pracowników 16 września. Oznacza to, że zmiany we wspomnianym regulaminie wejdą w życie 1 października.

Czasowe zawieszenie stosowania postanowień regulaminu wynagradzania

Przepisy art. 9(1) kp stwarzają możliwość czasowego zawieszenia stosowania przepisów zakładowego prawa pracy, jeżeli jest to uzasadnione sytuacją finansową pracodawcy.

Podstawą do zawieszenia stosowania przepisów w całości lub w części jest porozumienie zawierane przez pracodawcę i reprezentującą pracowników organizację związkową, a jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji, stroną porozumienia jest przedstawicielstwo pracowników wyłonione w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Należy podkreślić, że porozumienie o zawieszeniu przepisów może dotyczyć wyłącznie tych postanowień regulaminu wynagradzania, które są korzystniejsze dla pracowników od powszechnie obowiązujących unormowań. Wspomniane porozumienie nie może naruszać przepisów kp oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, ponieważ wymienione akty prawne określają minimalne warunki wynagradzania i wobec tego są nienaruszalne.

Była już mowa o tym, że regulamin wynagradzania może być zawieszony w całości lub w części. 

Przykład 4.

W porozumieniu należy ustalić, czy nastąpi całkowite zawieszenie regulaminu wynagradzania, czy też dojdzie do okresowego wyłączenia obowiązywania konkretnych zapisów wymienionego aktu wewnątrzzakładowego. 

Zawieszenie, w całości lub w części, stosowania regulaminu wynagradzania nie może trwać dłużej niż przez okres 3 lat. W porozumieniu pracodawcy i strony pracowniczej powinien zostać wskazany okres, w ramach którego nie będą stosowane postanowienia regulaminu.

W okresie zawieszenia strony mogą dokonać korekty przyjętych ustaleń, nie może to jednak naruszać maksymalnego 3-letniego okresu niestosowania regulaminu wynagradzania.

Do omawianego porozumienia stosuje się odpowiednio przepis art. 241(27) § 3 kp. Oznacza to wyłączenie stosowania z mocy prawa postanowień regulaminu wynagradzania w zakresie i przez czas określony w porozumieniu.

Zawieszenie stosowania przepisów regulaminu wynagradzania w trybie art. 9(1) kp nie wymaga dokonania wypowiedzenia zmieniającego.

Pracodawca przekazuje porozumienie o zawieszeniu przepisów okręgowemu inspektorowi pracy właściwemu ze względu na siedzibę pracodawcy.

Zmiany w regulaminie wynagradzania oraz czasowe zawieszenie jego postanowień — podsumowanie

Zmiany w regulaminie wynagradzania są dopuszczalne i powinny być dokonane w trybie i na zasadach stosowanych przy wprowadzaniu regulaminu w życie. Każda zmiana w regulaminie wynagradzania musi być skonsultowana z zakładową organizacją związkową, ponadto korekty w tym zakresie powinny być ogłoszone w formie przyjętej w danym zakładzie pracy. Istnieje również możliwość zawarcia porozumienia w sprawie zawieszenia postanowień regulaminu w całości lub części na okres nie dłuższy niż 3 lata. Należy jednocześnie podkreślić, że takie porozumienie nie może naruszać przepisów kp oraz innych ustaw i aktów wykonawczych.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów