Poradnik Przedsiębiorcy

Do kiedy dostanę indywidualny numer rachunku składkowego?

Jestem przedsiębiorcą, który nie zatrudnia pracowników. Opłacam preferencyjne składki ZUS. Wiem, że od nowego roku zacznie obowiązywać jedno konto na wpłaty składek ZUS i będzie to indywidualny numer rachunku składkowego. Jednak jest juz grudzień, a ja nadal nie otrzymałem listu z ZUS. Do kiedy powinienem dostać nr rachunku?

Andrzej, Leśna

 

Aktualnie odpowiednie kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych są wysyłane na odrębne numery rachunków bankowych. Od 1 stycznia 2018 r. ma się to zmienić i opłaty za wszystkie składki będą opłacane jednym przelewem, na jeden rachunek. Obecne cztery rachunki zostaną zamknięte 31 grudnia 2017 r.

Do kiedy dostanę indywidualny numer rachunku składkowego?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych mówi, iż płatnik składek indywidualny numer rachunku składkowego dostanie najpóźniej do 31 grudnia 2017 r drogą pocztową. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić, czy ZUS posiada aktualny adres przedsiębiorcy, a jeżeli nastąpiła zmiana adresu, niezwłocznie należy powiadomić o tym fakcie ZUS.

W przypadku, gdy działalność gospodarcza zakładana jest na początku roku 2018, przedsiębiorca informacje o numerze rachunku składkowego również otrzyma pocztą, zaraz po założeniu konta płatnika składek.

Gdy do końca roku 2017 płatnik składek nie otrzyma informacji o nadanym numerze składkowym, to jego obowiązkiem jest skontaktowanie się z ZUS-em, osobiście w placówce ZUS lub telefonicznie z Centrum Obsługi Telefonicznej (nr tel. 22 560 16 00).

Po otrzymaniu numeru składkowego należy sprawdzić, czy:

  • jest zawarty w nim stały numer ZUS - 60000002026

  • w rachunku widnieje numer NIP płatnika składek

  • dokument zawiera bezbarwne logo ZUS i logo e-składki.

Numer rachunku można potwierdzić w każdej placówce ZUS oraz w Centrum Obsługi Telefonicznej (nr tel. 22 560 16 00).