Opinie w sklepie internetowym a ochrona danych osobowych
Prowadzę sklep internetowy. Chciałabym poznać zdanie klientów odnośnie do niektórych towarów, które oferuję, i jednocześnie wykorzystać je do promocji moich produktów - planuję umieścić wypowiedzi osób kupujących w sieci w zewnętrznych serwisach służących do porównywania opinii. W jaki sposób mogę zebrać opinie w sklepie internetowym tak, by nie naruszyć prawa?
Ada, Jasienica Rosielna
Sposób na zbieranie opinii, który Pani wskazała, wiąże się z przekazaniem danych osobowych klientów osobom trzecim, czyli serwisom zewnętrznym, niezbędne zatem będzie uzyskanie ich zgody na takie działanie. Osoby, które nabyły produkty w sklepie, powierzyły Pani dane osobowe w konkretnym celu - dokonania transakcji - nie można więc wykorzystywać ich, a tym bardziej przekazywać innym podmiotom.
Powinna się Pani ponadto upewnić - na ile to możliwe - że klient wyraża zgodę całkowicie świadomie i dobrowolnie, nie można zatem uzależniać dokonania przez niego zakupu od tego, czy wyrazi zgodę na przekazanie jego danych serwisowi zewnętrznemu lub umieszczenie jego wypowiedzi na innych stronach internetowych. Konsument powinien także wiedzieć, na jakie działania sklepu się godzi.
Oznacza to, że przed dokonaniem transakcji należy nie tylko uzyskać zgodę na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby zakupów w Pani sklepie internetowym, ale także poinformować konsumenta o tym, że może wypełnić ankietę lub jego dane mogą być przekazane innemu serwisowi. Należy zapewnić klientowi możliwość wyrażenia zgody na przykład poprzez zaznaczenie checkboxa Zgadzam się na przekazanie moich danych osobowych w celach przeprowadzenia ankiety i umieszczenia ich na stronie internetowej… Co istotne, checkbox nie może być już zaznaczony - klient sam musi potwierdzić w ten sposób swoją wolę. Zgodę na takie działania należy uzyskać jeszcze przed zawarciem transakcji z konsumentem.
Kolejnym krokiem jest zawarcie z serwisem, któremu powierzamy dane klientów, umowy o powierzenie danych osobowych. Należy w niej wyraźnie zaznaczyć cele powierzenia i sposób, w jaki powinny być one realizowane. Dobrze jest również wskazać w takim kontrakcie odpowiedzialność, jaką może ponieść druga strona za niezgodne z umową wykorzystanie danych osobowych klientów - w ten sposób może Pani zapobiec tego typu praktykom, a co za tym idzie - naruszeniu zaufania konsumentów do Pani sklepu.
Data rozpoczęcia działalności a podejmowanie czynności prawnych
Bezpłatne praktyki a obowiązki wobec urzędu skarbowego i ZUS
W prawie
-
Maseczki ochronne – nie wystarczą już przyłbice i szaliki!
-
Zawiadomienie o prowadzeniu magazynu typu call-off stock
-
Przekazywanie odpadów elektronicznie – obowiązek od 1 stycznia 2021 roku
-
Zawieszenie terminów przedawnienia – nowy projekt nowelizacji Kodeksu karnego
-
Tarcza 6.0 skierowana do podpisu prezydenta!
Podatek VAT
-
Pobieranie UPO dla JPK czyli urzędowe poświadczenie odbioru JPK
-
Korekta JPK, czyli kiedy i jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?
-
Konieczność zwrotu podatku VAT a zakup z dotacji
-
Rejestracja do celów VAT wstecz w sytuacjach praktycznych (cz. 1)
-
Jednolity Plik Kontrolny - czym jest i kto ma obowiązek go składać?
E-commerce w praktyce
-
E-commerce przyszłości. Co zrobić, żeby sklep nadążył za technologią?
-
SaaS — co to jest i dlaczego warto na nim postawić sklep internetowy?
-
Dadelo S.A. rozwija obsługę przedsprzedażową i posprzedażową w obliczu zmian rynku
-
Nowe regulacje unijne dotyczące branży e-commerce!
-
E-commerce przyszłością światowych rynków gospodarczych
- Zastaw na prawach jako forma zabezpieczenia wierzytelności
- Doręczenie przesyłek sądowych przez komornika – z jakimi wiąże się kosztami?
- Zajęcie wynagrodzenia z umowy zlecenia przez komornika
- Wyjawienie majątku dłużnika na wniosek wierzyciela
- Zajęcie pensji przez komornika - jakie obowiązki ma pracodawca?